Skriv ut  

SAS allt snabbare mot en enhetsflotta

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 juni 2020
Den senaste A350 i SAS färger är snart på väg till Kastrup. Men av allt att döma bromsas leveranserna av A320. Dessutom kan utfasningen av boeingflottan skyndas på.

Ett flertal flygbolag diskuterar just nu med det stora flygplanstillverkarna om att skjuta på gjorda flygplansbeställningar. En allt längre återhämtning av den internationella flygtrafiken gör att mindre delar av respektive flygplansflottor behöver användas. Att i det läget ta in nya flygplan kan i och för sig vara en fördel, bättre bränsleekonomi bland annat, men innebär också stora investeringar. 

SAS har därför genomfört en del förberedande diskussioner med Airbus om i första hand att justera ner leveranstakten när det gäller de nya A320neo. Airbus själva har också dragit ner produktionen av A320-familjen för att möta flygbolagens begäran att bromsa leveranserna. I ett första skede har fyra A320neo fått en ny leveransperiod under 2024 istället för 2022.

Däremot har den fjärde av SAS åtta A350-900 rullat ut från Airbus i Toulouse och ska nu inleda flygtesterna innan leverans. Det tyder på att den kan vara leveransklar om cirka en månad till basen på Kastrup. De A350 som hittills levererats till SAS har använts till en del flygningar under coronapandemin, bland annat för att flyga hem resenärer från Sydamerika och för en del fraktflygningar. Av allt att döma ska även den första A321LR kunna sättas i trafik under det kommande halvåret.

Den pågående coronakrisen kan också komma att skynda på SAS omställning till en enhetsflotta. Det är sedan tidigare bestämt att Boeing 737-maskiner ska fasas ut till förmån för A320neo. De sista av den minsta versionen -600 fasades ut förra året och följs successivt av -700 och -800-serierna. I dagsläget har SAS sammanlagt 47 Boeing 737 i flottan, 21 737-700 med en snittålder på 17 år och 26 737-800 med en snittålder på 14 år. Merparten av dem är i dagsläget parkerade på olika platser i Skandinavien utom de som flyger inrikestrafiken i Norge. Enligt tidigare planer ska de vara borta senast fjärde kvartalet 2023. Enligt uppgifter till Flygtorget kan det istället bli tal om att de är borta ur flottan redan i slutet av 2022, alternativt ett par månader in på 2023.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Förvånande
Skrivet av LV, 2020-06-11 15:36:44
SAS är snart tillbaka i gamla vanor. Bolaget är i mångt och mycket pilotstyrt. Snart är det någon pilot i chefsställning, som vill köpa något häftigt.
SAS kommer aldrig att lära sig!
Anmäl inlägget
Blir ej enhetsflotta!!
Skrivet av TT, 2020-06-08 23:14:36
SAS kommer inte att få en enhetsflotta. De har sagt att de skall beställa ett nytt regionalplan som skall flyga i deras nya bolag Airstar 4. Även om det är ett eget bolag så ägs det fortfarande av SAS om det är SAS som kommer stå för kostnaden av att ha 2 typer i den egna flottan. Piloter, tekniker osv skall utbildas och man får mindre flexibilitet. genom att ha 2 typer.
Anmäl inlägget
På tiden
Skrivet av Hampus, 2020-06-08 16:44:29
Förstår inte riktigt varför det ska ha behövt ta så lång tid för SAS att förstå fördelarna med en enhetsflotta. Men bättre sent än aldrig
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Gullan Purser&A350Expert, 2020-06-08 09:39:22
Men vilka goda nyheter.
Det blir mycket lättare att disponera oss crew och kunderna älskar en enhetsflotta där man känner igen sig ombord.
Det kommer att spara massor av pengar i utbildning och daglig verksamhet, och gör att vi kan sänka priset än mer på biljetterna.
Ett bra beslut.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn