Featured article image

Stockholms stad säger upp avtalet för Bromma flygplats

Publicerad den 14 oktober 2024
Kommentarer
På måndagkvällens kommunfullmäktige i Stockholms stad fattades beslut om att säga upp avtalet med Swedavia för Bromma flygplats. Det är ett avgörande steg för det fortsatta arbetet med att utveckla Bromma parkstad – en ny klimatsmart stadsdel med plats för omkring 16 000 bostäder, grönområden och arbetsplatser skriver det rödgröna styret i Stockholm Stad i ett pressmeddelande.
Området som Bromma flygplats upptar är ett av få större sammanhängande områden med möjlighet till bostadsbyggande och stadsutveckling. Avvecklingen av flygplatsen frigör inte bara själva arrendeområdet, utan även stora områden utanför flygplatsen där stadsutveckling idag begränsas av restriktioner kring buller och flyghöjd.
Stockholms stads avtal med statliga Swedavia gäller till och med den 31 december år 2038 och måste från stadens sida sägas upp senast tre år före avtalstidens utgång. Det är detta beslut kommunfullmäktige nu har fattat, vilket också är avgörande för det fortsatta arbetet med att utveckla Bromma parkstad. Beslutet ger staten goda planeringsförutsättningar för en ordnad avveckling av flygplatsen senast år 2038.
– Det här är ett historiskt beslut, genom att säga upp avtalet för Bromma flygplats tar Stockholm ett avgörande steg för att utveckla Bromma parkstad. Redan efter årsskiftet kommer flygplatsen i praktiken att stå tom då flygbolaget BRA flyttar sin verksamhet till Arlanda. Vi vill nu inleda en konstruktiv dialog med Swedavia och regeringen om att tidigarelägga avvecklingen, det är inte rimligt att skattebetalarna tvingas subventionera en flygplats för ett fåtal privatjetar när linjetrafiken försvinner, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd.
– Vi längtar efter att få börja bygga Bromma parkstad och byta buller mot bostäder. Ju fortare flygplatsen kan avvecklas desto fortare kan vi sätta igång och bygga. 16 000 bostäder ska rymmas på själva flygfältet men räknar vi in även närområdet så handlar det om totalt cirka 22 500 bostäder och vårt mål är att hälften av dem ska vara hyresrätter, säger Clara Lindblom (V), bostads- och fastighetsborgarråd.
– Bromma flygplats är snart historia. I den djupt allvarliga miljö- och klimatkris vi befinner oss i är det viktigare än någonsin att skydda städernas grönska. Bromma parkstad är en chans att bygga en grön och härlig stadsdel för nuvarande och framtida stockholmare utan att röra någon värdefull natur, säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd.
Fakta
Avtalet om Bromma flygplats
Nuvarande avtal mellan Stockholms stad och staten gäller under perioden 1 januari 2008 till och med 31 december 2038. Uppsägningen måste ske senast tre år före avtalstidens utgång från Stockholms stads sida. Nu har kommunfullmäktige beslutat att avtalet sägs upp. Senast år 2038 ska området vara sanerat vilket innebär att flygplatsen behöver avvecklas ett par år innan dess.
Stockholm subventionerar flygplatsen
Förra året fick Stockholms stad endast 3,9 miljoner kronor i avgäld från staten för markområdet och år 2025 väntas avgälden minska drastiskt när nästan all linjetrafik försvinner. När avtalet senast förlängdes av den dåvarande moderatledda majoriteten fastställdes ersättningen till fem kronor per avresande passagerare. Från och med år 2009 räknas denna ersättning upp med förändringarna av konsumentprisindex med januari 2008 som bas. Som jämförelse betalar till exempel Stockholms hamnar närmare 50 miljoner kronor årligen i arrende för en yta som är knappt hälften så stor som Bromma flygplats.

Kommentarer

sv Urban
2024-10-19 14:44

Stockholmsstad kan ej säga upp avtalet. Vilket ej heller har skett. Sosseledaren medger, att de inte kan göra det. De vill inleda förhandlingar med staten, nu när BRA flyttar till ARN.

LV
2024-10-19 13:29

Det jag skrev var att endast Swedavia (staten), kan säga upp avtalet i förtid. Sthlm stad har inte den möjligheten.

Urban
2024-10-17 15:22

Sv LV. Man kan mycket väl “säga upp” Bromma avtalet nu! Men de upphör gälla först 2038. Det är således uppsagt i god tid.

Anonym
2024-10-17 05:51

Gör Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg

LV
2024-10-16 22:47

Sthlm’s stad kan inte säga upp avtalet i förtid. Endast Swedavia (staten), vilket ej kommer att ske under gällande mandats period.
Det gäller att även läsa det finstilta.
Vilket knappast är sossarnas paradgren.

Lotterier är ett bra exempel……

Kalle
2024-10-16 15:41

Vart skall privatflyget ta vägen? På Bromma kan man landa, tanka och parkera några dagar som besökare i dag.
Först plöjer man upp hela Barkarby och nu är det antagligen bara en tidsfråga innan plöjningen börjar på Bromma. Är det Skå Edeby som gäller i framtiden asfalterad åfin bana. 🙂

Urban
2024-10-16 10:55

Flygvapnet har tidigare lagt ner Barkarby och Tullinge som var militära flygplatser.

Tidigare fanns även Skarpnäcks flygplats nyttjades för segelflyget.

Bromma är inte längre lämplig som flygplats!

Militära flygplatser skall ej vara placerade i tätbebyggt område.

Limpan
2024-10-16 10:15

Mycket äntligen i kommentarerna här. Är väl folk utsända av Stockholm stad för att skriva antar jag.

Över 10 000 nya hyresrätter alltså. Låter som det kan bli en väldigt mysig stadsdel…

Mr €
2024-10-16 08:50

Bra att Swedavia försvinner från BMA, efter nästa val kan annan operatör taq över och ny detaljplan över Bromma tas fram med plats för Flygvapnet, Elflyg, Privatflyg o Daisy. Samt fungera som reservflygplats för mindra plan upp till A320neo då Arlanda hamnar i kaos.

M
2024-10-16 08:23

Vi borgerliga har misslyckats med mycket.

Vi sålde ut Arlanda tågtrafiken till ett utländskt bolag. Vilken gör att vi flygande får betala dyrt.

Nu försöker vi behålla Bromma för några få till stor kostnad.

Vi har tyvärr för dålig erfarenhet att styra och mycket blir galet.

Bromma har gjort sitt som flygplats och bör snarast stängas.

LL
2024-10-15 20:44

@ Åsa. Vilken modernisering tror du skulle jyfta Bromma? Ett shoppingcenter finns redan vid Bromma Blocks och en ny bana med inflygning över Brommaplan/Sundbyberg är nog inte aktuell. Kanske Arlanda Express kan ta över tvärbanan?

Åsa
2024-10-15 19:01

Bara se hur MP och S förstört Sverige genom åren. Hoppas på ett moderniserat Bromma!

DEF
2024-10-15 11:31

Äntligen kanske vi kan få viktiga saker på plats istället för lyxtillvaro för några få miljardärer. De såväl som regering och kungahus får väl ta sig till Arlanda i sina el-limousiner och stiga upp en kvart tidigare.

Brommas fördelar
2024-10-15 11:30

Stängning av Bromma kommer flyget tappa till tåget då Bromma har den fördelen att den ligger så centralt.

Mattias
2024-10-15 10:42

Äntligen goda nyheter.
Lägg ner Bromma, och gör Arlanda mer tillgängligt så kommer Arlanda att blomma igen!

Pendeln
2024-10-15 10:31

S/V/MP borde börja med att förhandla med regeringen och swedavia och se till att folk kan ta sig till Arlanda på ett effektivt sätt. SLs Pendeltåg behöver öppnas upp och den nuvarande stationsavgiften på Arlanda måste bort.

Pendeltågets Linje 40: Uppsala – Arlanda – Stockholm City – Södertälje behöver trafik var 15 minut åt båda håll så man enkelt kan flytta folk från Arlanda mot Sthlm C och Uppsala.

Marvin Caglar
2024-10-15 09:46

Har de verkligen studerat detta eller är det dåliga kortsiktiga beslut fattade av politiker som inte begriper hur det funkar?

PN
2024-10-15 09:21

Arlanda är, av elementär ekonomisk logik, den enda flygplats som politikerna bör fokusera på för att prioritera dess FULLA UTVECKLING och konsolidering på kort och lång sikt, OAVSETT om det handlar om flygningar med elflygplan eller inte. INGET mer SLÖSERI med skattebetalarnas pengar på en helt OLÄMPLIG flygplats som Bromma.Att investera på Arlanda är det enda riktiga och ansvarsfulla man kan göra idag.

Roy
2024-10-15 08:54

Helt sjukt att Regeringen tillåter det här fulspelet, är det en sund demokrati att driva så stora frågor bakom ryggen på folket och den folkvalda regeringen. Det här slår håll på alla framtida investeringar på Bromma Flygplats, vilket antagligen var syftet.

Spaden
2024-10-15 08:43

Regeringsplanet med Ulf Christersson kunde inte landa på Bromma igår kväll, Magdalen Andersson med sitt entourage var ute på banan och tog första spadtaget för Bromma parkstad.

KG
2024-10-15 08:43

Att stänga Bromma flygplats är det lämpligaste och viktigaste beslutet som kunde ha tagits angående en totalt onödig flygplats. Arlanda är av naturliga skäl den flygplats som politikerna måste fokusera på för att prioritera hela utvecklingen, liksom den adekvata och nödvändiga utbyggnaden.

Fred
2024-10-15 08:15

Bra att man belyser hur mycket Stockholmarna via skattsedeln subventionerar Bromma flygplats. Vill boende på Gotland eller andra orter ha trafik till Bromma kan dom vara med och betala

AI
2024-10-14 23:54

Äntligen är det bästa beslutet fattat när det gäller nedläggningen av Bromma flygplats, Bromma borde ha stängt för alltid väldig långt innan eller åtminstone sedan pandemin förstörde inrikesflygget. Låt oss hoppas att Arlanda från och med nu omgående får de nödvändiga investeringar som behövs för att utvecklas som Stockholms enda och obestridda huvudflygplats.

sydlänning
2024-10-14 22:39

Flygplatsen behövs för affärsflyg, statsflyg och annat som ej tillfredsställs av Arlanda, även allmänflyg. Dessutom kommer det dröja ljusår innan marken är iordningsställd för stadsutveckling. Staten borde konfiskera marken samt återupprätta överståthållarämbetet och frånta huvudstaden sitt kommunala självstyre.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten