Skriv ut  

SAS planerar trafikstart för nya Airbus A321LR

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 februari 2021
Den låg inne i bokningssystemet en tid i höstas men togs bort. Nu ligger SAS nya Airbus A321LR återigen inne på sträckan Köpenhamn – Boston. Men det kan bli tal om andra linjer.

SAS A321
SAS A321
 
SE-DMO, SAS nya Airbus A321LR har i princip stått sysslolös sedan den levererades från Airbus i Hamburg i oktober. Enligt de planer som fanns då skulle den sättas in som SK 927 mellan Kastrup och Logan International i Boston och en tid låg den också inne i bokningssystemet. Men det satte den fortsatta pandemin stopp för och flygningarna inleddes aldrig. 

Men nu har den åter kommit på plats och finns med i bokningssystemet på datum efter den 1 juni. Om återstarten av linjen till Boston verkligen blir av beror dock på hur veccineringar och restriktioner kring Covid-19 utvecklar sig. 

Ett bekymmer för A321:an är att fraktkapaciteten är relativt låg, särskilt i jämförelse med de stora långlinemaskinerna. Efterfrågan på frakt är till del det som i dagsläget håller de längre linjerna igång och i den situationen blir de stora maskinerna förstahandsval i flottplaneringen. Kort sagt, det behövs tillfredställande passagerarbokningar för att kunna sätta A321LR i trafik. 

Under april levereras den andra av de tre A321LR som SAS beställt. Med två maskiner tillgängliga kan det också bli aktuellt med fler linjer. SK927/928 ska enligt bokningssystemet flygas som daglig trafik mellan Köpenhamn och Boston. En andra maskin kan då till exempel fördelas mellan Stockholm och Oslo för trafik till New York och Chicago. Visserligen har både Arlanda och Gardemoen trafik till New York från juni månad och det med A330-maskiner men allt beror på hur marknaden utvecklar sig, både vad gäller passagerare och frakt. Ytterligare att alternativ är att A321LR placeras på USA-linjer från Göteborg eller Bergen till exempel, något som funnits med i planeringen tidigare.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Urban
Skrivet av Bertil, 2021-02-23 21:47:52
Nej SAS Plus är inte charter. SAS Plus är det finaste SAS kan erbjuda inom Europa.
Anmäl inlägget
Plus/longhaul
Skrivet av Cph4ever, 2021-02-23 21:19:12
Plus på longhaul på A321NX blir som plus på A330/350...
Anmäl inlägget
Jeg tror
Skrivet av pf, 2021-02-23 20:34:31
SAS ser en del til TAP, og hvordan de får erfaring med relativt mange a-321 LR, som TP bruker til Sør-amerika, og også New York.
For SAS å brke de på kararias, med to "premium"kabiner, og få i Y-klasse høres ulønnsomt ut. High-density seating, ja, men slik SAS vil konfigurere flyene, nei.
Anmäl inlägget
Bertil:
Skrivet av Urban, 2021-02-23 14:53:05
- SAS Plus i fem timmar är nästan lika uselt som att åka charter.

Det ÄR charter. Just to let you know.
Anmäl inlägget
layout
Skrivet av Cph4ever, 2021-02-23 14:37:27
22Bc(C)12Plus(Y)123Go(M)
Anmäl inlägget
SAS CEO
Skrivet av Cph4ever, 2021-02-23 14:29:50
#RDG...kanske aktuell som ny CEO i SAS med tanke på din "know/how" om branschen!
Anmäl inlägget
SAS Cargo fortfarande olönsamt
Skrivet av RDG, 2021-02-23 12:26:47
Läs gärna årsredovisningen så ser ni att SAS Cargo gick minus i förra året. Kolla också gärna i delårsrapporten som kommer på torsdag. Långlinjerna behöver en beläggning på runt 75-80 % för att bli lönsamma. Idag ligger den på mellan 15-25 %. Frågan är vad som SAS behöver skära bort för att bli lönsamma i "den nya marknaden". Jag tror långlinjerna ryker.
Anmäl inlägget
layout
Skrivet av zeke, 2021-02-23 10:28:13
Vad har man för layout i kabinen, fördelning ?
Anmäl inlägget
Flotta
Skrivet av Foliehatten, 2021-02-23 10:15:11
RDG påstår att SAS flyplansflotta är fel, i post corona.Jasså i så fall gällerdetta ALLA andra flygbolag också. Dessutom har SAS långlinje opration gått bra i snart många år. Man ser till pt. att nyttja den stora frakt kapacitet på A 330 och A350 och gör det bra.
Anmäl inlägget
Jasså
Skrivet av @RDG, 2021-02-23 09:56:05
Har du hört talas om något som heter frakt?
SAS har just nu success med att använda stora Airbus planen för att flyga i huvudsak frakt, och det antal resenärer som måste resa i jobbet.
SAS intercont. var innan pandemin en bra affär, och klarar sig okej just nu pga frakt.
Det är helt rätt flygplan på i ter cont.
Anmäl inlägget
Fel flygplansflotta
Skrivet av RDG, 2021-02-23 08:50:47
Tyvärr har SAS helt fel flygplansflotta för att gå in i en post-pandemi marknad. Inrikes och inom Europa behövs plan med 80-120 säten och långlinjer till USA kanske 150 säten. Möjligtvis högre efterfrågan i sommarpeaken till USA men frågan är om eller rättare sagt när SAS måste ge upp den lilla rest som finns kvar av långlinjetrafiken, Med nuvarande (2021-2025) efterfrågan finns inte en chans för SAS att driva detta lönsamt. Kanske kan man starta upp igen från 2026.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2021-02-23 08:20:59
Detta kommer att bli succé , ett så bra flygplan, bra komfort , generösa arbetsytor, tyst och miljövänligt. Nu kommer kaffet och kunderna tillbaka.
Anmäl inlägget
A321LR liten plutt som flyger långt
Skrivet av Kurt, 2021-02-23 07:51:14
Att flyga så långt med ett sådant litet flygplan är totalt oekonomiskt trots de förbättrade prestandan som finns på dagens flygplan. Måste vara fullpackade modeller som tar minst från 300-400 passagerare som flyger längre sträckor. Vi kan inte ha 20 flighter som flyger dessa sträckor när 10 flighter gör samma jobb.
Anmäl inlägget
Sätt in A321LR till Las Palmas
Skrivet av Bertil, 2021-02-22 23:04:37
Sätt in flygplanet till LPA. Det behövs ett bekvämt flygplan på en flygning över fem timmar. Här har vi ett bekvämt flygplan med en superfin business klass och en bra Plus. Att åka med dagens urdåliga SAS Plus i fem timmar är nästan lika uselt som att åka charter.
Anmäl inlägget
No way jose
Skrivet av Tim, 2021-02-22 21:20:57
Inte en chans att CPH-BOS kommer igång i juni.
Anmäl inlägget
A-321 LR
Skrivet av pf, 2021-02-22 20:39:41
Vi må jo tro at SAS's ledelse hadde en plan FØR pandemien ved å kjøpe disse maskinene. I og med egne kabiner for de ulike serviceklasser, blir disse neppe i trafikk på Europa, men på USA-markedet. CPH-BOS, EWR-GOT og EWR-BGO høres ut som en god plan etter panedemien i isommersesongen, men klarer de to siste seg om vinteren....hvor skal flyene inn da ? OSL-EWR har vel normalt så mye frakt/Fisk at der må det gå en 330/350.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn