Skriv ut  

SAS lägger mer A320-service i Estland

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 januari 2020
Tallinn blir basen för SAS underhåll av Airbus A320neo-flottan de kommande åren. Därmed fortsätter samarbetet med ett företag som SAS ägde under ett antal år.

SAS
SAS A320neo
 
Magnetic MRO i Estland ägdes åren 2003 – 2010 av SAS innan det såldes vidare men samarbetet har fortsatt sedan dess. Nyligen målades till exempel den första av ATR-maskinerna i SAS nya design på plats i Tallinn. Över huvud taget blir det fortsatt stor SAS-närvaro sedan de båda företagen förlängt det redan befintliga avtalet om Base maintenance till att gälla fram till 2023.

Det innebär att minst 56 av de Airbus A320neo som ingår i SAS växande A320-flotta ska genomgå underhåll och service på plats i Estland. Idag gäller serviceavtalet 25 maskiner så det utökade samarbetet är mer är fördubbling. 

- SAS A320neo-flotta är splitter ny och levereras kontinuerligt från Airbus fabrik. Det är ytterligare ett steg framåt för vårt team av specialister här att nu kunna fortsätta att arbeta med nästa generation flygplan, säger Sergei Shkolnik som är teknisk direktör på Magnetic.

I dagsläget har SAS drygt 30 A320neo i flottan och antalet ökar successivt de kommande åren fram till att beställningen på 80 maskiner är fullföljd. I takt med att de levereras fasas de kvarvarande Boeing 737-700 och 737-800 ut och ger samtidigt en enhetsflotta med Airbus A320-familj, A330 och A350. Att just A320neo blir ryggraden i flygplansflottan och att det nära samarbetet fortsätter under flera år, ser Sergei Shkolnik som en fördel. I takt med att tekniker och flygplan ”utvecklas tillsammans”, som han säger, ökar möjligheten att förutse underhållsbehov och hålla hög kvalitet på den service som genomförs. Just nu avslutas en serie tunga underhåll på de 23 maskiner som ingått i de tidigare avtalen.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Heavy checks
Skrivet av Mr €, 2020-01-13 18:41:07
Om planen är på natten i Baltikum kan ju besättningar också sova där och starta morgonflygningarna västerut tidzon efter tidzon.
Så inte bara teknikers jobb som riskerar att flytta österut...
Anmäl inlägget
Hvor er
Skrivet av pf, 2020-01-13 15:09:41
luftfartstilsyn i denne saken her ?
Anmäl inlägget
Paradoxalt
Skrivet av Dålig kvalitet, 2020-01-12 13:02:47
Gissa hur mycket tid och energi samt PENGAR som läggs på att göra maskiner i bra tekniskt skick efter en check i östeuropa. Så länge man hittar en leverantör som är billig och har C rating samt releasar så är man nöjd. Krävs åtskilliga SAS tekniker timmar hemma efter. Framtiden är inte nådig, inte långt ifrån att det sker något på grund av outsourcing eller försummelse av sina egna anställda. Dåligt betalt, dåliga arbetstider, ett fack utan värderingar och ryggrad samt urusel ledning på 145.
Anmäl inlägget
Kamikaze
Skrivet av Konfunderad, 2020-01-11 23:58:41
Sorgligt...

Inom företaget motiveras och uppmuntras personal för att ge sitt bästa för att nå goda resultat.

Och som tack så blir man uppsagd eftersom ens uppgifter blir outsourcad till någon annan. Schysst!

SAS har rent historiskt och än idag enorma muskler att kunna utnyttja vilket man inte gör.
Fortfarande ägs hangarer, kunskaper och lokaler där dessa tjänster kan utföras inom företaget.

Jag skäms över företagets utveckling. En utveckling som jag tror kommer att utöka.
Anmäl inlägget
Tråkigt att SAS inte är lojala
Skrivet av Lojal, 2020-01-11 08:13:45
Tråkigt att inte SAS inte är lojala och lägger service där vi finns. Alla resor till och från skapar dessutom onödiga miljöutsläpp för dessa service. Allt handlar om att tjäna pengar och man bryr sig inte om vem som får jobben längre.
Anmäl inlägget
Kom igen, nu
Skrivet av @Snorre Viking, 2020-01-10 18:19:46
Sluta tro att allt ska vara som på 70 talet! Det finns ingen anledning för SAS att utföra C och D checks själva. Nästan alla andra flygbolag outsourcar detta också. Hur många rederier tror du har egna skeppsvarv btw ?
Anmäl inlägget
Hejja!
Skrivet av Sergej, 2020-01-10 16:25:48
Hejja! Bra att SAS kollar runt i Europa efter pålitliga tekniker! Inte bara danskarna som kan detta med flygteknik.
Anmäl inlägget
@Money talks
Skrivet av ArnTech, 2020-01-10 15:53:49
Hur menar du nu?
Tungt underhåll/base maintenance har ju ändå inte bedrivits på arn/cph/osl?
Anmäl inlägget
Money talks
Skrivet av Snorre Viking, 2020-01-10 12:23:43
Money talks.
Svenska/Nordiska fack föreningar har spelat ut sin roll.
Inte ens Danska kunde knyta dessa underhåll till CPH.

Detta är bara början....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn