Featured article image

Boeing drar ner produktionstakten på Boeing 787

Publicerad den 4 februari 2020
Kommentarer
Vill flygbolagen ha widebody? Hur påverkar handelskriget mellan USA och Kina affärerna. Boeing oroar sig för framtiden och drar nu i handbromsen för flygplanstillverkningen.
Boeing har inte bara bekymmer med MAX och en försenad ny trippelsjua. Det bistra klimatet i handeln mellan USA och Kina har gjort att widebody-beställningarna från de stora kinesiska flygbolagen minskat kraftigt. Över huvud taget brottas både Boeing och Airbus med en osäkerhet om vart den framtida marknaden för stora flygplan är på väg. 
Redan i november meddelade Boeing att produktionskapaciteten i Dreamlinerprogrammet ska bromsas från 14 till 12 maskiner i månaden. Nu går man ännu ett steg längre och drar ner till 10 nya Dreamliners i månaden. Den nya lägre produktionstakten ska gälla under två år, 2021 – 2023.
Boeing har idag 546 beställningar liggande på Boeing 787 i tre olika versioner. Sammantaget har flygbolagen beställt 1485 Dreamliners.
Skriv en kommentar

Kommentarer

BS
2020-02-04 15:06

FT publicerar gärna negativa artiklar om Boeing.
Dessutom ofta med faktafel.
Det nämndes inte med ett ord, om den första flygningen med 777X. Nordens “största” flygforum är allt annat än objektiva.
I det nya handelsavtal mellan USA och Kina, kommer Boeing att gynnas. Vilket finns att läsa på webben.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten