Featured article image

ATR 72 trafikerar Gällivare i vinter

Publicerad den 10 september 2021
Kommentarer
Den nya EU-lagstiftningen för friktionsvärden hotade flygtrafiken till Gällivare. Men nu kan Gällivareresenärerna andas ut.
Nya regler för att mäta friktionsvärden innebar att Nordicas CRJ 900 inte längre fick trafikera Gällivare flygplats. Men tack vare ett tillfälligt avtal mellan Trafikverket och flygbolaget Nordic Aviation Group är trafiken i vinter på Gällivare flygplats räddad.
Sträckan Arlanda – Gällivare via Arvidsjaur ersätts med turbopropflygplanet ATR 72 som klarar de nya reglerna för friktionsvärden mot landningsbanan.  
– Från och med 1 oktober kommer flygtiden att bli längre och antalet säten per flight något färre. Men det senare kommer att kompenseras med utökat antal turer i veckan vilket i slutänden leder till sammanlagt fler platser. Förhoppningen är nu att Gällivare flygplats ska söka och bli en så kallad SPWR Specially Prepared Winter Runway till vintern 2022/2023 vilket medger en återgång till jettrafik, säger Håkan Jacobsson på Trafikverket.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Tekmek
2021-09-15 01:49

Som jag sett så har Crj900 haft mången inställda turer tidigare vintrar från Gällivare pga för dåliga värden mätt med gamla metoden, Arvidsjaur blev ju ocksa drabbat trots längre bana då. Mitt tips är att låta ett mindre propellerflygplan köra ner paxen till Arvidsjaur och byta där till Crj90å till Arlanda.

Flygvän
2021-09-12 16:48

ATR dåliga prestanda – säkerhet ?
Påverkas det ?
Hur lång får en flygtid vara i Sverige ?
3 timmar från Gällivare – Arvidsjaur 1.45 – 1,50
Jag antar ingen servering ?
Bedömmer att alternativ övervägs
Mera info

PF
2021-09-12 09:53

Ja du PM. Det är väl som vi alltid säger, ATR och isbildning ÄR ingen bra kombination. Det är ju därför man hellre har JET på den sträckan än en långsam och livsfarlig ATR.

PM
2021-09-11 11:47

Vad säger alla olyckskorpar om ATR:s förment dåliga prestanda under isbildningsförhållanden om detta? Lär bli gott om den varan däruppe.

Svar till 737
2021-09-10 19:27

Det är ett nytt regelverk från ICAO för att standardisera sättet man mäter banfriktionen över hela världen. Det trädde i kraft i EU den 12 augusti i år.
Finns att läsa mer i länken nedan bland annat:
https://skybrary.aero/index.php/Global_Reporting_Format_(GRF)

Roger
2021-09-10 12:24

Det betyder att kan du inte stanna innan banan tar slut vintertid så får du inte flyga dit. 😉

737
2021-09-10 10:46

“Nya regler för att mäta friktionsvärden innebar att Nordicas CRJ 900 inte längre fick trafikera Gällivare flygplats.” Vad menas med detta?

pf
2021-09-10 10:11

eller EASA-regler ?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten