Stockholm – Helsingfors på lågpriskartan!

Publicerad den 18 februari 2004
Kommentarer

För första gången utmanas nu SAS och Finnair av ett lågprisflygbolag på flyglinjen Stockholm-Helsingfors, en av Nordens stora med över 600.000 passagerare per år. Det nya, svenska flygbolaget FlyMe inleder attacken mot de båda storheterna redan den 1 mars, först i några veckor med bara ett dagligt T/R-flyg måndag-fredag, men från den 29 mars med fyra.
-Det är mest för att sätta FlyMe på lågpriskartan direkt från start som vi bara har ett T/R-flyg de första veckorna, säger Fredrik Skanselid, VD för FlyMe.
FlyMe´s lägstapris mellan de båda huvudstäderna är 195 kronor enkel. -Och vi har ett flertal biljetter till det priset på varje flygning, försäkrar Fredrik Skanselid.

Finnair och SAS , med 12 respektive 11 dagliga T&R var på stäckan, vill inte underskatta konkurrenten, men SAS anser att FlyMe förefaller underfinansierat. Siljaline ser möjligheter till ett nytt samarbete.

FlyMe erbjuder fyra fasta biljettpriser på linjen: 195, 495, 795 och 995 kronor för enkel resa. Samtliga biljetter är ombokningsbara utan avgift.
Många ser bara till vårt låga lägstapris, men jag tycker att det värt att lägga märke till, att medan de bolag som hittills ensamma har trafikerat linjen har tagit runt 1 800 kronor för en affärsresebiljett, enkel, så kostar vår dyraste biljett 995 kronor, säger Fredrik Skanselid.


Blue 1Ulf Thorné på SAS kommenterar FlyMe´s inträde på linjen Stockholm-Helsingfors så här:
Vi räknar det numera som ett naturligt tillstånd att vi får konkurrens på alla linjer, så det är inget som förvånar oss. Vi har som mål att sänka våra kostnader på kortlinjerna med upp till 40 procent så att vi kan möta konkurrensen.
-Men var och en ska veta att det inte är så billigt att flyga till Helsingfors så att man kan sälja biljetter för 195 kronor. Om bolaget inte lyckas sälja många biljetter betydligt dyrare än så, så kommer man att blöda kraftigt
.
Ulf Thorné säger att SAS skulle betrakta ett bolag som easyJet som en betydligt farligare konkurrent än FlyMe på den skandinaviska marknaden.
Easyjet har de finansiella muskler som behövs. FlyMe förfaller vara underfinansierat och man ska minnas att det kostar att sätta ett nytt flygbolag på marknaden. Det tar säkert ett år. FlyMe har samma ägare som Goodjet och av det bolaget känner sig säkert många brända. Men vi vill säga att vi inte underskattar någon konkurrent.
SAS-gruppen har elva flyg på vardagar mellan Stockholm-Helsingfors varav det finska dotterbolaget Blue1, har åtta vardagsflyg i vardera riktningen.


Finnair A321Riku Helminen, försäljningsdirektör för Finnair i Sverige, säger att Finnair välkomnar all konkurrens.
Jag tror att vi fortsatt står starka med tolv dagliga avgångar. Dessutom erbjuder vi också väldigt låga biljettpriser via nätet.
Men de biljetterna är väl inte ombokningsbara?
-Nej, det är riktigt.
Linjen Helsingfors-Stockholm måste ha varit ganska lönsam under den tid ni och SAS ensamma har trafikerat den?
Priserna har pressats och affärsresenärerna väljer nu att mycket oftare att resa i ekonomiklass, så linjen i sig är inte längre så lönsam. Däremot feedar vi från Stockholm till våra sju destinationer i Asien från Helsingfors och på sådana biljetter börjar det ge pengar.


Man skulle kunna tänka sig att även båttrafiken Stockholm-Helsingfors skulle kunna  påverkas av lågprisflygets inträde.
Roger Björk, försäljningsdirektör på Silja Line, säger dock att FlyMe knappast utgör något större hot mot Silja – och att han snarare ser möjligheter till samarbete.
Kunderna kommer härigenom att erbjudas flera alternativ, t ex paket där man åker med Silja till Helsingfors, övernattar där på hotell, och sedan flyger tillbaka till Stockholm.


FlyMe skall starta flygningar 1 mars på linjerna Arlanda-Göteborg, Arlanda-Malmö och Arlanda-Helsingfors. Bolagets tillstånd från Luftfartsmyndighetena är ännu inte helt klart. 3 eller fyra flygplan av typ Boeing 737-300 från slutet av 1980-talet skall användas.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten