Svenskt Flyg svarar DN om utsläpp

Publicerad den 4 februari 2009
Kommentarer
Peeter Puusepp, generalsekreterare i Föreningen Svenskt Flyg, vänder sig i ett pressmeddelande emot vissa av uppgifterna och slutsatserna i en artikel i Dagens Nyheter där det bl a sägs, att flygpriserna måste upp med i genomsnitt 66 procent för att flyget ska betala för sina utsläpp.

Artikeln i DN baserades på en rapport från SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys, om Flygtrafikens externa effekter och internationaliseringsgrad 2008.

Peeter Puusepp menar att DN nog missförstått en del och  skriver:

Peeter Puusepp, foto Malin Hoelstad

Peeter Puusepp, foto Malin Hoelstad

”I rapporten framgår det att när flyget som första trafikslag blir en del av EU:s system för handel med utsläppsrätter om några år kommer flyget liksom persontrafik på järnväg betala fullt ut för sina utsläpp.”

Peeter Puusepp förklarar att handelssystemet kommer att omfatta allt trafikflyg som lyfter och landar på en flygplats inom EU och att även om det inte är klart så ”tyder mycket på att EU kommer att föreslå att internationellt flyg ska bli en del av den klimatregim som ska efterträda Kyotoprotokollet och som ju ska beslutas under Köpenhamnsmötet i höst.”

Peeter Puusepp skriver vidare:

”Föreningen Svenskt Flyg välkomnar en sådan lösning. Det ligger helt och hållet i linje med den internationella flygbranschens mål att uppnå en koldioxidneutral tillväxt till år 2020 och dess vision om ett koldioxidfritt flyg år 2050.”

Peeter Puusepp hävdar också, att DN drar för långtgående slutsatser om hur biljettpriserna kommer att påverkas av att flyget i högre grad ska betala för sina utsläpp. Han invänder att endast flygbolagen själva kan göra en sådan kalkyl och avgöra om kostnaderna för deras utsläpp ska slå igenom proportionellt på den stora variationen av biljettpriser.

”Vissa biljetter kommer säkert att bli dyrare, andra kan mycket väl bli billigare”, avslutar Peeter Puusepp.

FOTNOT: SvD publicerade en artikel med liknande innehåll, men det är inte emot denna Peeter Puusepp argumenterar i sina uttalanden.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten