Viking Airlines kvar vid gaten

Publicerad den 3 februari 2011
Kommentarer
I början av året återkallades Viking Airlines operativa licens permanent av Transportstyrelsen. Trots ambitionen att återuppta flygtrafiken, har ingenting hänt i bolaget som nu måste börja om med en ny ansökan för att kunna återuppta verksamheten.

I oktober förra året återkallades Viking Airlines operativa licens av Transportstyrelsen. Lite senare återkallades också driftstillstånd, tekniskt tillstånd för typbehörighetsskola, allt var dock tillfälligt och bolaget räknade med att vara rekonstruerat och i luften igen senast den 31 december 2011.

Viking Airlines startade 2003 och flög uteslutande chartertrafik för olika europeiska arrangörer. De ekonomiska problem som uppstod när en de större kunderna, engelska researrangören Kiss Flights gick i konkurs, gjorde att flygbolaget i slutet av 2010 ställde in trafiken med de tre leasade Boeing 737 som ingick i flottan.

Den uttalade ambitionen att rekonstruera flygbolaget har sedan dess inte gett något resultat.

– Vi har haft kontinuerlig kontakt med bolaget sedan i höstas men någon lösning på de ekonomiska problemen har inte visat sig, säger Carina Pettersson som handlägger ärendet på Transportstyrelsen.

Viking Airlines operativa licens är därför permanent återkallad sedan den 4 januari. Bolagets AOC löpte dessutom ut den 31 december förra året. Det innebär att det nu handlar om en helt ny ansökan för att kunna starta om flygverksamheten.

– Det finns ju manualer och personal, kontor och liknande så det behöver inte ta så lång tid, fortsätter Carina Pettersson. Men ansvaret ligger nu helt och hållet på dem för att få ett nytt tillstånd.

Flygtorget har försökt nå ansvariga på Viking Airlines för en kommentar, men utan resultat.

Viking Airlines hemsidan är idag länkad direkt till Viking Hellas, ett greklandsbaserade flygbolag. Oklart varför. De båda bolagen samarbetade till viss del operationellt men är två helt skilda bolag, även om det tidvis talades om ett samgående.  Viking Hellas fick en del problem på Gatwick i samband med Viking Airlines konkurs. Flygplatsen höll kvar ett av Viking Hellas flygplan i tron att det var Viking Airlines, allt i syfte att utkräva en del av de skulder som Viking Airlines hade till Gatwick.

Viking Hellas lever vidare med charteruppdrag för olika researrangörer och med reguljära linjer mellan europeiska storstäder och Irak. I dagarna lanserades en helt ny förbindelse mellan Manchester och Sulaimayniah och Erbil i Irak. Med redan existerande linjer från Stockholm, Amsterdam, Frankfurt, London och Aten till de tre stora destinationerna i Irak, tillhör Viking Hellas en av de största operatörerna till landet.

Samtidigt delas verksamheten i två delar där chartern från och med nu går under namnet Fly Hellas medan linjetrafiken samlas under namnet Viking Hellas / Viking Middle East.

Det sker dels för att markera samarbetet med nya delägare i Irak, dels för att ännu mer tydligt distansera sig från och minska risken för sammanblandning med konkursade Viking Airlines.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Kalle Viking igen
2011-02-03 22:05

Med denna bra ledning, ett bra koncept och massor av kompetent personal så förstår jag att livet leker.
Önskar Swedish Moose, ledning och alla doers till medarbetare lycka till i framtiden.
Om Janne Carlzon körde låten “Love is in the air”, så får ni köra ” on the road again”.
Grattis o lycka till önskar jag er alla i dreamteamet.

Af Uhr
2011-02-03 21:50

Allt är på banan så du får snart se oss på T5. Pengar på kontot, doers till personal och fina firmabilar. Livet leker! Visst några har droppat av, men vissa platsar inte i the Moose team.

Kalle Viking undrar
2011-02-03 21:13

Undrar vad Swedish Moose tog vägen, någon som vet.
Ansåg att de hade ett bra koncept och massor av kompetenta medarbetare på nyckelposter.

Kalle Viking igen
2011-02-03 21:10

Ordet konkurs får artikelförfattaren stå för, jag använder det inte,,, än.
Nej gama ägarna vill ej ha tillbaka detta skuldtyngda bolag.
Engelsmännen sitter fortfarande o häckar på huvudkontoret i Spånga, men orsaken vet jag ej.
Dåliga löner, ja för Kabinen, som i de flsta bolag, men ej för tekniker o piloter.
Slirar med löner, ja men detta beror på höga utbetalningar pga av VIK, syftar då på LGW, Menzies etc som kräver betalning i förskott.
Snart är Hellas i takt igen.

Kurt Viking
2011-02-03 19:57

Viking Hellas är samma skit som Viking, dvs dålig organisation, dåliga löner, fuskar med duty time etc. Vet att de inte betalar lön i tid till de som jobbar där, och lönen är under all kritik!

Ulla
2011-02-03 16:14

Men du tror väll inte att de gamla ägarna vill ha tillbaka företaget? De har antagligen dränerat företaget duktigt innan de fattade beslutet att lämna skutan. Sitter det någon och tittar på de gamla uniformerna och tror att de kommer att användas igen så glöm det och lev vidare.

T.N.
2011-02-03 16:06

Varför nämns ordet ‘konkurs’ så ofta i artikeln??
Viking Airlines har inte gått i konkurs.
Företaget är under rekonstruktion och lever för närvarande skyddat från konkurs. Att sänka varumärket med denna typ av artikel gör det nog inte lättare för bolaget att få in de tillskott av medel som behövs för att få igång rörelsen igen.
Om det inte är olagligt så borde det vara det. Förtal i allra högsta grad.

Kalle Viking
2011-02-03 12:40

Viking Airlines ägdes av Christian och allt gick bra tills engelsmännen bakom konkurserna XL och Kiss köpte in sig i VIK.
Då körde dessa hulliganer bolaget i botten.
Att Christian var klok nog att starta ett nytt bolag
baserat i ATH, med Airbus som grund, var ett klokt drag, även om engelsmännens framfart även drabbat Hellas ekonomiskt.
Tror själv att Viking Hellas har en ljus framtid och kommer att expandera relativt snart.

Long
2011-02-03 12:17

Feelair, moose air… listan kan göras looong!

Z
2011-02-03 09:26

OL kanske går snabbare enl. Carina Petterson i artikeln, men det kräver att man kan visa upp en ekonomi inkl. 3 månader utan flygningar.
detta kräver X antal miljoner.

när man uppnått detta har man ett bolag med skamfilat rykte och alla leverantörer har förlorat 75% av sina pengar så dom torde inte vilja riskera att förlora en gång till.

så Y, du behöver nog inte vara orolig för din högerarm

Z
2011-02-03 09:25

det kostar ca. 50 miljoner SEK att bara lösa accordet.
då har man som sagt nedan bara några manualer (som behöver uppdateras) begagnade skrivbord och slitna uniformer.

sedan behövs ett AOC och det tar 3 månader och kostar lite pengar.

X
2011-02-03 09:13

Dessa rekonstruktioner på trasiga bolag med skulder. Det man får är lite kontorsmöbler och slitna uniformer. Varumärket/loggan är ju lite intressant. Vilket av bolagen äger den?
Jag får nog äta upp min högerarm om det startar upp igen.

Sophie
2011-02-03 09:07

Att Viking Hellas startade upp innan Viking lades ned är så uppenbart välplanerat. Att man måste byta frontfigurer är självklart men gubbarna i bakgrunden är de samma.

2011-02-03 08:52

Vad ligger kundfordringarna på, någon som vet?

!
2011-02-03 08:45

Viking Hellas har Airbus, MD80, och en Challenger CL-600.

Läser innantill
2011-02-03 08:44

Samma sak står faktiskt längst ner i den här artikeln också…

Tor
2011-02-03 08:35

Andra medier säger: Från första maj ska flygbolaget döpas om till Fly Hellas pga att det blir associerat med Viking Group. Vilket har skapat problem på vissa flygplatser.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten