Återhämtningen under 2021 gick över förväntan hos de två stora flygplanstillverkarna Airbus och Boeing. Framför allt är det är Airbus och A320-familjen som just nu sopar banan med Boeing när det gäller beställningar och leveranser. Sammantaget kunde Airbus räkna in 483 beställningar på A320-familjen medan Boeing fortsatt kämpar med att få gehör för MAX-familjen som lockade till 263 nya beställningar och det gäller i huvudsak två modeller, 737-8 och 737-10, som bär upp siffrorna, de övriga två säljer allt sämre. Boeing tappade också två prestigekunder i slutet av förra året när KLM och Qantas valde A320 för att förnya kort- och medeldistansflottan. Å andra sidan kunde Boeing komma tillbaka när amerikanska Allegiant Air, som tidigare fokuserat på Airbus, slog till med 50 MAX-maskiner.
Siffrorna för 2021, försäljningen gäller nettot efter avräkning för avbeställningar:
Boeing – sålde 479 flygplan och levererade 340
Airbus – sålde 507 flygplan och levererade 611
De höga siffrorna när det gäller leveranser tyder också på att tillverkningen i Toulouse och Seattle går för högtryck. Airbus första flygplan av nya storsäljare A321XLR är nu på väg ut från fabriken och sammantaget har Airbus en orderbok som idag består av 7 082 flygplan medan Boeing har beställningar på 4 253 flygplan.