Skriv ut  

Airbus: Net-Zero år 2050 och sänkta produktionsmål

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 juni 2024
Medan Boeing kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan så investerar Airbus årligen 2 miljarder dollar i hållbara innovationer som vätgasdrivna flygplan och SAF-kompabilitet i alla kommersiella flygplan. Men samtidigt tvingas Airbus sänka produktionsmålen på grund av nya problem i leveranskedjan.

Flygindustrins mål är att uppnå nettonoll koldioxidutsläpp till 2050. 2022 stod flyget för 2 procent av de globala koldioxidutsläppen, en minskning sedan före COVID-19 då siffran var 2,4 procent. Airbus strävar efter att ligga i ledningen genom utvecklingen av den nya generationens flygplan, vätgasdrivna tekniker och minskning av den egna miljöpåverkan.
 
Nyare flygplan tenderar att vara effektivare än äldre modeller och genererar därför mindre utsläpp. Camille Sagues, Airbus chef för miljö och hållbarhetsmarknadsföring menar att nya flygplan kan ge upp till 25 % minskning av koldioxidutsläppen. Men enligt BBC är endast 28 procent av dagens globala flotta den nya generationens flygplan. 
 
Ett av de viktigaste stegen som Airbus gör mot hållbarhet är integrationen av Sustainable Aviation Fuel (SAF)  över hela sitt utbud av kommersiella flygplan. SAF kommer från förnybara källor som spilloljor, jordbruksrester och grödor och har potential att minska koldioxidutsläppen under hela livscykeln med i genomsnitt 80 procent jämfört med traditionellt flygbränsle.
 
Få har väl missat de futuristiska vätgasdrivna ZERO-flygplanen som Airbus vill ha ut på marknaden till 2035. Många anser att vätgas är en av de mest lovande rena energikällorna för flygets framtid. Till skillnad från traditionellt jetbränsle ger förbränning av väte inga koldioxidutsläpp, med vattenånga som den primära biprodukten.
 
Förutom att fokusera på bränsleeffektivitet och utsläpp, tar Airbus också upp frågan om buller. Dess nya generationens flygplan är designade med aerodynamik och effektivare motorer som avsevärt minskar bullernivåerna. Till exempel ger A330-900 45 procent lägre buller än sin föregångare, A330-300. A330neo är det första stora flygplanet som certifierats enligt ICAO:s koldioxidutsläppsstandard. Flygplanet har en ny högspännande vinge och nya motorer som bidrar till minskade utsläpp. 
 
Men mitt bland alla dessa positiva nyheter meddelar Airbus att de inte kommer nå sitt mål att producera 75 A320neo per månad 2026 och de har dessutom minskat sina leveransmål för 2024. 2024 siktar Airbus nu på att leverera 770 kommersiella flygplan, 50 färre än 2023 och cirka 30 färre än vad man hade räknat med hittills.
 
För flygbolag och leasingbolag innebär detta förseningar för hundratals flygplan under de kommande åren. Leasingföretagen kommer antagligen höja sina priser och flygbolagen tvingas att fortsätta flyga med äldre flygplan längre än väntat. Förseningarna innebär också att Airbus inte kan konkurrera med Boeing på narrowbody-marknaden så snabbt som de hade velat.
 
De största leveransproblemen verkar handla om flygplansinredning som säten, toaletter och pentryn.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev