Norwegian har kunnat visa starka siffror för trafiken under sommarmånaderna i år. De tre sommarmånaderna har legat runt två miljoner passagerare varje månad och sammantaget har flygbolaget haft 6 133 000 resenärer ombord under juni, juli och augusti. Det har gett självförtroende att redan nu lägga upp ett första flygprogram för nästa sommarsäsong som i nuläget innehåller 239 linjer.
- Jag är nöjd över att vi de senaste åren successivt har kunnat öka kapaciteten i takt med att efterfrågan på resor har ökat. För sommaren 2023 planerar vi därför att återigen utöka utbudet på flygresor, fortsätter Geir Karlsen.
Under de senaste två åren har Norwegian kontinuerligt utökat flygplansflottan i takt med att efterfrågan på resor kommit tillbaka. Under sommarhalvåret 2023 räknar Norwegian med att ha 85 flygplan i trafik, vilket är 15 fler än sommaren 2022. Den större flottan ger resurser att öka linjenätet både med fler destinationer och fler frekvenser på de tunga linjerna. Det är ett fortsatt tydligt fokus på Norge där Norwegian kommer att flyga ungefär hälften av de nu annonserade linjerna:
Norge: 131 linjer
Sverige: 51 linjer
Danmark 51 linjer
Finland: 17 linjer
Bland de 51 svenska linjerna är fyra inrikes; Umeå, Luleå och Kiruna är åretrunt medan Visby är en sommardestination. Däremot återupptar inte Norwegian storstadslinjerna till Göteborg och Malmö. Där är redan konkurrensen hård med SAS, BRA och Ryanair som tillsammans flyger upp mot 20 avgångar per dag vissa dagar i veckan. På en annan klassisk linje, den mellan Stockholm och Oslo har dock konkurrensen minskat sedan Flyr dragit sig ur med hänvisning till att lönsamheten inte varit i nivå med förväntningarna.
- Vi är glada över att kunna presentera trafikprogrammet för nästa sommarsäsong. Med ett omfattande utbud av linjer med många avgångar inom och mellan de nordiska länderna, samt till populära destinationer i hela Europa, stärker vi vår position ytterligare som ett ledande flygbolag i Norden, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.