“Våra konkurrenter flyger inte till Stockholm”

Publicerad den 11 juni 2004
Kommentarer
- För att flygbolagen på inrikes ska börja tjäna pengar så krävs antingen att antalet stolar minskar eller att antalet passagerare ökar dramatiskt - och då inte bara med 10-15 procent, utan med ännu mera. När flygen är fulla för alla bolag vid peak, om morgnar och eftermiddagar, så är kapaciteten rätt dimensionerad.
Det säger Ulf Axelsson, VD för Malmö Aviation, i en intervju med Flygtorget om den aktuella konkurrenssituationen.
Förra året gick Malmö Aviation med 58 Mkr i förlust.
-I år har vi budgeterat för ett nollresultat, men vi ligger inte riktigt i fas med det målet, säger Ulf Axelsson -Ännu tjänar vi inga pengar.

Konkurrensen är stenhård, tror du att något bolag i Sverige faller ifrån i år?
 – Ja. Men det blir inte vi. Vi hade över 200 Mkr i kassan när vi gick in i 2004, så det är inte vi som har det jobbigast. Dessutom så betalar våra passagerare generellt sätt högre biljettpriser och vi har en bättre kabinfaktor.


Konkurrensen i luften är som bekant stenhård, inte minst på inrikeslinjerna. På Stockholm-Göteborg krigar Malmö Aviation med SAS, Nordic Airlink och FlyMe, på Malmö med SAS och FlyMe på Umeå med SAS och Nordic Airlink.
Hur tänker ni och hur anpassar ni er till situationen?
PengarVi ska vara bäst på att serva vår kundgrupp som är dem som reser i tjänsten, säger Ulf  Axelsson. -Vi försöker skapa mervärden för dessa. De flesta är frekventa, sådana s om flyger med oss alltifrån tre-fyra gånger per år, till lika många gånger per vecka.


Vi deltar inte i den absoluta lågpriskampen där biljettpriserna ligger på runt 200 kronor, våra lägstapriser ligger i stället snarare runt 500 kronor. Vi tappar visserligen en viss mängd prisjägare, men det gör vi medvetet. Vi satsar på att vara attraktiva genom att skapa mervärden. Vi ska vara attraktiva, inte bara när det gäller själva kronan, utan totalt sett. Hittills har de som reser med oss uppskattat detta. Det visar de flesta genom att vara oss trogna, vilket är väldigt positivt. En stor styrka för oss är, att vi är de enda som flyger på  S t o c k h o l m  (Bromma), medan de andra ju flyger till Upplands Väsby (Arlanda)!  (Red anm: Arlanda ligger i Sigtuna kommun)


Ulf AxelssonVad mera satsar ni på?
En bra frukost är viktig för de flesta av våra passagerare. Och hos oss ingår frukosten, i vart fall tills vidare. Dessutom vår kabinpersonal har inte heller tid att ta betalt för frukosten om en kärra är nästan full eller full.
Vi satsar också på kringprodukter, t ex resan till och från flyget, kemtvätt, handel med varor. Nu ska vi ha det överallt, på alla flygplatser inrikes.
Hela taktiken idag går, enligt Ulf Axelsson, ut på att överleva, vänta ut vad som händer konkurrenterna, försöka svälta ut dem.
– Alla har samma taktik – utom Nordic som mera verkar vilja slåss mot SAS än att försöka skapa sig en egen marknad.


Hur går det med Bryssel?
Efter att ha flugit på Bryssel ett år nu så har vi etablerat oss som en spelare på marknaden. Det går åt rätt håll. Folk har börjat hitta oss ordentligt nu. Vi tjänar inga pengar på Bryssel ännu. Det tar nog ett år till.


Varför har ni inte börjat flyga på Baltikum t ex?’
Allt har sin tid. Därmed inte sagt att vi inte kommer att flyga i den riktningen i framtiden. Men allt är en investering. Det kostar pengar till att börja med, i åtminstone ett år, som jag sa om Bryssel. Medan vi ännu blöder på inrikes så satsar vi inte ytterligare utomlands.
Vi startade fyra nya linjer förra året, Göteborg och Bromma-Bryssel, Köpenhamn Bryssel och Göteborg-Nice. Nu måste vi utveckla dessa. Innan det är gjort vill vi inte riska pengar i kassan.


Ni kör en del leisureflyg (året om Göteborg-Nice och om sommaren Malmö-Nice, Malmö-Glasgow, och Stockholm/Göteborg/Malmö-Visby) – är det något som ni kommer att satsa mera på?
För att hänga med i kostnadsjakten så tar vi mariginalproduktion. Vi måste utnyttja alla resurser för att pressa priset för att producera en stol.
Men ni sysslar också med kostnadsjakt?
Ja, inom vår administration har vi gjort oss av med folk, generellt minskat med 10-15 procent. Och nu förhandlar vi med både kabinpersonal och piloter. Det handlar inte främst om en sänkning av deras löner, utan om ett bättre utnyttjande av personalen.


Virgin ExpressNi samarbetar med Skyways, ni samarbetar med Virgin Express, samtidigt som SN Brussels och Virgin talar med varandra om att gå ihop. Kan också Malmö Aviation komma att gå ihop med någon?
Vi samarbetar med dem du nämnde och vad det kan leda till i en förlängning det kan man bara spekulera om.
Och vartåt pekar trenden?
Den pekar åt att man måste vara starkare i båda ändarna av en linje idag, det måste vara två som delar risken. Du nämnde baltstaterna, ska det bli aktuellt så måste man ha en partner i andra änden. Allt sådant samarbete tvingar fram olika samarbeten – lösare eller fastare.


Har det nu vänt för flyget?
Ja, sedan en och en halv månad så visar siffrorna ju ökningar på inrikes. Hur mycket av detta som bara är riktigt lågpris vet vi inte. Men ändå kan vi nog ganska säkert säga att det har vänt. Nu är det på gång.
 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten