Hur länge håller sig Norwegian i luften?
De flesta verkar vara eniga att pengarna är slut i bolaget, de verkar bryta mot bankavtalen och massivt sparpaket med sålda flygplan. Klara de sig ens fram till våren?
svar
När amatörerna säljer, då köper proffsen. Något att tänka på, som LB’s inlägg visar.
Kanske lika länge som SAS alla nyemissioner!?
Mmm, då var vi där igen….ytterligare en nyemission:
2.5 miljarder nya NOK in i kassan. Hur länge räcker det den här gången? Halva Q4?
Ny finansieringsrunda innan året är slut?
Aktien ner runt 10 procent i skrivande stund….någon intresserad av att förvärva en post? Trodde inte det!
11st 787 + 17st 737MAX = 28 inkluderar sådana som inte levererats pga av grounden.
@Ubbe
När inlägget skrevs så var det 18 max och 12 dreamliner pga RR motorerna!
Tveksam, jeg er tveksam til at kontraktspiloter får sparken.
Re Tailspinn
28 plan grounded
En ref på det gärna!
🙂
Ärligt talat kalla det vad ni vill jag skiter i vilket.
Hade det varit bättre om de likviderats och 14-15 k personer miste jobbet? Gick ju bra för Ungern…
Nej, det var aktieägarstöd!!
M.v.h. Inse fakta
Om SAS konkat, ja då hade akterna blivit värdelösa. Men då hade staten också, fått tagit han om de lån de garanterat. Tack och lov så blev det inte så.
Nu får vi hoppas att svenska staten avvecklar sina aktier asap.
Nu sparkar de piloter åxå!
51 piloter på spanienbas får sparken och ytterligare 102 (baser okända) blir påtvingade “unpaid leave” fram till april 2020.
Hur stor del av pilotkåren blir det?
Det var en delägare aktieägare (staten) som genom handlingen skyddade sitt investerade kapital. Lånegarantin var ingen kostnad.
Om Bolaget gått i konkurs hade staten förlorat en hel del pengar (aktieinnehavet hade blivit värdelöst).
Det var i alla fall statligt stöd.
@J.B respit
Norwegian med 28 maskiner grounded har knappast någon kapacitet att flyga hem strandade charter resenärer!
De statliga lånegarantier ska i sådana fall ställas mot vad en eventuell konkurs hade kostat samhället.
Uppenbarligen gjordes bedömningen att det var fördelaktigt att bolaget överlevde, då SAS är en viktig del av infrastrukturen.
Exempel på en annan bransch där staten fått gå in och rädda företag är banker. Att älta det som har varit leder inte till något positivt bättre blicka framåt.
ARN och CPH tycks förlora FLL OAK JFK LAX .Bara Bangkok kvar. Har Arlanda flygplats några långlinjer kvar efter nyår?
2012 när kk’n var nära. Då fick SAS STATLIGA lånegarantier. Om inte det är statsstöd, vad är det då?
Vi får se om norwegian möjligen kan få en tillfällig intäktsmässig respit i och med researrangören Thomas Cook förväntade kk. Brukar vara kraftigt saltade fakturor när statens resegarantier för strandsatta resenärer skall betalas ut. “Den enes död, den andres bröd”
Vilket bolag får stöd av staten? SAS har inte fått något stöd av staten.
Senaste nyemissionen deltog inte alla aktieägare (bla. Svenska staten).
Att deltaga i en nyemission är inte klassat som stöd utan som en investering.
Det gäller att kunna fraseologin!