Skriv ut   Kommentera artikeln

Singapore Airlines ökar på Kastrup men Arlanda får vänta

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 november 2021
Långlinjetrafiken på Arlanda börjar återhämta sig. Men ännu saknas ett par av de flygbolag och destinationer som trafikerades från Arlanda innan pandemin.

Det var i maj 2017 som Singapore Airlines öppnade trafik på Stockholm. Visserligen var linjen från Singapore slingad via ett kort stopp i Moskva, men det öppnade ändå en snabb och efterlängtad linje till södra Asien. Frekvensen hann gå upp i fem avgångar per vecka innan pandemin satte stopp för den långlinjen såväl som de flesta andra med undantag för bland andra de som flögs av Qatar och Air China.
 
Nu ökar det interkontinentala resandet igen och det märks bland annat på Kastrup där Singapore Airlines uppgraderar närvaron. Under hösten har antalet avgångar per vecka till Pudong International Airport ökat från tre till fyra och med start i februari byggs det på än en gång, nu till fem rotationer per vecka till .
 
Vad gäller Arlanda finns ännu ingen information om Singapore Airlines kan vara på väg tillbaka. Samma sak gäller Air India som innan pandemin hade bra framgång med linjen till Delhi, liksom China Eastern till Shanghai. Även All Nippon Airways vara klara för en linje mellan Tokyo och Arlanda när Covid-19 sänkte flygtrafiken. Men där är förhoppningarna stora att de snart är beredda att återuppta de planerna.
 
Det är alltså ännu ett stycke väg tillbaka när Arlanda ska återhämta långlinjetrafiken. Finnairs något otippade intåg med fem destinationer är en ljusning och SAS har ökat antalet avgångar till USA. Thai återvänder till både Bangkok och Phuket och dessutom återkommer United i sommar på rutten till New York. Till det ska läggas trotjänarna Air China, Emirates, Qatar och Ethiopian som i princip flugit på Arlanda under hela pandemin.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er, skriv en egen kommentar.

Singapore Airlines med i Star Alliance
Skrivet av Linkan, 2021-11-26 16:33:54
Singapore Airlines är för många av oss ett mycket bättre alternativ än de bolag som inte tillhör Alliancen.
Alla som flyger bor inte i en huvudstad. Man behöver många gånger en anslutning och vill få hela resan på en bokning.

Dessutom har jag redan 200000 poäng att satsa på flygresor. Inom Sverige motsvarar det 20 bonus resor.

Läs själv hur långt du kommer med poäng: https://www.sas.se/eurobonus/poang/flyga-med-poang/poangtabell/
Anmäl inlägget
SIA ej saknade
Skrivet av Gula febern, 2021-11-25 00:35:06
Att beskriva det som "ett kort stopp i Moskva" är närmast falsk marknadsföring. Mer som ett flygplansbyte, men med samma gate.

Ska man ändå byta kan man lika gärna göra det i Helsingfors, Peking eller Doha som Moskva.
Anmäl inlägget
Vem bryr sig om Singapore Airlanies?
Skrivet av KF, 2021-11-24 13:58:39
Så länge Finnair, Emirates och Qatar Airways flyger till och från Arlanda via sina nav behöver man inte bry sig för varken SAS eller Singapore Airlines för att flyga till asiatiska destinationer. Det är välkänt att både Finnair, Emirates och Qatar Airways har utmärkta tjänster ombord, och ibland bättre service än Singapore Airlines respektive SAS. Också slipper man den irriterande mellanlandningen i Moskva.
Anmäl inlägget
Man kan vänta
Skrivet av DYK, 2021-11-24 13:15:14
SQ kommer inte tillbaka till ARN.

”In a regular monthly operating update for September 2020, Singapore Airlines has revealed that it will close four stations as part of a network review assessing its post-COVID-19 operations.

The following cities will see a permanent withdrawal of passenger service from the carrier:

Canberra
Dusseldorf
Stockholm
Wellington”
Anmäl inlägget
Omöjlig kombo..
Skrivet av ABC, 2021-11-24 11:07:12
Linjen via Moskva till Stockholm fungerade inte för de svenska passagerarna som i många fall förfärades över ryssarnas beteende. När man ändå skulle mellanlanda kunde man göra det någon annanstans.
Anmäl inlägget
Singapore Airlines SQ
Skrivet av Agnes, 2021-11-24 10:37:39
SQ traffikerade till Changi flygplats i Singapore och ej till Pudong Shanghai
Anmäl inlägget
Skillnaden på
Skrivet av The Viking, 2021-11-24 10:06:06
ARN och CPH är att CPH är en professionellt driven effektiv flygplats, som har lyckats med att attrahera transfer kunder från många länder i norra Europa och ifrån bl. a. USA.

ARN har i alldeles för många år varit en eftersatt flygplats utan tydlig färdriktning mot att på alvar bli en riktigt internationell flygplats. Swedavia och ledningen på ARN bär tillsammans med den S- MP regeringen det tunga ansvaret för detta
Anmäl inlägget

Namn/Alias (max 30 tecken)

Rubrik (max 50 tecken) 

Text (max 500 tecken)

Jag godkänner reglerna för kommentarer och insändare  

Bevakning



   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn