Skriv ut  

Forskning: snart svenskt bioflygbränsle

Miljö, Anders Carlsson, den 15 november 2018
”Från flis till flygplan”. Det är den svenska skogen som ska ge flyget en ny miljöprofil. Just nu startar ett projekt med sikte på att ha svenskt bioflygbränsle framme om ett par år. Det är både forskare och flygbolag inblandade.

VXO KLM
VXO KLM
 
Bioflygbränsle är bristvara. I princip är det bara i USA som det tillverkas större mängder och då gjord på restprodukter från snabbmatsbranschen.
           
Det vill ett svenskt projekt ändra på, allt under det träffande namnet ”Från flis till flygplan”. Det är bland andra Smålands Airport och flygbolaget KLM som tillsammans med forskare från Luleå Tekniska Högskola som redan i maj i år drog igång projektet. Nu har Energimyndigheten beviljat den ansökan som då lämnades in vilket gör att hela projektet kan gå in i skarpt läge.
 
– Energimyndighetens stöd är ett viktigt steg på vägen mot ökad tillgång av bioflygbränsle i Norden. Vi ser ingen anledning att spilla tid och sätter därför genast igång med förstudien, säger Paul Terstegge, General Manager Air France-KLM norra Europa.
           
Projektet ska pågå i 20 månader och är en så kallad förstudie som ska identifiera och utveckla det mest kvalificerade upplägget för en fungerande bioflygbränsleproduktion i Småland. Förhoppningen är att inom bara ett par år, redan 2021, producera och testa flygjetbränsle baserat på svenska skogrester. Förhoppningen är också att testflyga ett kommersiellt flyg drivet av bränslet i Sverige.
 
- Vi vill visa att det här funkar i praktiken, och inte bara på pappret, säger Fredrik Granberg, projektledare och forskare inom energiteknik vid Luleå tekniska universitet i ett pressmeddelande.
           
Svenska flygbranschen har tidigare beslutat att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt senast 2030.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

fuel
Skrivet av thomas, 2018-11-15 10:02:43
WHATS NEW? Bra ambition, men hur mkt volym går det att få fram? Bara på Arn tankas det tusentals ton kerosin om dagen.
Det går att tillverka diesel från skogsråvaror som Preem gör OCH HAR GJORT men det blir bara en liten % i deras diesel bränsle.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev