
SAS planerar trafikstart för nya Airbus A321LR
Publicerad den 22 februari 2021
Kommentarer
Nej SAS Plus är inte charter. SAS Plus är det finaste SAS kan erbjuda inom Europa.
Plus på longhaul på A321NX blir som plus på A330/350…
SAS ser en del til TAP, og hvordan de får erfaring med relativt mange a-321 LR, som TP bruker til Sør-amerika, og også New York.
For SAS å brke de på kararias, med to “premium”kabiner, og få i Y-klasse høres ulønnsomt ut. High-density seating, ja, men slik SAS vil konfigurere flyene, nei.
– SAS Plus i fem timmar är nästan lika uselt som att åka charter.
Det ÄR charter. Just to let you know.
22Bc(C)12Plus(Y)123Go(M)
#RDG…kanske aktuell som ny CEO i SAS med tanke på din “know/how” om branschen!
Läs gärna årsredovisningen så ser ni att SAS Cargo gick minus i förra året. Kolla också gärna i delårsrapporten som kommer på torsdag. Långlinjerna behöver en beläggning på runt 75-80 % för att bli lönsamma. Idag ligger den på mellan 15-25 %. Frågan är vad som SAS behöver skära bort för att bli lönsamma i “den nya marknaden”. Jag tror långlinjerna ryker.
Vad har man för layout i kabinen, fördelning ?
RDG påstår att SAS flyplansflotta är fel, i post corona.Jasså i så fall gällerdetta ALLA andra flygbolag också. Dessutom har SAS långlinje opration gått bra i snart många år. Man ser till pt. att nyttja den stora frakt kapacitet på A 330 och A350 och gör det bra.
Har du hört talas om något som heter frakt?
SAS har just nu success med att använda stora Airbus planen för att flyga i huvudsak frakt, och det antal resenärer som måste resa i jobbet.
SAS intercont. var innan pandemin en bra affär, och klarar sig okej just nu pga frakt.
Det är helt rätt flygplan på i ter cont.
Tyvärr har SAS helt fel flygplansflotta för att gå in i en post-pandemi marknad. Inrikes och inom Europa behövs plan med 80-120 säten och långlinjer till USA kanske 150 säten. Möjligtvis högre efterfrågan i sommarpeaken till USA men frågan är om eller rättare sagt när SAS måste ge upp den lilla rest som finns kvar av långlinjetrafiken, Med nuvarande (2021-2025) efterfrågan finns inte en chans för SAS att driva detta lönsamt. Kanske kan man starta upp igen från 2026.
Detta kommer att bli succé , ett så bra flygplan, bra komfort , generösa arbetsytor, tyst och miljövänligt. Nu kommer kaffet och kunderna tillbaka.
Att flyga så långt med ett sådant litet flygplan är totalt oekonomiskt trots de förbättrade prestandan som finns på dagens flygplan. Måste vara fullpackade modeller som tar minst från 300-400 passagerare som flyger längre sträckor. Vi kan inte ha 20 flighter som flyger dessa sträckor när 10 flighter gör samma jobb.
Sätt in flygplanet till LPA. Det behövs ett bekvämt flygplan på en flygning över fem timmar. Här har vi ett bekvämt flygplan med en superfin business klass och en bra Plus. Att åka med dagens urdåliga SAS Plus i fem timmar är nästan lika uselt som att åka charter.
Inte en chans att CPH-BOS kommer igång i juni.
Vi må jo tro at SAS’s ledelse hadde en plan FØR pandemien ved å kjøpe disse maskinene. I og med egne kabiner for de ulike serviceklasser, blir disse neppe i trafikk på Europa, men på USA-markedet. CPH-BOS, EWR-GOT og EWR-BGO høres ut som en god plan etter panedemien i isommersesongen, men klarer de to siste seg om vinteren….hvor skal flyene inn da ? OSL-EWR har vel normalt så mye frakt/Fisk at der må det gå en 330/350.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten