Vem ska ta över flygtrafiken i Örnsköldsvik?

Publicerad den 16 augusti 2021
Kommentarer
I dagsläget är flygtrafiken till Örnsköldsvik ”coronaupphandlad”. Men kontraktet går ut den 25 september och slingan via Sundsvall ställer nu till det.
Flygplatsen i Örnsköldsvik har sett en rad olika flygbolag passera ute på plattan de senaste 20 åren. Mycket har det handlat om SAS närvaro: När det stora flygbolaget dragit sig tillbaka, vilket skett ett par gånger de senaste tio åren, har andra aktörer klivit fram för att fylla luckan som uppstått. Det finns en tydlig marknad på runt 80 000 passagerare årligen, 2019 var ett bra år med drygt 85 000 resenärer. Vid sidan av en mindre delen chartertrafik är det inrikes till Stockholm som gäller. Bitvis har det lockat flera flygbolag att konkurrera, bland annat flög Skyways, Höga Kusten Flyg, som anlitade Golden Air för trafiken och SAS vinge vid vinge en tid innan finanskrisen satte stopp. Även Höga kusten Flygs efterträdare Nextjet flög på Örnsköldsvik innan konkurrensen från SAS blev för svår.
 
När SAS senaste gången lämnade Örnsköldsvik, den 31 januari 2020, alltså bara veckor innan pandemin slog ut det mesta av den svenska utrikestrafiken, lockade det återigen tre flygbolag att anmäla sig, Sveaflyg, Air Leap och BRA. Tre blev två när Sveaflyg blev operatör för Air Leap men sedan satte Covid-19 satte stopp för konkurrensen med BRA och all trafik försvann från flygplatsen.
 
Air Leap hade planer på att återstarta linjen till Arlanda men avstod sedan marknaden fortsatt var osäker.
För att bryta isoleringen fick Amapola då det statliga uppdraget att hålla igång trafiken under senare delen av pandemin, ett uppdrag som Air Leap tog över i början av året och som Amapola sedan fick tillbaka. Det innebär att flygningarna växlat mellan Saab340 och Fokker 50 under året. 
 
I dagsläget är det en upphandlad trafik som sträcker sig fram till den 25 september i år och det är oklart vad som sedan sker. Det som just nu ställer till det är det faktum att flygningen är slingad via Sundsvall-Timrå. Där tänker SAS göra come back den första september och det innebär att den statliga garantin för flygningarna mellan Stockholm och Sundsvall tas bort, som den alltid gör när ett flygbolag tar eget kommersiellt ansvar. Än en gång är det alltså SAS som påverkat flygförbindelserna till Örnsköldsvik, även om det denna gång inte handlar om en egen linje dit. 
 
Just nu pågår därför ännu en upphandling för att säkerställa flygtrafiken mellan Stockholm och Örnsköldsvik året ut, av allt att döma utan mellanlandning i Sundsvall. Anbudstiden går ut i morgon och det är ännu oklart vilka flygbolag som lämnat anbud.
Skriv en kommentar

Kommentarer

ABC
2021-08-18 21:47

Tror mest på ingen alls. Lägg ned! Hur många bolag har misslyckats på denna linje, någon som vill göra en lista?

Gullan Purser&ServiceExpert
2021-08-18 10:19

Vi har ändrat oss. Ingen twist, ingen söt chock. Det blir ett nytt barn i AIr Leap familjen: Air Norrland – lite eljest, som får flyga. Snus, snutkaffe och falukorvsmackor utlovas.

Gullan Purser&ServiceExpert
2021-08-18 07:23

Som ni vet äger Amapolas VD en ansenlig del aktier i BRA, så det blir en kombination av dessa bolag på sträckan.

AT
2021-08-17 01:54

ATR42 skulle passa på flera flygningar inrikes.

Gullan Purser&ServiceExpert
2021-08-17 01:03

Det kommer att bli en överraskning, en twist, en söt chock, en kioskvältare , det kommer hjälp från oväntat håll, med gratis nymalt kaffe i kannorna, mer kan jag inte avslöja just nu.

pf
2021-08-17 00:18

mulig med unntak for “sv pf”, at det er et skille mellom normal situasjonen, og trafikk i Covid-19 pandemien.

Hvorfor tror ellers “sv pf” at det er ute anbud ?

sv pf
2021-08-16 18:48

Det stå i på rad fem i artikeln.
Närmare “estimering” än så, är svårt att se.

pf
2021-08-16 13:41

trafikkgrunnlaget ?

En J31 noen ggr om dagen, en ATR-42/F-50 en gang om dagen ?
En skikkelig anbud må være slik at man kan reise t/r på dagen, best for business etc.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten