Skriv ut  

Beredskap kan rädda flygplatserna

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 juni 2020
De regionala flygplatserna går på knäna men ställer ändå upp när det gäller viktiga sjuktransporter och samhällsflyg. Att göra dem till beredskapsflygplatser är ett erkännande som också kan rädda ekonomin. Men framför allt behövs ett riktat ekonomiskt stöd.

Brandflyg
Brandflyg
 
Sakta återstartar inrikestrafiken i Sverige, en handfull linjer till södra Sverige kommer igång under juni månad, det kunde Flygtorget rapportera om igår. Det ger en liten men ändock ljusning för några av de mindre flygplatserna i landet. Men i stort är situationen bland de flygplatser som inte ingår i Swedavia ansträngd, på gränsen till katastrofal.

- Pengarna är slut, helt enkelt, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser

Därför skickades i slutet av förra veckan ett brev, underskrivet av samtliga 34 flygplatsägare, till regeringen med dels en beskrivning av det svåra läget, dels en begäran om ett direkt ekonomiskt stöd. I sig rör det sig inte om några större summor, cirka 300 miljoner håller samtliga flygplatser vid liv fram till årsskiftet.
I skrivelsen till regeringen fanns även förslaget att göra samtliga icke-statliga flygplatser till beredskapsflygplatser. I dagsläget finns tio sådana, Arlanda, Landvetter, Malmö, Umeå, Visby, Åre-Östersund, Luleå, Ronneby, Gällivare, Sundsvall-Timrå. Det är alltså åtta av Swedavias flygplatser och två fristående. Det innebär att de får ett ekonomiskt bidrag för att kunna ha personal i jourverksamhet dygnet runt för att exempelvis ta emot ambulansflygningar eller andra samhällsviktiga flygtransporter. 

- Att inrätta de regionala flygplatserna som beredskapsflyplatser är ett erkännande av att vi i princip redan är det. Det har brandbekämpningen de senaste åren visat. Både själva övervakningsflygningarna och de rena vattenfällningarna har haft några av de mindre flygplatserna som inte är klassade för beredskap som bas. I Sveg genomfördes över 100 tankningar per arbetspass för markpersonalen under bränderna 2018. Och självklart ställer våra flygplatser upp om det kommer en sjuktransport mitt i natten. Men det är ett uppdrag som vi tar på oss frivilligt och utan ersättning, fortsätter Peter Larsson.

Regeringen har tillsatt en utredning om systemet med beredskapsflygplatser som ska vara klar den 15 juni. Förhoppningarna är att den utredningen inte går samma väg som de tidigare två, den om Arlandas framtid och den som rör just de regionala flygplatserna, den så kallade Flygplatsöversynen: Båda hamnade i byrålådan.

I väntan på den är dock ett riktat ekonomiskt stöd första steget för att rädda de regionala flygplatserna där flera redan har flaggat för att en nedläggning av hela verksamheten ligger nära.

- Jag hoppas att regeringen går de regionala flygplatserna till mötes. Annars vågar jag inte tänka på hur det ska gå.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Stora förändringar om bara nåt år
Skrivet av thomas, 2020-06-07 08:17:06
Det blir ett annat politiskt system vid nästa val,
Många gd och riksdags män/kvinnor kommer att få sluta, även så utredare slängs på soptippen, ny ung framtidsinriktad besättning tar över, åsiktskorridoren åker även den ut med badvattnet. Ett tvärstopp för förd betong vansinnespolitik..
Anmäl inlägget
Lägg ner Arlanda istället
Skrivet av Kalle, 2020-06-04 17:07:49
Lägg ner Arlanda istället för Bromma.

Se vilken av dom som har samhällsviktig flygtrafik.
Anmäl inlägget
Realistisk politik
Skrivet av Gubben i månen, 2020-06-04 14:21:10
"Sverige behöver ett annat politiskt system"
Vem ska ordna det, du?
Politik i Sverige bygger på demokrati. Inte anarki, som du verkar att tycka. Har inge aning om dina "erfarenheter", mer än att de påminner om pojkdrömmar.

PS. Överdrift att påstå att de här regionala flygplatserna, har funnits nästan hundra år DS.
Anmäl inlägget
Varför inte stänga Bromma nu
Skrivet av Flygintresserad, 2020-06-04 12:08:09
Nu är Arlanda ekar tomt känns det helt galet att ha 2 flygplatser i huvudstaden.
Stäng BMA nu och flytta över det som startar upp till Arlanda och se till att ARN upprustas till det flygnav Sverige behöver.
Detta borde rimligen ge en bra besparing på sikt som kan nyttjas bättre regionalt än detta slöseri med resurser som är nu.
Anmäl inlägget
Svensk inrikes
Skrivet av thomas, 2020-06-04 11:08:28
Ali! helt USA allt enklare inte ens flygledare överallt, crossover arbete på mindre flygplatser.
Det är omöjligt att bibehålla regional flygplatserns i nuvarande struktur, varför har inte utredaren slagit fast detta. Att ha jour bemanning för några få flygplan helt orealistiskt. Att ha vdar som har 90.000 i månaden, remote för några plan om dan?, Årlig driftskostnad på 20-30 miljoner??? utredarna sitter fast i gammalt tänk, så är det med alla utredningar regeringen gör.
Anmäl inlägget
Märkligt!
Skrivet av Stockholmarn, 2020-06-04 09:45:49
Märkligt att det ska vara så svårt när vi fortfarande har ett världens högsta skattetryck!
Anmäl inlägget
Kolla runt
Skrivet av Ali, 2020-06-04 09:28:20
Sverige måste kunna lära från andra länder. I Spanien bemannas beredskapsflygplatserna när behovet finns. Det skulle kunna fungera likadant i Sverige om man räddar det som går av de gamla bas 90-banorna. I tex Colorado i USA finns 47 instrumentflygplatser, ungefär som i Sverige. 35 av dem har enbart CTAF, dvs ingen flygledning på plats. Då räcker pengarna mycket mer vidsträckt.
Anmäl inlägget
Tyvärr har du RÄTT Patrik Pilot :-(
Skrivet av Annan pilot, 2020-06-03 19:17:42
Politiker frälset gör allt för att måna om de sina, även de odugliga :-(
Anmäl inlägget
Faktakoll, faktakoll...
Skrivet av Arne, 2020-06-03 14:11:55
Regeringen gav 2018-07-19 i uppdrag åt Trafikverket att träffa beredskapsavtal med Mora men flygplatsen avböjde då det knappast går att hålla liv i verksamheten på de kaffepengar som var aktuella.
Råkar vara jag och en till som fick i uppdrag att utreda beredskapsflygplatser åt TRV. Rapporten avlämnades i maj och blir nog så småningom offentlig. Tack för omdömet Patrik Pilot men håll dig i styrhytten i fortsättningen.
Anmäl inlägget
Regionala flygplatser
Skrivet av thomas, 2020-06-03 09:42:10
Sverige behöver ett annat politiskt system, då vansinnigheterna bara fortsätter inom så många områden, de här utredningarna är på intet sätt adekvata, de kommer bara fram till en massa trams, bara den lavinartade ökningen av brottsligheten, " vi ska tillsätta en utredning"
De här regionala flygplatserna har alla funnits i nästan hundra år, BETALA NUUU
Anmäl inlägget
Utredningar och kommissioner tar kål på allt.
Skrivet av Patrik Pilot, 2020-06-03 09:12:11
I Sverige älskar regeringen och politiker att tillsätta utredningar och kommissioner för precis allt. Detta för att kunna arvodera en massa oduglingar och klantskallar som gjort bort sig tidigare. Några resultat blir det naturligtvis inte och då tillkommer ytterligare utredningar. Allt går ut på att se till att ovannämnda klantskallar får bra betalt.
Anmäl inlägget
Regionalflyget
Skrivet av thomas, 2020-06-03 08:24:04
300 miljoner är peanuts för staten, betala ut på en gång, snacka inte, sluta fjanta med utredningar. Ska vi ha ett levande hela Sverige och med möjlig företags etablering överallt är regionslflyget mkt viktigt/en förutsättning.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn