Nya regler för att mäta friktionsvärden innebar att Nordicas CRJ 900 inte längre fick trafikera Gällivare flygplats. Men tack vare ett tillfälligt avtal mellan Trafikverket och flygbolaget Nordic Aviation Group är trafiken i vinter på Gällivare flygplats räddad.
Sträckan Arlanda – Gällivare via Arvidsjaur ersätts med turbopropflygplanet ATR 72 som klarar de nya reglerna för friktionsvärden mot landningsbanan.
– Från och med 1 oktober kommer flygtiden att bli längre och antalet säten per flight något färre. Men det senare kommer att kompenseras med utökat antal turer i veckan vilket i slutänden leder till sammanlagt fler platser. Förhoppningen är nu att Gällivare flygplats ska söka och bli en så kallad SPWR Specially Prepared Winter Runway till vintern 2022/2023 vilket medger en återgång till jettrafik, säger Håkan Jacobsson på Trafikverket.
Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Kort hal bana
Skrivet av Tekmek, 2021-09-15 01:49:09
Som jag sett så har Crj900 haft mången inställda turer tidigare vintrar från Gällivare pga för dåliga värden mätt med gamla metoden, Arvidsjaur blev ju ocksa drabbat trots längre bana då. Mitt tips är att låta ett mindre propellerflygplan köra ner paxen till Arvidsjaur och byta där till Crj90å till Arlanda.
|
|
Lite att fundera
Skrivet av Flygvän, 2021-09-12 16:48:50
ATR dåliga prestanda - säkerhet ? Påverkas det ? Hur lång får en flygtid vara i Sverige ? 3 timmar från Gällivare - Arvidsjaur 1.45 - 1,50 Jag antar ingen servering ? Bedömmer att alternativ övervägs Mera info
|
|
@PM
Skrivet av PF, 2021-09-12 09:53:27
Ja du PM. Det är väl som vi alltid säger, ATR och isbildning ÄR ingen bra kombination. Det är ju därför man hellre har JET på den sträckan än en långsam och livsfarlig ATR.
|
|
ATR och isbildning
Skrivet av PM, 2021-09-11 11:47:02
Vad säger alla olyckskorpar om ATR:s förment dåliga prestanda under isbildningsförhållanden om detta? Lär bli gott om den varan däruppe.
|
|
GRF
Skrivet av Svar till 737, 2021-09-10 19:27:35
Det är ett nytt regelverk från ICAO för att standardisera sättet man mäter banfriktionen över hela världen. Det trädde i kraft i EU den 12 augusti i år. Finns att läsa mer i länken nedan bland annat: https://skybrary.aero/index.php/Global_Reporting_Format_(GRF)
|
|
Till 737:
Skrivet av Roger, 2021-09-10 12:24:17
Det betyder att kan du inte stanna innan banan tar slut vintertid så får du inte flyga dit. ;)
|
|
Någon som kan svara?
Skrivet av 737, 2021-09-10 10:46:40
"Nya regler för att mäta friktionsvärden innebar att Nordicas CRJ 900 inte längre fick trafikera Gällivare flygplats." Vad menas med detta?
|
|
EU
Skrivet av pf, 2021-09-10 10:11:13
eller EASA-regler ?
|
|