Skriv ut  

BRA: Om tio år flyger vi på 100 procent förnybart bränsle

Miljö, Redaktionen, den 17 september 2021
Med 100 procent hållbart flygbränsle kapas 80 procent av utsläppen från en flygning. BRA, flygplanstillverkaren ATR och Neste som tillverkar hållbart flygbränsle, ska nu tillsammans arbeta för etncertifiering av 100 procent inblandning. Det kan göra BRA till första flygbolag i världen som när net-zero.

Det var två år sedan som BRA genomförde ”Den perfekta flygningen” mellan Halmstad och Bromma. Den gången var den fullastade ATR-maskinen tankad med 50 procent SAF, Sustainable Aviation Fuel vilket minskade utsläppet av CO2 med 46 procent.

Nu tar BRA nästa steg i utvecklingen och ska i början på nästa år genomföra nästa perfekta flygning, denna gång med 50 procent SAF till ena motorn och 100 procent till den andra. Det blir en första skarp test i ambitionen på att om tio år bli det första flygbolaget i världen som når net-zero. I går presenterades därför ett helt nytt samarbete med flygplanstillverkaren ATR och Neste som tillverkar bioflygbränsle. Målsättningen är att certifiera ATR-flottan för flygning på 100 procent SAF.

- Vi har satt höga mål, vi är just nu i färd med att definiera färdplanen mot att bli ett av världens första flygbolag som når net-zero och vårt målår är 2030. Det är helt avgörande för flygets framtid att vi minskar vårt klimatavtryck, säger Ulrika Matsgård, VD på flygbolaget BRA och fortsätter: Här kan vi vara en förebild och ta på oss ledartröjan.
Den svenska militären har i ett projekt redan flugit JAS-planet på 100% bioflygbränsle och det har även varit andra testflygningar – en handfull i världen – så det är möjligt. Men det har aldrig gjorts med ett turbopropplan tidigare. De ATR72 som BRA har i flottan är idag det mest bränsleeffektiva på marknaden och använder 40% mindre bränsle och därmed släpper ut upp till 40% mindre koldioxid än jämförbara flygplan. Om alla regionala flygplan byttes ut i Sverige mot ATRs turboprop-plan så skulle det minska flygets utsläpp med 32 000 ton koldioxid i Sverige. Att turbopropplanen drar mindre bränsle gör att de är en bra kombination då bioflygbränsle fortfarande är 4-5 gånger så dyrt som fossilt bränsle. Det är något som kan komma att påverka de framtida biljettpriserna. Det är dock inget som oroar BRA’s ägare Per Braathen.

- Vi har 80 procent av de 300 största svenska företagen i vår kundbas och när vi frågat dem är de villiga att betala de 300 kronor mer som en flygning med biobränsle kostar. Att betala 300 kronor för att rädda världen, vem gör inte det, frågar han retoriskt. 

Att användning av 100% SAF inte tidigare har certifierats beror på att produktionen i världen har varit så låg att det inte varit aktuellt. Nivån skulle inte ens ha täckt Sveriges behov. Under de kommande åren så beräknas produktionen öka markant, inte minst Neste står för denna ökning. Det gör att det nu är läge att börja arbeta för en certifiering av 100%.

- Naturligtvis kommer vi att stöta på hinder på vägen och tillgången på SAF är ett av dem. Men det är just därför som vi börjar nu, fortsätter Per Braathen.

Går de ambitiösa planerna i mål innebär det att BRA hinner långt före regeringens mål på en långsam och successiv inblandning av hållbart bränsle som ska vara uppe i 30 procent år 2030. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

BRA jobbat!
Skrivet av Ruben, 2021-09-20 11:11:58
Kul att man försöker! Det är ju bränslet och inte flyget som är problemet, härligt men konstruktiva lösningar!
Anmäl inlägget
Hurra
Skrivet av Mic, 2021-09-17 23:16:52
Ni är bara Bäst!
Anmäl inlägget
@T-smeden
Skrivet av Bengt, 2021-09-17 12:51:45
Bolaget har väl en 30år på nacken. Rekonstruktionen tog man till för att rädda bolaget då inkomsterna försvann på någon vecka och med utgifter som inte gick att bromsa lika snabbt. Beroende på pandemin!!
Jag tror helt klart BRA finns kvar i en eller annan form om 10år.
Framgång kommer inte av att man blickar bakåt Smeden...
Anmäl inlägget
!0 år?
Skrivet av T-smeden, 2021-09-17 10:49:05
Knappast någon som tror på att BRA finns om 10 år. Att prata om ett mål 10 år framåt för ett bolag som just rekonstrueras känns inte lite verklighetsfrämmande.
Anmäl inlägget
strategiska fel
Skrivet av thomas, 2021-09-17 10:42:05
Felet alla gör är att de fläskar på med priserna
det håller inte ger inte marknaden tillbaka.
Att flyga nån halvtimme inrikes för flera tusen
Helt ohållbart.
Anmäl inlägget
Affärsflyget?
Skrivet av Stockholmare, 2021-09-17 09:39:30
Ja det förutsätter ju att affärsresenärerna kommer tillbaka. Det som dominerar nu är ju det privata flygandet. Letar en familj biljetter så finns det någon aktör som tar en från A till B för 1000kr mindre så tror jag de allra flesta tar den resan. Vi får väl helt enkelt se vad framtiden ger.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev