
Svagare återhämtning än väntat för flyget
Publicerad den 20 april 2021Flygbolagen hoppas på sommaren som en start på återhämtningen. Men en ny analys från Transportstyrelsen tonar ner förhoppningarna. Det visar sig också att den förra analysen till del var en glädjekalkyl.
Transportstyrelsen gör två gånger per år en analys av flygets framtida passagerarutveckling i landet. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare och det var en analys som förutspådde en relativt snabb ökning av antalet passagerare de närmaste åren:
2021: 10 200 000
2022: 15 300 000
2023: 18 585 000
2024: 19 075 000
2025: 19 570 000
2026: 20 220 000
Siffrorna i analysen ovan gäller enbart avresande passagerare från svenska flygplatser i linjetrafik och charter. Den ska då jämföras med 22,4 miljoner passagerare som avreste under 2019.
Den gjordes i slutet av förra året, när bland annat andra vågen påverkade möjligheterna att flyga. Den tog också höjd för sådana faktorer som att vaccineringarna skulle rulla på.
Men nu visar det sig att den prognosen till del var en glädjekalkyl. I den nya analysen av de kommande sex åren har Transportstyrelsen skruvat ner förhoppningarna rejält om en snabb återhämtning för flygbolagen.
Så ser den nya analysen av återväxten av passagerare ut:
2020: 5 603 000
2021: 6 000 000
2022: 14 400 000
2023: 16 700 000
2024: 17 185 000
2025: 17 665 000
2026: 18 270 000
2027: 18 850 000
– Flygindustrin befinner sig i den värsta kris som branschen någonsin utsatts för och följderna är i dagsläget svåra att överblicka. Den ökning av passagerare som vi trodde skulle komma under sommaren uteblir med stor sannolikhet på grund av flera olika faktorer som hög smittspridning, fördröjd vaccintakt och fortsatta reserestriktioner, säger Simon Posluk, enhetschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
I år fortsätter alltså kräftgången och det är först nästa år som flygtrafiken återigen börjar hämta sig med ett uppskattat passagerarantal på 14,4 miljoner. Men även det är alltså närmare en miljon passagerare förre än vad förhoppningarna var i höstas. Och ett år senare, 2027, är nivån ännu inte uppe i vad Transportstyrelsen hade räknat med skulle gälla redan 2026.
– Men det förutsätter att smittspridningen minskar, att reserestriktionerna lättas upp och att vaccinationstakten fortsätter att öka.
Vid tidigare kriser har återhämtningen tagit 4 till 5 år innan man varit ikapp. Nu räknar vi med att det tar längre tid och att vi inte kommer att nå 2019 års passagerarvolymer under prognosperioden,
fortsätter Simon Posluk.