Vingar för pengarna

Publicerad den 2 december 2005
Kommentarer

I Persiska Viken är det, hot, hot, hot just nu. Men inte som ni tror, för nu talar vi flyg. Nästan varje Emirat utmed den Arabiska halvön köper flygplan i parti och minut, samtidigt som nya bolag bildas till nästa dags morgonkaffe. I omvärlden mullrar de större nätverksbolagen bekymrat och börjar känna sig allvarligt hotade. SAS beskriver expansionen i "Gulfen" som en global minusfaktor i klass med bränslepriserna.

Under World Travel Market i London nyligen presenterade de sig i montrar, stora som fotbollsplaner, i sin strikta, asketiska design i dämpade ökenfärger. Men deras ambitioner och tillväxtsiffror är inte dämpade, snarare turboliknande.

Snabbast växer Emirates i Dubai och Qatar Airways, som tillsammans står för 80 % av hela regionens tillväxt. Emirates satsar särskilt på "Australasia", medan Quatar Airways bygger upp sin Europatrafik och båda ökar kraftigt till Afrika.

Emirates har beställt 45 Airbus A380 med plats för 555 till 600 passagerare i bekväm konfiguration och det är ingen överdrift att säga att ett av de större samtalsämnena bland flygfolk världen runt är hur detta skall gå. Inom tio år beräknas regionens flygplanflotta ha tredubblats.

Emirates B777, Foto H NormanÄnnu mer att tala om finns när man betänker att Dubai planerar en ny flygplats vid Jebel Ali (Alis berg) som skall rymma 120 millioner passagerare per år. Emirates vd Tim Clark säger att Dubai just ny bygger fastigheter, vägar, mm, för 65 miljarder USD. Detta kräver mycket folk, “expatriates” såväl som fast befolkning och runt 2015 räknar Dubai med att ha ca 9 millioner invånare. Bilden: Emirates B777, Foto H Norman

Qatar A300, foto H Norman
Qatar Airways har vuxit med i genomsnitt 35% per år de senaste sju åren och denna tillväxt kommer att fortsätta fram till 2010, säger bolagets vd Akbar Al-Baker. Sedan hamnar vi i en dämpad tillväxttakt på runt 20% per år. 80 nya plan är beställda i varierande storlekar från A380 till A320. Qatar har färdigställt en masterplan för turism, kultur, utställningar, mässor och ökade affärskontakter. Bilden: Qatar Ariways, A 300-600, foto H Norman

Som en del härav har Qatar Airways planerat en ny flygplats, 4 km från nuvarande Doha Airport. 5,5 miljarder USD är avsatta i ett första skede för 12 miljoner passagerare 2009. Sedan finns planer att bygga ut till en årskapacitet på 50 miljoner passagerare och 2 miljoner ton gods. Stora förhoppningar finns för den exploderande marknaden till Indien. Dessa tankar delas för övrigt av alla de arabiska operatörerna i området.

Gulf AirGulf Air är det nationella bolaget för Bahrain, Oman och, ett litet tag till, Abu Dhabi. Gulf Air säger, genom sin vd James Hogan, att de tänker förbli ett regionalt bolag utan planer på att tävla med Emirates och Quatar Airways. Gulf Air har vänt ett par års förlustsiffror till vinst och planerar för fullt för sitt två-hub koncept i Bahrain och Muscat.


Abu Dhabi lämnar inom kort Gulf Air efter att ha startat sitt stora projekt, Etihad Airways. Abu Dhabi är ekonomiskt mycket mer oljeberoende än Dubai (som enbart har oljeintäkter på 6% av BNP) och har länge Ethiad Airways A380kastat avundsjuka blickar på Dubai med sin framgångsrika flygverksamhet. Etihad grundades 2003 som Emiratets nya flag carrier och tävlar som sagt med Emirates om att bli arabvärldens ledande interkontinentala flygbolag. En ny destination planeras per månad fram till 2010, då ett 70-tal destinationer skall finnas på programmet. Bilden A380

I sammanfattning kan Mellersta Österns flygbolag placeras i fyra kategorier.



  • Interkontinental trafik, Emirates och Qatar Airways.

  • Blandat interkontinental och regional trafik, Gulf Air, Royal Jordanian

  • Huvudsakligen regional trafik, Yemenia, Oman Air

  • Lågprisbolag med regional trafik, Air Arabia i Emiratet Sharjah, samt ett nytt i Jeddah, National Air Services, som planerar trafikstart 2006. www.nasaviation.com

För en europé är alla dessa siffror som hämtade ur en annan värld. Många kallar världen Tusen Och En Natt. Många andra hävdar att det i stället är västvärlden som stagnerar alltmer i en åldrande befolkning, ängsligt affärsbetéende och förlamande sociala strukturer.

Den som lever får se.


Källor: Presentationer under World Travel Market, London 14-15 november 2005.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten