Flygbolagen lagrar för högre bränslekostnader
Publicerad den 20 augusti 2018Priserna på jetbränsle ökar, det visar siffror från IATA. Det skyndar på flygbolagens arbete på att säkra bränsletillgången och byta ut äldre delar av flygplansflottan.
IATA har höjt en varningsflagg för att bränslepriserna kommer att fortsätta uppåt: Bara under perioden juni 2017 till juni 2018 ökade kostnaderna för jetbränslet med 55 procent, enligt den internationella flygorganisationen. Det är en ökning som bland annat beror på ett fortsatt oroligt politiskt klimat i mellanöstern. Även andra analytiker har landat i samma slutsats och räknar med fortsatt stigande priser under slutet av 2918 och början av 2019.
Det är i så fall inte goda nyheter för flygbolagen. Bränslet står traditionellt för mellan 15 och 20 procent av flygbolagens fasta kostnader och de historiskt låga bränslepriserna de senaste åren har varit en befrielse för många flygbolag och över huvud taget hjälpt upp återhämtningen i hela branschen.
– Fallande bränslekostnader och en ihållande högkonjunktur som drivit på ett ökat flygresande, har gett flygbolagen möjlighet att bygga ut flygplansflottorna, öka kapaciteten och linjenätet, konstaterade analytiker på KPMG nyligen.
Men det ökade utbudet har också hållit biljettpriserna nere och när nu bränslet blir dyrare pressas flygbolagens marginaler än hårdare. Ett sätt att motverka de ökande bränslekostnaderna är att säkra tillgången genom så kallad ”hedging”. SAS har i dagsläget säkrat 83 procent av förbrukningen för tredje kvartalet och 91 procent för fjärde kvartalet.
– Strategiskt syftar säkringen av flygbränsle till att fördröja kostnadsökningar så att vi hinner anpassa vår rörelse efter nya förutsättningar, sänka kostnader och öka intäkter, samt att vi kan ta del av flygbränsleprisnedgångar så snabbt som möjligt. Vi säkrar enligt en policy 40-80 procent av kommande tolv månader förväntade bränslebehov, säger Björn Tibell, IR-ansvarig på SAS till Flygtorget.
I Norwegian och BRA pågår samma säkring av det kommande behovet av bränsle men på en något lägre nivå. BRA säkrar löpande 50 procent av behovet medan Norwegian ligger på cirka 30 procent.
– Det allra bästa man kan göra för att klara uppgångar i bränslepriser är att investera i nya, bränsleeffektiva flygplan. Nya flygplan drar upp till 30 procent mindre bränsle och med en av världens yngsta flygplansflottor känner vi oss väl rustade, säger Norwegians presschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Till skillnad från Norwegian har SAS och BRA delar av flygplansflottan där flygplanen börjar uppnå en aktningsvärd ålder. BRA byter sina AVRO-maskiner till de nya bränslesnåla A220 under åren 2020 och 2021 medan SAS påbörjar utfasningen av A340 under nästa år när merparten av de åtta fyrmotoriga maskinerna ska bytas mot A350-900.
– A340 blir mindre konkurrenskraftiga vid högre flygbränslepriser. Samtidigt skall man komma ihåg att kapitalkostnaden på de flygplanen är väsentligt lägre än nya flygplan så ännu är inte prisnivån ett stort problem för A340. Däremot är det ett problem från ett hållbarhetsperspektiv att de flygplanen är törstigare, vilket vi är medvetna om, säger Björn Tibell.