Nu ökar SAS trafiken i slutet av augusti
Publicerad den 6 augusti 2020Kommentarer
SAS flyger just nu endast med A330E, som är mellan 1-4 år gamla. De äldre A330’arna (LN-RKH/M/N/O) flyger inte alls, och har inte gjort det alls sen mars.
Ang. A330 vs A350 så konsumerar de ca samma mängd bränsle, när de är lätt lastande. Dvs. så länge man inte får användning för de extra ca 30 säten, så är det dumt att betala mer för att flyga med A350.
Den är dyrare i maintenance, samt i start/landningsavgifter pga högre MTOW.
330-flottan har en snittålder på 10 år jfr 350 som är 0,5 år i snitt.
Höghöjdseffekt med högre bränsleförbrukning? Vad talar du om? Det finns en anledning till att flygplanen ligger på hög höjd. Hade det varit mer bränslesnålt att dundra till Krabi på 1000 fot över grantopparna så hade man gjort det.. ATR72 är för övrigt inte speciellt bränslesnål.. Speciellt inte den senaste leveransen till Air Leap som hör hemma på ett flygmuseum..
Drar inte 350 mindre soppa än 330?
350 kommer tillbaka när det finns underlag för att ekonomiskt flyga dessa. 340 lär ha flugit sin sista kommersiella flygning hos SAS
Vart tog SAS A350 vägen på långlinjerna?
Inrikesflyget börjar återgå till hur det såg ut innan pandemin. Det som förvånar mig är att SAS sätter in jetbränsletörstiga flygplan som flyger på hög höjd och har skadligare miljöeffekter. Man började så smått med mer miljövänliga ATR med mycket mindre bränsleförbrukning och ingen höghöjdseffekt. Borde inte regeringen som kraftigt stöttat SAS ställt vissa miljömässiga villkor. Det är bara att studera SAS tidtabeller framöver där kan man se att man glömt bort miljöaspekten.
Vilket flygbolag är störst i Skandinavien?? Flest avgångar och flest destinationer?!
Sverige och Danmark har inte gett en krona till SAS. Däremot statliga lånegarantier, som de kan
låna av banker. Håll isär begreppen, kanske svårt för en bitter norrman. Tycker du att det är ok att Norwegian satte sina svenska och danska bemanningsbolag i kk? Där svenska och danska staten får stå för notan.
“En råtten oppførsel,”
Staten (Folket) äger delvis SAS. Därför är Staten (Folket) angelägna att SAS överlever
Pinlig, SAS øker trafikken med skandinaviske skattebetaleres penger. Mens Sverige og Danmark, pøser ut milliarder av kroner til SAS, bevilget de ikke en krone, til Skandinavias største flyselskap, Norwegian. En råtten oppførsel, og i klar strid, med EUs konkurranseregler._
Infon i eran text stämmer inte. SAS har under hela våren samt sommaren haft 0 flygningar ifrån Sundsvall, inte 10 som ni har skrivit!
Men ja, dom ska iaf börja flyga där. Så lite rätt hade ni…
Flygtrafik har sedan urminnes tider mätts i antalet flygningar per dag och destination när det gäller inrikestrafik. Vad håller flygtorget på med. Antal flygningar i veckan håller man på med på glesflugna långlinjer som flyger färre frekvenser än dagligen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten