Skriv ut  

Nu ökar SAS trafiken i slutet av augusti

Flygnyheter, Redaktionen, den 6 augusti 2020
SAS trafikprogram återhämtar sig sakta men säkert. I Sverige är det främst inrikes som nu växer igen.

I vanliga fall hade det varit en normal avtrappning av ett intensivt flygprogram under semesterperioden juli som successivt bytts ut mot en något lugnare trafikperiod under augusti. Men 2020 är inget normalt år och det flygprogram som nu blivit offentligt för resten av augusti visar på att frekvenserna istället ökar på ett stort antal destinationer. Av de 31 linjer ut från Arlanda som finns med i den senaste presentationen har fem destinationer ett minskat antal rotationer, alla klassiska semesterresemål som Nice, Malaga och Mallorca. Arton destinationer står kvar på samma antal flygningar per vecka medan åtta platser kan se fram emot en ökning av antalet landningar från den 18 augusti. 

Det är främst på inrikessidan som SAS nu sakta men säkert skruvar upp antalet flygningar:

Göteborg: Upp från 12 till 23 flygningar i veckan
Umeå: upp från 13 till 18 flygningar i veckan
Sundsvall: upp från 10 till 11 flygningar i veckan
Åre/Östersund: upp från 6 till 7 flygningar i veckan. 
Kalmar: upp från 5 till 6 flygningar i veckan
Den enda inrikesdestinationen där antalet flygningar minskar, är Visby som tappar tre avgångar och går ner från daglig trafik till fyra dagar i veckan. Det har till del att göra med den hårdnande konkurrensen på sträckan där Air Leap etablerat sig under sommaren med flygningar till både Bromma och Arlanda. Största inrikesdestination för SAS i nuläget är Luleå med 24 flighter i veckan.

Motsvarande situation gäller även de två andra skandinaviska huvudstäderna. Bland annat den så kallade storstadstriangeln, alltså flygningarna mellan de tre städerna, är i slutet av augusti uppe i cirka 40 avgångar i veckan på varje sträcka. I Norge syns också till del en ökning av inrikestrafiken medan SAS i Köpenhamn långsamt byter semesterdestinationer mot en mer traditionell storstadstrafik.

Långlinjetrafiken ligger kvar som tidigare under sommaren med tre destinationer, alla från Kastrup och alla med A330:

Chicago, 5 avgångar i veckan
New York, 5 avgångar i veckan
San Francisco, 2 avgångar i veckan.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

A330 vs A350
Skrivet av SL, 2020-08-09 10:51:29
SAS flyger just nu endast med A330E, som är mellan 1-4 år gamla. De äldre A330'arna (LN-RKH/M/N/O) flyger inte alls, och har inte gjort det alls sen mars.

Ang. A330 vs A350 så konsumerar de ca samma mängd bränsle, när de är lätt lastande. Dvs. så länge man inte får användning för de extra ca 30 säten, så är det dumt att betala mer för att flyga med A350.
Den är dyrare i maintenance, samt i start/landningsavgifter pga högre MTOW.
Anmäl inlägget
A350-330
Skrivet av Nizze, 2020-08-08 16:23:08
330-flottan har en snittålder på 10 år jfr 350 som är 0,5 år i snitt.
Anmäl inlägget
Svar Per
Skrivet av Alexander, 2020-08-08 15:07:58
Höghöjdseffekt med högre bränsleförbrukning? Vad talar du om? Det finns en anledning till att flygplanen ligger på hög höjd. Hade det varit mer bränslesnålt att dundra till Krabi på 1000 fot över grantopparna så hade man gjort det.. ATR72 är för övrigt inte speciellt bränslesnål.. Speciellt inte den senaste leveransen till Air Leap som hör hemma på ett flygmuseum..
Anmäl inlägget
Soppa
Skrivet av Eva, 2020-08-07 20:43:26
Drar inte 350 mindre soppa än 330?
Anmäl inlägget
350 kommer
Skrivet av Sv Nizze, 2020-08-07 13:32:07
350 kommer tillbaka när det finns underlag för att ekonomiskt flyga dessa. 340 lär ha flugit sin sista kommersiella flygning hos SAS
Anmäl inlägget
A330 - 350?
Skrivet av Nizze, 2020-08-07 09:04:14
Vart tog SAS A350 vägen på långlinjerna?
Anmäl inlägget
Miljöfundering
Skrivet av Per, 2020-08-07 08:10:05
Inrikesflyget börjar återgå till hur det såg ut innan pandemin. Det som förvånar mig är att SAS sätter in jetbränsletörstiga flygplan som flyger på hög höjd och har skadligare miljöeffekter. Man började så smått med mer miljövänliga ATR med mycket mindre bränsleförbrukning och ingen höghöjdseffekt. Borde inte regeringen som kraftigt stöttat SAS ställt vissa miljömässiga villkor. Det är bara att studera SAS tidtabeller framöver där kan man se att man glömt bort miljöaspekten.
Anmäl inlägget
Skandinaviens största?!
Skrivet av M.P, 2020-08-07 03:14:37
Vilket flygbolag är störst i Skandinavien?? Flest avgångar och flest destinationer?!
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av BS, 2020-08-06 20:53:02
Sverige och Danmark har inte gett en krona till SAS. Däremot statliga lånegarantier, som de kan
låna av banker. Håll isär begreppen, kanske svårt för en bitter norrman. Tycker du att det är ok att Norwegian satte sina svenska och danska bemanningsbolag i kk? Där svenska och danska staten får stå för notan.
"En råtten oppførsel,"
Anmäl inlägget
Ägare
Skrivet av TO, 2020-08-06 20:52:50
Staten (Folket) äger delvis SAS. Därför är Staten (Folket) angelägna att SAS överlever
Anmäl inlägget
Flaut
Skrivet av Jan, 2020-08-06 18:23:42
Pinlig, SAS øker trafikken med skandinaviske skattebetaleres penger. Mens Sverige og Danmark, pøser ut milliarder av kroner til SAS, bevilget de ikke en krone, til Skandinavias største flyselskap, Norwegian. En råtten oppførsel, og i klar strid, med EUs konkurranseregler._
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av SDL, 2020-08-06 16:29:22
Infon i eran text stämmer inte. SAS har under hela våren samt sommaren haft 0 flygningar ifrån Sundsvall, inte 10 som ni har skrivit!

Men ja, dom ska iaf börja flyga där. Så lite rätt hade ni...
Anmäl inlägget
Trafik
Skrivet av Veckan, 2020-08-06 16:20:36
Flygtrafik har sedan urminnes tider mätts i antalet flygningar per dag och destination när det gäller inrikestrafik. Vad håller flygtorget på med. Antal flygningar i veckan håller man på med på glesflugna långlinjer som flyger färre frekvenser än dagligen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn