Världsturismen ökar igen! Vad gör Sverige?

Publicerad den 3 mars 2002
Kommentarer
"Den svenska nedgången på turism till utlandet beror i första hand på den svenska kronans kraftiga nedgång. Detta är ett svensk problem liksom direkta och indirekta avgifter som förstärker nedgången. Flyget tycks vara den nya mjölkkossan för staten där en överbeskattning snedvrider konkurrensen i förhållande till andra EU länder " Toni Schönefelder - f.d. företagsledare med bolag i mer än 17 länder i över 40 år inom Transport & Turism - utvecklar sin syn på Sverige och hur regeringen i många fall motverkar turism i en personlig krönika från Spanien.

Turism är världens största industri. Hagströmer & Qviberg gör bedömningen i sin senaste Economics & Strategi av den 27:e Februari 2002 att FRITID, NÖJEN och TURISM världen över växerFonden Invesco GT Leisure har haft en mycket stark tillväxt. Fonden består av en blandning av aktier i världen -inga i  Sverige dock – med hotell, nöjen, Spel & Casino, reklam och annat som påverka fritidssektorn. Den kraftiga tillväxten efter fallet den 11 september 2001 är säkerställt.

 

Vad händer i Sverige och när kommer tillväxten hit ?

Den svenska minskningen av turism till utlandet beror i första hand på den svenska kronans kraftiga nedgång. Detta är ett svensk problem liksom direkta och indirekta avgifter som förstärker nedgången.

Den uppåtgående trenden av inrikes turism som Turistrådet visar i statistik skall nog läsas med största försiktighet. Visst finns det områden som har tillväxt exempelvis till storstäder och vissa skidorter. Men sverigesemestraren knäar under orimliga avgifter i förhållande till omvärlden. Utlandsturism till Sverige är fortsatt nedåtgående och inte ser sommaren ut att bli något trendbrott oaktat den lägsta kronkursen någonsin.

 

Däremot ökar antalet personer i Sverige som inte alls ha råd att resa någonstans eller i bästa fall åker hem till släktngar, även dessa är turister i statistiken. Svenska folket har fått generellt mindre pengar att spendera eftersom prisökningar sker i smyg överallt i samhället. Enbart bilen överbeskattas med 28 miljarder kronor i skatter. 

 

Flyget tycks vara den nya mjölkkossan för staten där en överbeskattning snedvrider konkurrensen i förhållande till andra EU länder. Flygbolagen flaggar därför ut sina plan och t ex  SAS nyförvärv av flygplan att registreras i Norge – nte i Sverige.

Det svenska finansministeriet fördjupar krisen genom att man inte följer andra EU länder ex har Tyskland, Frankrike m.fl skapat lösningar som inte belastar flygbolagen ytterligare när det gäller bördan av de markant stigande försäkringskostnaderna. Prisökningarna drabbar den grupp som inte har råd och som reser med beskattade pengar på sin semester. Därför sjunker antalet charterpassagerare kraftigare än någon annanstans i Europa.

 

En av orsakerna är att man i  Sverige fått för sig att varje myndighet skall gå med vinst ! Först betalar alla skatt för att hålla igång en för stor förvaltning, samma förvaltning skall därefter debitera företagen enväldigt avgifter så att man blir lönsam, utan konkurrens och utan alternativ.  Uppfinningsrikedomen av nya avgifter är omättlig. Desperationen för staten att skaffa fram nya pengar då statsskulden bara ökar och inte alls minskar börja bli ett allvarligt problem för Sverige. Skatteintäkten minskar varje år eftersom skattebasen i såväl företag och privatpersoner flyttar ut ur landet sakta och säkert.

 

 

Med miljön som agrument skapas det nya skatter där privata tågbolag betalar banavgifter till  Banverket fullt ut och SJ pga av stora förluster varje år får sina avgifter efterskänkta till  Banverket.

Det är dags nu att någon inom regeringen börja se till helheten och starta en konsekvensutredning vad alla små enskilda kostnader har lett till. Samt varför varje affärsverk skall resa runt i världen och sälja sina tjänster som sedan skall betalas av SIDA.  Under åren har företag med tusentals anställda blivit utslagna dvs sådana bolag som regeringen påstår sig ömmar mest om, småföretagen !

 

Finns det ingen inom regeringen som har så mycket insikt och begriper att så här kan det inte få fortsätta? Se HELHETEN är det som gäller.

 

Vänliga hälsningar från ett soligt Spanien

 

Toni Schönfelder

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten