Rakare flygvägar ger mindre miljöpåverkan
Publicerad den 24 oktober 2017
Transportstyrelsen har tillsammans med FOI och LFV analyserat hur beräkningen av utsläpp från flyget kan förbättras. Forskningsrapporten visar att den beräkningsmodell som FOI använder i dag underskattar den verkligt flugna sträckan med 8 procent.
Kommentarer
Eftersom du inte verkar ha lyckats skriva i rätt namn/rubrikrad så blir det lite svårt att förstå vad du menar och vem du svarar…
Att flygplatsen ligger där den ligger… Det får du nog försöka komma över…! 😀 😀 😀 Rart!
Jo CB, snöröjning, göra i ordning bansystem på sommaren you name it. Vet att det inte finns några ursäkter ändå styrs vi runt halva Sverige för att landa på ett stråk ute i spenaten vid Arlanda!
Typiskt inlägg där man tror sig veta och väljer att spy galla på felaktiga grunder.
Är du så konspiratoriskt lagd att du tror någon leder trafik onödigt långt?! För att…?
Är det möjligt att det finns anledningar som du inte känner till?!
Therese gjorde det lätt för sig, snart kanske hon får lägga ihop sina “nya” kunskaper med frågeställningen, varför flyger de inte alltid den kortaste vägen? Hon kan ju få fråga länsstyrelsen i Västra Götaland, de kommer att svara: -“Det är viktigt att bullra på rätt ställe”! S.k. miljörestriktioner på GOT/ESGG upp till FL100 på SID bana 21 mot Laban.
Självklart kan inte tänka TMA när man pratar raka flygvägar såvida man inte råkar komma söderifrån mitt i natten, är ensam i TMA:t och bana 01 är i bruk.
Ser man radar för STHLM TMA blir man mörkrädd vad långt man måste åka för att ta sig från A till B. Hela tids långa omvägar.
I snitt så är alltid den kortare flygvägen mer miljösmart. Du måste ha haft mycket motvind i livet:)
Det ena utelsuter väll inte det andra. Om flygvägarna blir mer flexibla så är väll det ett steg i rätt riktning. Kritik som er brukar ofta stoppa inovantiva människor och all utveckling blir stillastående. Känner igen det från gubbföreningar där man ska hålla i gamla traditioner.
“– Bland annat har det gett LFV nya möjligheter att kunna leda flygtrafiken på ett bättre sätt så att både utsläpp och kostnader minskar, avslutar Therése Sjöberg.”
Härligt med kompetent folk…! Hur i f-siken ska vi komma åt problemet om inte personer som Therese fattar den verkliga orsaken till att man inte flyger närmsta vägen!
Kortaste vägen är inte nödvändigtvis den klimatsmartaste vägen. Bara i stillastående luft, vilket i praktiken aldrig inträffar över längre sträckor. Den klimatsmartaste vägen är den som ger kortast flygtid dvs utnyttjar vindar bäst. Det kan vara värt att flyga en geografisk omväg för att utnyttja eller undvika en jetström. Sök mycket medvind och lite motvind alltså. Att flygbolag undviker dyra luftrum är däremot INTE klimatsmart.
Allt som oftast blir man tvungen att sjunka mycket tidigare än optimalt nere på kontinenten, vilket innebär en större bränsle åtgång också.
Betyder det att FRAS inte fungerar? Jag tror flygbolagen självklar vill ha den kortaste vägen men luftrumsindelning medger inte detta. Luftrum -98 medförde längre flygtid för många linjer.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten