VXO KLM
Bioflygbränsle är bristvara. I princip är det bara i USA som det tillverkas större mängder och då gjord på restprodukter från snabbmatsbranschen.
Det vill ett svenskt projekt ändra på, allt under det träffande namnet ”Från flis till flygplan”. Det är bland andra Smålands Airport och flygbolaget KLM som tillsammans med forskare från Luleå Tekniska Högskola som redan i maj i år drog igång projektet. Nu har Energimyndigheten beviljat den ansökan som då lämnades in vilket gör att hela projektet kan gå in i skarpt läge.
– Energimyndighetens stöd är ett viktigt steg på vägen mot ökad tillgång av bioflygbränsle i Norden. Vi ser ingen anledning att spilla tid och sätter därför genast igång med förstudien, säger Paul Terstegge, General Manager Air France-KLM norra Europa.
Projektet ska pågå i 20 månader och är en så kallad förstudie som ska identifiera och utveckla det mest kvalificerade upplägget för en fungerande bioflygbränsleproduktion i Småland. Förhoppningen är att inom bara ett par år, redan 2021, producera och testa flygjetbränsle baserat på svenska skogrester. Förhoppningen är också att testflyga ett kommersiellt flyg drivet av bränslet i Sverige.
- Vi vill visa att det här funkar i praktiken, och inte bara på pappret, säger Fredrik Granberg, projektledare och forskare inom energiteknik vid Luleå tekniska universitet i ett pressmeddelande.
Svenska flygbranschen har tidigare beslutat att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt senast 2030.