Upprop till stöd för de drabbade i Asien

Publicerad den 30 december 2004
Kommentarer

Många hör av sig hit och vill att vi skall påminna och uppmuntra alla i branschen att fortsätta att bidra på olika sätt till de drabbade av naturkatastrofen i Asien. Nedanstående mail kom till redaktionen från en pilot på MyTravel Airways på torsdagen. Jag publicerar det i sin helhet nedan.
Vi på Flygtorget och Svenskt Flyg uppmuntrar givetvis all hjälpaktivitet som kan lindra följderna och förebygga upprepande. Det må vara att ställa upp personligen eller som grupp/företag och att skänka pengar. Vi själva har satt in pengar på radiohjälpens postgironummer 901950-6 märkt Asien.

Vi får hela tiden information om ett stort engagemang från flygbolag, flygplatser, krisgrupper och andra som sliter extra för att enskilda och grupper skall komma hem. Det finns redan exempel på kollegor som har drabbats hårt och många fler företag kommer att ha mist anhöriga, medarbetare och vänner innan allt klarnat. 2005 kommer att inledas med trauma för många tusen människor bara i Sverige. Därför känns orden Gott Nytt År ovanligt malplacerade just nu.

Charterbolagen och researrangörer har genom stora ansträngningar mitt under högsäsong lyckats skaffa fram extra kapacitet och flera skandinaviska flygbolag ställer upp till bristningsgränsen med flygplan och personal, ofta genom frivilligt jobb.

Att den svenska regeringen (och en del myndigheter) inte tillräckligt snabbt slagit larm om katastrofens omfattning och vidtagit åtgärder i tid framstår som alltmer tydligt. Likaså att världsamfundet genom FN inte satsat tillräckligt på varningssystem för flodvågor genererade av jordbävningar i Bengaliska Viken. Dessa brister kommer att utredas och förhoppningsvis snabbt rättas till. Livet måste gå vidare och då i en säkrare och tryggare värld.

Folk som anländer med evakueringsflygplan till Sverige behöver komma vidare hem till slutdestinationen i Sverige, och här krävs ofta en professionell hantering som kräver samordningsinsatser utöver det vanliga.
 

Brev från MyTravel: Julfriden kom av sig ordentlig i och med katastrofen i Asien. Vi vet att det finns flera branschkollegor i området och kan bara hoppas att får komma välbehållna hem.


Det är många av oss som har anknytning till personer eller nära släkt och vänner som befinner sig i katastrofområdet, och att förstå vidden av det inträffade är nästan omöjligt.


Anställda i My Travel Airways har påbörjat en insamling bland dom anställda via nettoavdrag på lön till förmån för alla som drabbas i området, och vi uppmanar alla företag och all personal i resbranschen at göra det samma, dvs. en insättning på förslagsvis Röda Korset eller Rädda Barnen via nettoavdrag på lön.


Jag uppskattar om Ni kan sprida denna uppmaning bland medlemmar och lägga det ut på Flygtorget.


Med vänliga hälsningar
Björn Ertzgaard
FO My Travel Airways

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten