Skriv ut  

Boeing offrar nytt flygplan i MAX-krisen

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 november 2019
All kraft satsas just nu på att få upp MAX-familjen i luften igen. I skuggan av det kan flygplanstillverkaren välja att skrota två projekt, ett befintligt och ett ännu inte påbörjat.

Det är fortsatt inga klara besked om när MAX-maskinerna kan återvända i trafik. Boeing själva säger att det ska vara grönt ljus i slutet av året men allt fler flygbolag har plockat bort flygplansmodellen en bra bit in på nästa år. MAX är dock inte det enda problem som Boeing brottas med. En rad flygbolag har anmält sprickor i vingfästena på Boeing 737-800 vilket satt de maskinerna på marken medan de första flygtesterna av nya långlinjefamiljen 777X försenas allt mer på grund av motorproblem.

I skuggan av de akuta problem som kräver merparten av ingenjörernas kreativitet, har det som skulle bli Boeings nästa stora projekt hamnat allt längre i bakgrunden. Boeing 797, en maskin anpassad i nischen mellan Dreamlinern och de stora 777, skulle enligt vissa planer ha visats upp redan förra året. Men fortfarande finns det inga konkreta planer på att lansera flygplanet presenterade. Boeing har inte varit helt övertygade om att det finns plats för ett flygplan på ”middle of the market”, den nisch där främst 757 hållit till. Det finns en efterfrågan från flera flygbolag som vill ha den till att flyga tunnare längre linjer, till exempel över Atlanten som ersättare till både 757 och 767. Men när Boeing dragit på beslutet har Airbus tagit för sig av intresset med A321LR och nu också A321XLR. Utrymmet för en mindre långlinjemaskin som Boeing 797 enligt de få skisser som finns, är tänkt att bli, har krympt väsentligt.

Enligt amerikanska analytiker pekar nu det mesta på att Boeing väljer att skrota 797- projektet. Fokus ska istället läggas på att hitta en äkta efterträdare till 737 en maskin som generationsskiftena till trots har rötterna i 1960-talet och gjorde första flygningarna för 52 år sedan. Kanske ska det ske tillsammans med den nya partnern Embraer som hara kapaciteten att bygga mindre flygplan. MAX-familjen består idag av fyra versioner men det är i grund och botten bara MAX8 som säljer. Den minsta, MAX7 har inte lockat mer än en handfull flygbolag att beställa cirka 80 maskiner så det kan bli aktuellt att lägga ner även den produktionen och övertala kunderna att välja en större modell.

Vilken väg Boeing än väljer är krisen med MAX-maskinerna något som kastar en skugga över flygplanstillverkaren för lång tid framöver.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

777X
Skrivet av Boeing, 2019-11-15 19:50:30
Den beräknas att flyga i Januari. Med GE's uppdaterade motorer. Levererade till Boeing 24/10-20.
Anmäl inlägget
NMA
Skrivet av BS, 2019-11-15 17:47:03
Det är ca 400 personer som arbetar med NMA projektet!
Anmäl inlägget
Tummen upp.
Skrivet av Rasmus, 2019-11-15 12:58:31
Tummen upp för FJ
Anmäl inlägget
Marknadskoll
Skrivet av FJ, 2019-11-15 08:27:24
Nej, 757 har inte varit i marknaden mellan 787 och 777, och "NMA"/797 skulle inte heller vara det. NMA skulle snarare vara mellan 737 och 787, där amerikanska carriers idag flyger 757 och 767 i brist på modernare plan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn