Skriv ut  

SAS ökar antalet linjer – återstartar Tokyo

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 mars 2023
Tveksamheten till trots återvänder SAS nu till Tokyo. Det innebär att SAS har tre nya långlinjer i flygprogrammet för kommande sommar.

Ska SAS över huvud taget flyga till Asien? Koncernchefen Anko van der Werff har uttryckt en del tvivel om det. I dagsläget är enbart Shanghai kvar i det flygprogram som tidigare innehöll Beijing, Tokyo och Hong Kong. Men nu har SAS trots allt bestämt sig och drar igång trafiken mellan Kastrup och Hanedaflygplatsen i Tokyo. Trafikstart blir i juni, tre månader senare än de ursprungliga planerna som talade om att flygningarna skulle börja i mars, lagom till sommartidtabellen. Det blir tre avgångar i veckan, onsdag, fredag, söndag och linjen flygs med en A350-900.  Dessutom sker ett antal flygningar till Tokyo i april och runt påsk där det finns en stor efterfrågan på flygningar till Tokyo. Även den andra linjen till Asien, till Shanghai är i fokus i och med att antalet avgångar ökar till tre i veckan. SAS gör alltså en satsning på Asien trots att det kräver längre flygtid och dyrare biljetter, vilket märks på priserna på sajten, drygt 25 000 kronor i GO.

Tokyo är en av de nya destinationerna när SAS nu uppdaterat flygprogrammet för sommaren. I första hand är det resmålen runt Medelhavet som utökas, dels med nya linjer samtidigt som en del av de som presenterats tidigare får fler frekvenser. Bland annat blir det sju dagliga avgångar från Skandinavien till Milano, Florens och Neapel. De tio nya linjerna flygs i första hand från Norge medan Arlanda får två, till Florens och Larnaca.

– Vi är väldigt glada över att kunna välkomna våra passagerare tillbaka igen och över att reslusten fortsätter öka, 
säger Erik Westman, EVP Network & Revenue Management.
De tio nya linjerna i sommarprogrammet är: 

Stockholm-Florens
Stockholm-Larnaca
Oslo-Teneriffa
Oslo-Hamburg
Oslo- Berlin 
Oslo-Prag
Oslo-Tallinn
Bergen-Palma
Bergen-Manchester
Trondheim-Split 

Vid sidan av de olika destinationerna i Europa innehåller sommarprogrammet också tre nya långlinjer. Vid sidan av Tokyo drar också trafiken från Göteborg och Aalborg till New York igång. Den 28 april lyfter de första A321LR från respektive flygplats och sedan innehåller tidtabellen tre avgångar i veckan till Newark.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Florens
Skrivet av Ali, 2023-03-19 20:52:19
Men Florens, LDA ena banan 977 m, vad blir det för regularitet?
Anmäl inlägget
Thai
Skrivet av Roadrunner, 2023-03-19 11:24:50
9400 SEK med Thai till BKK t or r i augusti
Anmäl inlägget
Gullan
Skrivet av Sakura, 2023-03-17 21:56:52
Filma gärna en snutt från cockpit så vi andra får uppleva på youtube.
Anmäl inlägget
Sayonara Tokyo
Skrivet av Gullan Purser&JapanExpert, 2023-03-17 15:48:25
Men vilka härliga nyheter å non stop. Vi tjejer som hade Ancorage bas på sin tid, gillar detta lite extra.
Så har vi våra duktiga Japanska kollegor i kabinen som stöttar oss, det här blir succé.

Anmäl inlägget
Tokyo
Skrivet av Roadrunner Sweden, 2023-03-16 17:02:08
25000 :-!!!! Är det ens lönt att flyga med bättre alternativ som vanligt?
Anmäl inlägget
SAS ej dyrare än andra bolag
Skrivet av Linkan, 2023-03-16 13:51:25
Alla priser är högre nu än tidigare.

En ekonomibiljett t/r till Thailand med Thai kostar ca 20 000:- sek
Anmäl inlägget
Thai lägsta pris SEK 25.535,00
Skrivet av Linkan, 2023-03-16 13:36:23
Thai

1 Resenärer
1 Vuxen
Flyg 1 lördag 18 mars 2023 Lör 18 mar 2023

Flyg 2 fredag 24 mars 2023 Fre 24 mar 2023

från SEK 25.535,00
Pris tur och retur per resenär (inklusive skatter och avgifter)

Detta är ekonomi lägsta pris.
Anmäl inlägget
Va?
Skrivet av Johnny P, 2023-03-16 12:55:08
Drygt 25000 är detta sant, och är det t/r i så fall?
Anmäl inlägget
Utan passagerare?
Skrivet av ABC, 2023-03-16 11:02:01
Visserligen återstartar men trafiken men vill SAS ha några passagerare? Priset för en t&r Stockholm-Tokyo i ekonomiklass är lika högt som en biljett i Business Class med Japan Airlines, LOT eller Thai..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev