
ATR 72 trafikerar Gällivare i vinter
Publicerad den 10 september 2021Kommentarer
Som jag sett så har Crj900 haft mången inställda turer tidigare vintrar från Gällivare pga för dåliga värden mätt med gamla metoden, Arvidsjaur blev ju ocksa drabbat trots längre bana då. Mitt tips är att låta ett mindre propellerflygplan köra ner paxen till Arvidsjaur och byta där till Crj90å till Arlanda.
ATR dåliga prestanda – säkerhet ?
Påverkas det ?
Hur lång får en flygtid vara i Sverige ?
3 timmar från Gällivare – Arvidsjaur 1.45 – 1,50
Jag antar ingen servering ?
Bedömmer att alternativ övervägs
Mera info
Ja du PM. Det är väl som vi alltid säger, ATR och isbildning ÄR ingen bra kombination. Det är ju därför man hellre har JET på den sträckan än en långsam och livsfarlig ATR.
Vad säger alla olyckskorpar om ATR:s förment dåliga prestanda under isbildningsförhållanden om detta? Lär bli gott om den varan däruppe.
Det är ett nytt regelverk från ICAO för att standardisera sättet man mäter banfriktionen över hela världen. Det trädde i kraft i EU den 12 augusti i år.
Finns att läsa mer i länken nedan bland annat:
https://skybrary.aero/index.php/Global_Reporting_Format_(GRF)
Det betyder att kan du inte stanna innan banan tar slut vintertid så får du inte flyga dit. 😉
“Nya regler för att mäta friktionsvärden innebar att Nordicas CRJ 900 inte längre fick trafikera Gällivare flygplats.” Vad menas med detta?
eller EASA-regler ?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten