Skriv ut  

Brexit hotar Norwegians slots på Gatwick

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 december 2020
Landningsrättigheterna på Gatwick är en av Norwegians största tillgångar. När Storbritannien nu lämnar EU kan det bli problem att behålla dem. Räddningen är att hyra ut slottarna till andra flygbolag.

Norwegian var innan Covid-19 en av de två-tre största aktörerna på Gatwick tillsammans med Easyjet och British Airways. I sin tur innebär det att Norwegian äger en rad slots på flygplatsen som enligt beräkningar är värda cirka 3,5 miljarder kronor. I dagsläget är marknaden inte lika het även om bland andra just Easyjet ligger på för att utöka närvaron på Gatwick. Norwegian å sin sida har använt landningsrättigheterna som säkerhet för ett av de stora lån som tidigare i år höll konkursen borta. 

Regleringen av slots brukar innebära ett krav på att de ska användas frekvent, minst 80 procent av tiden, för att inte förfalla och lämnas vidare till ett annat flygbolag. I den pågående coronapandemin gäller inte det sedan EU har gett flygbolagen dispens från den så kallade 80-20-regeln minst fram till slutet av mars nästa år. Flygbolagen sitter alltså relativt säkert på sina slots trots att de inte utnyttjar dem.

Men nu har ett nytt problem dykt upp: Brexit.

Av allt att döma står Storbritannien utanför EU från den första januari nästa år, vare sig det blir ett mjukt eller hårt utträde. Det gör att den brittiska flygbranschen inte behöver underordna sig beslut fattade inom unionen och nu höjs röster från bland andra Gatwick att de nu gällande undantagen kring kraven på att använda slots ska tas bort. Om flygtrafiken äntligen börjar återhämta sig fram mot nästa sommar, både Easyjet och Ryanair har presenterat stora kapacitetsökningar för att möta efterfrågan på sommartrafik, vill inte flygplatsen stå med slots som är blockerade av flygbolag som inte använder dem. Det är en åsikt som kan verka vara riktad i första hand mot just Norwegian, en storägare av slots på Gatwick men med en trafik som idag är minimerad till inrikes i Norge och knappast siktar på att återuppväcka basen på flygplatsen. Föga förvånande har Gatwick fått draghjälp av både Wizz Air och Ryanair som ju båda varit hårda konkurrenter till Norwegian.

Hur Norwegian ska agera är inte klart, att sälja slot-tiderna ger kassaförstärkning på kort sikt men underlättar knappast vägen tillbaka till långlinjetrafiken som till stor del hade Gatwick som bas. Alternativet är att hyra ut ett antal start- och landningstider till andra flygbolag.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fly the slots 80% of the time or lose them
Skrivet av Lisb, 2020-12-06 17:56:28
“From a slot waiver perspective, what normally happens is that airlines are expected to fly their slots 80% of the time or lose them,” Wingate told Reuters in an interview.
Anmäl inlägget
Vem ska ge sig? Vem ska spärras in?
Skrivet av Andreas, 2020-12-05 18:30:37
ABC: Slotregler baserade på IATA-standard är inskrivna i brittisk lag. Processen är inte godtycklig, så vad "någon britt" vill ska ske är inte relevant. I Storbritannien finns det dessutom prejudikat (Monarch) på att slottar kan säljas av konkursbon, så britterna ger till och med slotinnehavaren mer rättigheter än vad som är IATA-standard.
Anmäl inlägget
Endast LGW
Skrivet av @RDG, 2020-12-04 18:22:25
Detta gäller bara Gatwick då Ryan/East/Wizz vill öka där.
Anmäl inlägget
Britiske flyselskap
Skrivet av pf, 2020-12-04 15:43:47
vil få det tøfft, dersom forfordeling på britiske lufthavner, ift oppskrevne regler, i andre land.
Anmäl inlägget
Ge er...
Skrivet av ABC, 2020-12-04 09:07:08
Finns det ett enda litet halmstrå att någon britt skulle låta ett näst intill nedlagt Norwegian behålla slottar de inte använder och troligtvis aldrig heller kommer använda? Jag gissar att de väntar till måndag och ser om de konkursar nu eller senare..
Anmäl inlägget
Ges inte bort, lånas bort
Skrivet av Andreas, 2020-12-04 07:04:48
ABC, de slottar du kan få på Gatwick (eller Heathrow) här och nu ger dig inte långsiktig rätt att använda dem. Eftersom flygplatsen egentligen är fullbelagd har de andra flygbolagen rätt till sin slothistorik i framtiden igen. Den här säsongen har de bara lämnat tillbaka slottarna de inte behöver p.g.a. undantaget till de ordinarie slotreglerna.
Anmäl inlägget
Helt värdelösa..
Skrivet av ABC, 2020-12-03 15:29:07
Vem ska köpa dem när Gatwick fortfarande ger bort dem gratis?
Anmäl inlägget
Samma problem på Heathrow
Skrivet av RDG, 2020-12-03 15:03:28
SAS kommer att ha exakt samma problem med sina slots på LHR. EU har gett anstånd till slutet av mars 2021 men inte efter. Detta betyder att SAS behöver flyga med tomma plan på 80 % av sina slots annars försvinner de. Ägarna av flygplatserna är mer intresserade av flygbolag med många passagerare som betalar avgifter och shoppar. Tror att Easyjet och Wizz Air kommer att ta över många slots på LHR.
Anmäl inlägget
Se framåt
Skrivet av Bana 01, 2020-12-03 11:22:22
Idag är det så - ja. Men hela resonemanget utgår från att så blir det INTE i framtiden. Flyget kommer att återhämta sig, det är i princip alla överens om. Även om det inte når upp till samma nivå som i början av 2020 så kommer storflygplatserna i de största städerna att snabbt fyllas på. I det läget är slotsen återigen hårdvaluta. Och är det egentligen redan nu eftersom det faktiskt krigas om dem redan i dessa tider.
Anmäl inlägget
Vilka slots?
Skrivet av Carl Jansson , 2020-12-03 09:59:05
Svar till ABC:
En slot i dag är nog inte värt mycket men det är väl värdet på en slot 1-2 år framåt i tiden som är av intresse. Det borde du väl begripa.
Anmäl inlägget
Vilka Slots?
Skrivet av ABC, 2020-12-03 08:08:50
För närvarande finns det knappt något trafik på Gatwick. British Airways, Virgin, Norwegian, Monarch, Catay Pacific, och Thomas Cook har samtliga helt försvunnit från flygplatsen. Kvar är Belavia, Easyjet, Air Arabia, Ukraine International, Aurigny, Air Europa, Ryanair, Vueling och Westjet. Samtliga utom Easyjet med en enstaka flygning per dag. Easyjet med ett ental. Värdet på en slot borde vara noll och om någon tror något annat borde den spärras in.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev