Skriv ut  

SAS A350 - Ingegerd Viking på plats i flottan

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 december 2019
Tre skandinaviska huvudstäder på tre dagar. Just nu är SAS nya Airbus A350 ute på eriksgata inför trafikstarten i slutet av januari. Med A350 på plats skyndas utfasningen av den åldrande A340-flottan på. "Det här är kronjuvelen i vår flygplansflotta", säger Rickard Gustafson.

SAS A350
SAS Airbus A350
 
Det dröjer ytterligare några veckor innan SAS nya Airbus A350-900 den 28 januari sätts i trafik på sträckan Köpenhamn – Chicago. Men under måndagen inleddes en eriksgata för det nya flygplanet med en första visning på hemmabasen i Köpenhamn, följd av Stockholm och Oslo de kommande dagarna. Det gav media och bransch möjlighet att för första gången komma i närkontakt med Ingegerd Viking.

- Det här är kronjuvelen i vår flygplansflotta, ett fantastiskt och vackert tekniskt underverk. Men det är också ett flygplan som visar att vi tar frågan om hållbarheten inom flyget på allvar. Vår kommande A350-flotta har trettio procent bättre bränsleekonomi i jämförelse med de flygplan de ersätter vilket reducerar utsläppen med 30 procent. Dessutom minskar bullernivåerna kring maskinen med 40 procent, sa en påtagligt nöjd Rickar Gustafson strax innan ridån drogs isär och visade SE-RSA. 

En rundvandring ombord visade på en sober design i alla de tre kabinerna. I SAS utförande tar maskinen 300 passagerare, 228 i GO, 32 i Plus och 40 i Business. Inredningen ombord är baserad på feedback från olika passagerargrupper vilket bland annat gjort att stolarna i business kan omvandlas till en flat-bed på 196 centimeter, i vissa delar av kabinen upp till drygt 200 centimeter. Tillräckligt för långväxta nordbor.

- Flygplanet är en av våra största investeringar och gör det möjligt att erbjuda en helt ny reseupplevelse, fortsatte Rickard Gustafson.

I samband med visningen etablerades också en ny destination, Haneda. Detta sedan SAS valt att flytta över trafiken dit från Narita-flygplatsen. Det blir av allt att döma den tredje linjen för den nya maskinen efter Chicago och Beijing.

Med Ingegerd Viking på plats och ytterligare tre A350 på väg in kommande år, förvinner nu de åldrande A340-300 i snabb takt. I princip byts de en mot en under kommande två år. Den första, LN-RKP, har redan fasats ut och i december 2021 ska alla de fyrmotoriga trotjänarna vara bort. Det innebär att de planer som eventuellt fanns på att behålla några av de flygplanen, avskrivna och relativt billiga i drift, inte blir av. Istället flygs de till skrotning dels i Tarmac i Frankrike dels till Arizona i USA. Tillsammans med den fortsatta utfasningen av Boeing 737 till förmån för A320neo och A321LR ger det en kraftig föryngring av flygplansflottan och på sikt även enhetsflotta med Airbusmaskiner. 

- Vi har investerat cirka 5 miljarder dollar i nya flygplan och med den nya målningen blir A350 en symbol för ett mer hållbart och konkurrenskraftigt SAS.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nord korea
Skrivet av Peter, 2019-12-13 09:31:29
FT censurerar igen, blir så less...

Men faktum kvarstår, A350 och dess Trent motor har problem likt 787s Trent motorer. Var i BKK för några dagar sedan där en A350 precis kom hur hangaren. Motorerna var ok att flyga 3!!! nya cycles. Även 330 Neos motorer visar samma slitage,
Skillnaden för bussarna mot 787är att det inte är brist på just deras Trentmotorer... ÄN.

Anmäl inlägget
Trafikstart
Skrivet av Mr €, 2019-12-12 16:59:37
Man borde ha reservdelar, vertygssats, tekniker, utbildade piloter o kabin samt alla datasysyem uppdaterade vid leverans. Redo att stoppa in containers o trollyvagnar samt haft besök på huvudbaserna för fitcheck av ett testflygplan. Planet kostar nog +200 MUD o står stilla i 2 månader. Som att få leverans av en supertanker o väntar 2 månader på första intäkten.
Anmäl inlägget
Kolfiber
Skrivet av Gullan Purser&MaterialExpert, 2019-12-12 08:01:26
Det enda som är lite ömtåligt är materialet, kolfiber. Förvisso lätt och sparar bränsle, men svårt och tidskrävande då man måste laga småskador.

Så hoppas verkligen rampkillarna är rädda om Ingegärd och kommande familjemedlemmar.

Kaffekannorna är lyckligtvis vanlig hederlig hårdplast än.
Anmäl inlägget
Tag jer sammen
Skrivet av Henrik, 2019-12-11 20:19:15
Gud hvor er det pinligt at læse alle de latterlige kommentarer. "Norwegian har fløjet med dreamliners i 5 år nu", ja og de aldrig tjent en krone på det...

Og who cares hvor lang tid Finnair har fløjet 350, det eneste de prøver på er at opsige alt deres finske personale og ansætte billig asiatisk arbejdskraft....
Anmäl inlägget
Finnair
Skrivet av Boss, 2019-12-11 17:38:56
Och Finnair flugit 350 sedan 4 år tillbaka och har 14 i flottan + 7 i beställning!
SAS sent ute som vanligt.
Anmäl inlägget
A350-900 är dyr
Skrivet av Greger, 2019-12-11 16:36:56
Med all respekt för A350 så är A321LXR betydligt mer intressant för SAS .MedA321XLR kan SAS expandera långlinjetrafiken och då inte enbart från Kastrup. A321XLR är beställda av några dom supereffektiva amerikanska bolagen för transatlanttrafik.Här ska givetvis SAS satsa ordentligt om man vill hänga med.
Anmäl inlägget
Stolthet
Skrivet av Lina75, 2019-12-11 11:05:11
Riktigt fin maskin med sober nordisk inredning. Glädjer mig så att få flyga SAS nya ”baby”. Kommer bli fantastiskt för både passagerare och personal!
Anmäl inlägget
5 år för sent
Skrivet av Lennart, 2019-12-10 23:26:29
Grattis, Norwegian har flugit 30 + Dreamliners i 5 år nu!
Anmäl inlägget
Äntligen!
Skrivet av To, 2019-12-10 21:09:36
Äntligen får vi hälsa A350 välkommen till SAS! Superfint! Inredningen är jättefin med en sorber och elegant design!
Anmäl inlägget
Grattis Dammark!
Skrivet av Ann, 2019-12-10 21:01:17
Det är bara en bra nyhet för danskarna. Grattis Danmark för att ni får en modern flygplansflotta!
Anmäl inlägget
A350
Skrivet av Ehrmmantrout, 2019-12-10 15:57:15
Vilken trist inredning !
Anmäl inlägget
Angående nylevererade flygplans markbundenhet
Skrivet av //En som vet, 2019-12-10 15:42:38
@Mr €

Du kan inte tänka dig att man kanske behöver utbilda besättningar, tekniker och göra provflygningar och andra tester innan man stoppar in 300 personer i en ny flygplantyp? Så här fungerar det hos alla. Det är först när man har ett antal av en flygplantyp man kan sätta in en nylevererad maskin dagen efter den anlänt.
Anmäl inlägget
Lyfter mot OSL 21:00 10/12
Skrivet av Ubbe, 2019-12-10 13:02:04
Lyfter mot OSL 21:00 10/12
Anmäl inlägget
Tidsplan för turen runt Norden
Skrivet av Alex, 2019-12-10 10:09:32
Någon som vet vilken tid som kärran lämnar ARN idag för att gå till OSL?
Anmäl inlägget
A350 trafikstart
Skrivet av Mr €, 2019-12-10 09:50:26
Kul att SAS har råd att låta ett nytt flygplan i princip stå stilla i 2 månader innan det sätts i trafik på en rutt där det räcker att fylla halv tank för att komma fram. Man kunde tänka sig att sätta det i trafik veckan efter leverans på den längsta rutten med max payload och få en A340 ur trafik ASAP.
Anmäl inlägget
Superfint!
Skrivet av Gullan purser & maskintekniker, 2019-12-10 09:03:19
Nya 350 är superfin, snabba kaffekokare så att vi flickor i kabinen kan förse såväl passagerare som flight deck med färskt nescafé. Kommer även vara tystare för oss i kabin och sängar där vi kan vila finns där också! Välkomna ombord.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn