Skriv ut   Kommentera artikeln

Svenskt Ambulansflyg och Babcock delar på uppdragen

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 november 2021
I dagsläget flyger både Babcock och Svenskt Ambulansflyg. Detta för att garantera en smidig övergång och patientsäkerhet innan Svenskt Ambulansflyg tar över.

Förra veckan var den första hela veckan som Svenskt Ambulansflyg var igång på allvar efter starten den 15 november, ett par veckor efter att det slutliga AOC:et var på plats. Det har funnits farhågor om att den försenade starten skulle innebära problem när avtalet med Babcock Scandinavian Air Ambulance var på väg att löpa ut. 
Därför ingick de två leverantörerna en överenskommelse som garanterade en mjuk övergång under resten av året. Överenskommelsen innebär att Svenskt Ambulansflyg och Babcock delar på uppdragen till den 23 december, då ansvaret övergår i sin helhet till Svenskt Ambulansflyg.

– Det är en bra lösning där vi tillsammans medverkar till att säkra de nordliga regionernas behov av ambulansflyg under övergångstiden, säger Daniel Jansson, General Manager för Babcock.
Under samverkanstiden ansvarar Babcock för planerade transporter, dagtid och fortsatt mottagning av samtliga ambulansflyguppdrag för de fyra nordliga regionerna. Svenskt Ambulansflyg ansvarar under perioden 15 november – 23 december för regionernas transport av specialistteam och akuta transporter, helger och nätter.

Den första veckans uppdrag för Svenskt Ambulansflyg har bestått av transporter med specialistteam för exempelvis: patienter under intensivvårdsbehandling, för tidigt födda barn och patienter med multiresistenta bakterier. Transporterna har skett mellan sjukhus i norra Sverige, men också till och från sjukhus i andra delar av Sverige. Den längsta transporten har skett mellan Göteborg och Luleå.

Ett av uppdragen i norra Sverige tog Babcock hand om, Det var en transport från Gällivare som Svenskt Ambulansflyg inte kunde genomföra på grund av sen leverans av data för vissa typer av banunderlag. Den bristen är nu åtgärdad och Svenskt Ambulansflyg kan flyga på Gällivare.

I dagsläget är basen i Umeå aktiv och kompletteras i februari nästa år av beredskapsbaserna på Landvetter och Arlanda.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er, skriv en egen kommentar.


Namn/Alias (max 30 tecken)

Rubrik (max 50 tecken) 

Text (max 500 tecken)

Jag godkänner reglerna för kommentarer och insändare  

Bevakning



   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn