Featured article image

Novair slås samman med danska Jet Nordic Group

Publicerad den 7 april 2021
Kommentarer
Novair lämnar den tyska resekoncernen och blir en del av Jet Nordic Group. Inledningsvis ska de två flyga under respektive namn.
Researrangören Apollo och Novair är sedan 2015 en del av DER Touristik. Men nu säljer den tyska resekoncernen flygbolagsdelen som i dagsläget har två A321neo i flottan. Köpare är jet Nordic Group i Danmark som ägs av Lars Thuesen. Tanken är att bygga ett starkt flygbolag inför återhämtningen efter pandemin.
– Jag köper ett välskött flygbolag som flugit Apollos kunder i 20 år, och tillsammans med Jettimes årliga 500 000 resenärer, är våra två företag grunden för en stark, nordisk plattform att växa utifrån.
– Det är nödvändigt, att vi tillsammans växer oss större i framtiden, så att vi är fortsatt relevanta och kan erbjuda konkurrenskraftiga priser och behålla den starka nordiska kvalitetes- och serviceprofilen som båda parterna idag representerar, säger Lars Thuesen i ett uttalande.
Den tyska researrangören räknar dock med att samarbetet ska fortsätta och att Novair även i framtiden ska flyga bolagets resenärer.
– Det här är en plan för framtiden. Vi tror att resandet kommer tillbaka starkt. Nu kan Apollo och Jet Nordic Group lägga ännu större resurser och fokus på våra resenärer, säger Leif Vase Larsen, vd på DER Touristik Northern Europe.
Apollo, med DER Touristik i ryggen har, vid sidan av att fylla den egna flottan i Novair, varit en trogen köpare av flygtjänster från SAS. Så sent som i januari i år tecknades ett treårigt avtal värt 3,4 miljarder som gjorde SAS till huvudleverantör av flygningar från 24 orter i Skandinavien till 51 destinationer i Europa. 
Novair har cirka 240 000 årliga resenärer, cirka 120 medarbetare och två flygplan av typen Airbus 321 NEO. Försäljningen genomförs i augusti 2021, och Novair förblir tillgängligt för Apollo via det strategiska samarbetsavtalet.
Inledningsvis ska de två flygbolagen flyga under respektive namn och som två separata verksamheter.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Re: Svar till ABC
2021-04-09 15:05

Om du nu, som du uppger är cc på Novair (vilket jag betvivlar) så borde du veta att det är flera som flyger på kontoret. och ” den ena personalchefen” ? Finns ingen med titeln personalchef.

PF
2021-04-09 14:44

@ c/c på NVR

Självklart har ni att göra åtminstone fram tills försäljningen genomförs i Augusti 2021.
Vad som händer efter det står nog skrivet i stjärnorna…

Som svar till ABC
2021-04-09 10:52

Själv c/c på NVR, vi har att göra ändå. Ingen på kontoret flyger, förutom ena personalchefen.

LV
2021-04-07 21:58

Varför häcklar du allt och alla? Eftersom de finns kvar, så är de uppenbarligare smartare än vad du förstår.

@Titti
2021-04-07 20:28

Men frågan är ju vilket som försvinner eftersom Jettime inte har allt up n running as we speak på grund av omstart av bolaget.
Kanske så att Jettime använder sig av Novairs OP, Crewplanning etc.

Men absolut bör det slås samman.

jaha
2021-04-07 15:33

Finns Jettime fortfarande?

Titti
2021-04-07 15:14

Eftersom det redan finns ett av allting (Op, crewplanning, etc kommer väl nästan allt på novair i Sverige försvinna?

ABC
2021-04-07 13:23

Vad gör alla på Novair? 120 anställda på två flygplan i kortlinjeproduktion.. Flyger de i snitt 12 timmar per dag med varje maskin kommer de endast upp i 350 timmar per anställd och år.. givetvis finns det tekniker och kontorstimmar och gravida men de flesta på kontoret gör väl även flygtjänst på ett så litet bolag?

Gullan Purser&TrafikExpert
2021-04-07 11:06

Men SAS kommer alltid att vara huvudleverantör av själva resan för Apollo , och Novair blir en bra underleverantör/partner.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten