Det finns 22 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Ryan
Skrivet av Lenny, 2015-11-11 02:20:00
Intressant att de två största low-cost bolagen båda kommer från UK enligt artikeln, trodde att rajjanbrajjan var irländskt.
|
|
Charterpiloten
Skrivet av Pilot, 2015-11-09 21:29:08
Bara för att optimum ligger på 380 i boden betyder det inte att vi stiger så högt. Beror helt på vindar och tid på level.
Det som är mer intressant är vilken level som gör kortast flygtid då vi ofta får gasa på för att hålla tidtabellen.
|
|
Jamen,
Skrivet av pf, 2015-11-09 20:50:59
var det ikke så at mange DY-piloter skulle forlate bolaget sist vinter, under streiken. Hvor mange er det da som har reist, til de nevnte alternativ, i Gulfen....
God reise !
|
|
Det står inte bra till hos DY.
Skrivet av Charterpiloten, 2015-11-09 14:27:54
En bekant som är pilot på Norwegian, berättade nyligen att stämningen är så dålig att de inte ens flyger på optimum flightlevel. Bara på ATC-filed FL. Ingen bryr sig längre. "Vi skiter i det här".
Bra jobbat Kjos. Pissa på din personal, så dödar du allt engagemang!
|
|
@CB
Skrivet av Pilot, 2015-11-09 12:26:47
Den har vi hört länge nu. Har du tillräcklig insyn i ekonomin i Norwegian group där det skickar pengar mellan bolagen? Men facit i hand de sista tio åren så är det inga problem med finnanserna.
|
|
Ett korthus
Skrivet av CB, 2015-11-09 08:53:36
Norwegians finanser är bräckliga. Den höga dollarkursen gör skulderna höga och kassan är inte stor.
|
|
Bättre för var dag
Skrivet av Flygkaptenen, 2015-11-08 15:01:48
Nu kör Norwegian om alla andra skaninaviska bolga. Väl skött, väl timat och framtiden ser bätter än bra. Good Luck captain Kjos !
|
|
Låt oss reda ut detta
Skrivet av Heja piloterna, 2015-11-08 12:04:37
Strejken handlade om trygga anställningar. Ingen ville ha mer eller mindre av kakan. Norwegian krävde ingen sänkning, och piloterna krävde ingen en höjning av lönerna. Vad det handlade om var att piloterna ville vara anställda i moderbolaget. Personal är en risk, och risk kostar, och därför är hela samhället på väg mot otrygga kontraktsanställningar, där bolagen inte behöver ta något ansvar. Tycker det är otroligt bra att något stod upp mot denna utvecklingen i samhället.
|
|
expansion
Skrivet av Pilot, 2015-11-07 23:44:33
Ingen expansion 2015, verkar bli vinst ändå. Linkans argument har de fått höra sedan de fick sin första 737, har ju inte riktakt slagit in ännu. Men vi kan vänta 10 år till så ser vi... att sas blivit en resebyrå.
|
|
Pyramidspel?
Skrivet av Linkan, 2015-11-07 18:49:43
Norwegian lever farligt. Utan den ständiga expansionen skulle bolaget gå under. Vad händer när man inte kan expandera? Vad händer om man måste ersätta alla passagerare man är skyldig stora belopp? Vad händer om man inte lyckas dumpa löner för anställda ytterligare? Norwegian vilar på en sprängladdning som kan brisera när som helst.
|
|
Framtidens flygbolag
Skrivet av Captain Kangaroo, 2015-11-07 16:38:23
Nu visar Norwegian att dom kan, att dom planerar för framtiden. En eloge till ledningen för bolaget.
|
|
Blå mössor
Skrivet av Hasse, 2015-11-07 16:32:51
Dom måste visa sin avundsjuka, varje gång
|
|
Strejk
Skrivet av Pilot, 2015-11-07 01:08:43
Jag var en av dem som var uttagen i strejk och vet mycket väl vad den handlade om. Men vill bolaget locka tills sig nytt erfaret folk eller behålla dem man har på Long Haul så är det lön och schema som gäller.
|
|
Halvera SAS piloternas löner
Skrivet av Norwegian jämfört med SAS, 2015-11-07 00:17:48
Halvera SAS piloternas löner så dom blir konkurrenskraftiga, den medicinen hah gällt 20 år nu, men ingen törs ta i det, så vi får ta det på skatten istället. Nej skriker piloterna, men det finns inga andra jobb för dom, bye bye välkomna till verkligheten.
|
|
Röda näsan
Skrivet av Lasse , 2015-11-06 23:20:00
Skulle aldrig välja att flyga med eller jobba på det företaget. De känns inte seriösa.
|
|
Stor eloge till Björn Kjos
Skrivet av Kalle Viking, 2015-11-06 22:25:39
Tack Björn för att du sätter Norwegian på Världskartan. Det är med stolthet vi flygtekniker, engineering, planning, piloter, cabin och ledning, jobbar åt samma håll för att skapa ett bra bolag. Tyvärr finns det några som inte vill se helheten, utan är fixerade likt sas piloter att köra ego-linjen, genom att paxa merparten av lönekakan åt sigb själva. Skam till dessa få skribenter.
|
|
Stolthet var namnet
Skrivet av Kalle Viking, 2015-11-06 22:09:06
Det är med stolthet vi skall följa utvecklingen av Björn Kjos verk. Allt surr om piloters löner och hur missnöjda de är, blir bara tramsfrågor, som skapas av "Mycket vill ha mer-gänget" som bara är fokuserade på egna pengar och inte på någon annan grupp inom företaget. Stark skärpning gentemot teknik, planning o engineering, etc som jobbar på för detta bolag. Låt oss slippa dessa få egotrippade förespråkare, som inte ens reppar hela pilotgruppen.
|
|
Riktigt så enkelt är det inte
Skrivet av Insatt, 2015-11-06 19:17:05
Om du följde med under strejken i våras så handlade det inte om lön eller schema.
|
|
Hitta folk
Skrivet av Pilot, 2015-11-06 17:39:38
Två saker de bör göra få att få folk att stanna samt rekrytera nya. Lön och Schema, det vet dem redan. Få se hur desperata de blir först.
|
|
Fantastisk
Skrivet av Christian Quart, 2015-11-06 16:54:24
Kun en ting som må gjøres... Ta av seg hatten for visjonær ledelse. Norwegian er hele Skandinavias stolthet og SAS sin beste konkurrent. De to selskaper utfyller hverandre og kan fint leve side om side.
|
|
Gratis
Skrivet av Jonas, 2015-11-06 16:33:41
Mycket imponerande, Norwegian.
|
|
Vem skall flyga?
Skrivet av Pilot , 2015-11-06 14:14:46
Piloter utan erfarenhet går alltid att hitta, men det krävs även erfarna kaptener. Detta är något Norweigan kommer få mycket svårt att hitta när 70% av deras piloter är missnöjda. Frågan är snarare hur många de lyckas behålla, nu när flera bolag expanderar som tex SAS, British airways, easy jet, Ryan air, Emirates, Qatar, med flera. På denna listan av bolag är knappast Norweigan ett första val bland piloter.
|
|