Skriv ut  

Norwegian säljer halva långlinjeflottan

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 oktober 2020
Flygplansflottan måste minska. Det beskedet lämnade Norwegian redan i augusti. Nu sätts de planerna i verket: två Dreamliners är sålda och fler följer efter.

I en situation där återhämtningen på marknaden går alldeles för långsamt och många av de planerade linjerna inte kan återstartas, blir de oanvända flygplanen ett allt större problem. Norwegian flaggade redan i augusti för att flygplansflottan måste minskas och hittills har ett tiotal Boeing 737-800 fasats ut. Av allt att döma står fler av kort- och medeldistansmaskinerna på tur.

Samtidigt har blickarna vänts mot de 37 Boeing 787 som hittills flugit i Norwegians färger. De står fortsatt på marken och det mesta pekar på att det inte blir någon interkonttrafik förrän tidigast till sommarsäsongen nästa år och då i begränsad skala. Alltså måste Dreamlinerflottan krympa. Det visar sig nu att två maskiner, LN-LNT och LN-LNX, redan lämnat Norwegian. Mottagare är italienska charterflygbolaget Neos Air som, efter att de första återgått till leasingbolaget AeroCap och sedan förts över till Italien, ska använda dem som ersättare till de tre 767 som tidigare flög i flottan. De två 787-9 som nu fasats ut har bara drygt tre år på nacken och levererades till Norwegian under 2017 och har 344 stolar ombord.

Men det kommer inte att stanna vid bara de två flygplanen.

- Vi har för många långdistansflygplan, sa Norwegians vd Jacob Schram till media i augusti.
Då var det mindre än ett år sedan den senaste Dreamlinern levererats och långlinjeflottan bestod av 37 maskiner. Nu är två borta och av återstående äger Norwegian 11 flygplan medan 24 är leasade. Om den ursprungliga planen håller ska de reduceras till cirka 15-16-17 maskiner. Att göra sig av med så många stora maskiner i dagens ansträngda läge kommer inte att bli lätt, det erkänner även Norwegian själva. Frågan är också om det är de egna flygplanen som ska säljas – vilket stärker kassan – eller om det nu väntar tuffa förhandlingar med leasingbolagen.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Johan
Skrivet av Göran, 2020-10-18 11:58:08
Den som drabbats av DY kan hålla sig för skratt
Anmäl inlägget
Belånade
Skrivet av Röda Baronen, 2020-10-17 13:10:59
De 787 som Norwegian ”äger” är ju belånade rill upp över stjärtfenan, så det är väl begränsad hur mycket kassan stärks.
Norwegians långlinje projekt har aldrig varit lönsamt. Därför bättre för bolaget om man Avvecklade LH helt.
Anmäl inlägget
@Göran
Skrivet av Johan, 2020-10-16 13:45:30
Något de iaf har för mycket av är deprimerande neggos som du
Anmäl inlägget
Hemlige Harry
Skrivet av P-bot, 2020-10-15 16:07:54
Hoppas dom betalar parkeringen på Arlanda annars är de lätt att de blir P-bot :D
Anmäl inlägget
För mycket
Skrivet av Göran, 2020-10-15 11:11:56
Har man inte för mycket av allt, förutom pengar?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn