Tråden startades av: Pilotstrejk  2019-04-05 08:39:51
SAS inte överens med sina piloter 
Brott i förhandlingarna mellan SAS-piloterna och SAS

Pilotförhandlingarna i SAS har brutit samman i hela Skandinavien. Viktiga frågor i förhandlingar om nya kollektivavtal är samarbete, förutsägbara arbetstider och marknadsmässiga löner.

SAS Pilot Group (SPG), som består av SAS-piloter i Danmark, Norge och Sverige, har tidigare brutit förhandlingarna i Norge och Sverige. Igår, måndag, bröts förhandlingarna också i Danmark och SPG har lagt varsel om konflikt från och med klockan 00.00, fredag den 26 april i Danmark, Norge och Sverige. Brutna förhandlingar innebär att medling kan/skall ske i enlighet med nationell lagstiftning. Om medling, mot förmodan, inte lyckas, kommer den konflikt som nu varslats bryta ut först efter Påsk. Det betyder att våra passagerare inte kommer att påverkas under påskhelgen.

Vidareföring av samarbetsavtal

Innan förhandlingarna startades valde SAS att ensidigt säga upp existerande avtal som rör samarbete, produktion, karriärvägar och anciennitetsprinciper. Det är oförståeligt för SPG varför dessa avtal skulle vara oförenliga med ett framgångsrikt SAS. Företaget har under lång tid klarat sig bra med dessa avtal.

– SAS önskar framställa dessa förhandlingar som en kamp om en onaturlig begränsning av ledningsrätten, något som är helt fel. Vårt krav är att våra avtal, och dess intentioner, skall respekteras. SAS tjänade således, även med dessa avtal, 1,7 miljarder (SEK), 2017 och 2,1 miljarder, 2018. Det finns därför ingen orsak till att dessa avtal inte skall vidareföras, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande i Svensk Pilotförening (SPF).

Ohållbar arbetstidsordning – kräver större förutsägbarhet

Balansen mellan arbete och fritid är viktig för de flesta arbetstagare och är också en huvudfråga i SAS-förhandlingarna.

– Majoriteten av piloterna i SAS har ingen kontroll på när och hur länge de skall jobba. Det enda piloterna ofta vet om sin arbetstid under en månad är att de bara har en ledig helg. I värsta fall så riskerar piloterna att de måste jobba hela sju helger i rad. Detta är ohållbart. Att inte kunna planlägga sitt liv är en stor belastning och vi har därför krävt större förutsägbarhet i scheman. Dessvärre visar SAS liten förståelse för detta krav, säger Tersmeden.

Marknadsmässig lön

SAS har valt att gå ut i media under förhandlingarna med uppgifter om höga lönekrav.

– Faktum är att vi har bett SAS om en marknadsanpassning av vår lön. Piloterna i SAS har genom flera år bidragit till lönsamhet i SAS. Tidigare önskade SAS alltid att jämföra oss med andra flygbolag. När lön och arbetstidsordningar nu är sämre än i andra seriösa flygbolag som vi kan jämföra oss med, vägrar SAS att diskutera frågan om marknadsmässig lön för piloter, säger Tersmeden.

– Vi önskar ta del av värdeskapandet i SAS i linje med det piloter i andra flygbolag gör. SAS har blankt avvisat att tala med oss om detta. Vi upplever att bolaget använder vårt krav på marknadsmässiga löner i ett försök att sätta piloterna i dåligt ljus gentemot kollegor och kunder genom utspel i media, säger Tersmeden.

SAS Pilot Group (SPG)består av Dansk Pilotforening (DPF), Norske SAS-flygeres Forening (NSF), Scandinavian Norge Flygerforening (SNF) och Svensk Pilotförening (SPF).

SAS Pilot Group organiserar 95% av alla SAS-piloter i Danmark, Norge och Sverige

www.saspilotgroup.com

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

FlorenceNighengaile
2019-04-26 07:32:44
SV: SAS inte överens med sina piloter
Vi systrar har åxå blocktid när vi jobbar och arbetstid när vi byter om och läser in oss på dagens patienter och förbereder oss... det har alla yrken och inte bara bortskämda piloter...
SK Pilot
2019-04-26 07:09:46
SV: SAS inte överens med sina piloter
Kommer SPG höja medlemsavgiften nu?
Kasta skit på sin arbetsgivare
2019-04-26 06:26:47
SV: SAS inte överens med sina piloter
Skrämmande att SPG inte kan skillnaden mellan lön och inkomst, vad är det för pajasar som förhandlar.

Folket är emot piloterna.
Spanky
2019-04-26 06:12:55
SV: SAS inte överens med sina piloter
Jag tycker att ni kan sluta snacka om ömsesidig respekt, pilotkollektivet brukar inta va speciellt intresserade av att föra samtal med andra kollektiv. Änmindre ge sitt stöd vid konfliktvarsel eller visa förståelse vid strejk.
Jag tycker att det är tråkigt att vissa grupper tar åt sig all ära för att bolaget börjat visa positivt resultat, jag trodde att min insatts också hade betydelse.
Blir det nu strejk så kan vi alla tacka hej då till den utlovade bonusen. Men det är klart, har man en grundlön ca 93000kr så spelar kanske några tusenlappar extra i slutet på året inte någon större roll.
Ordspråket
2019-04-26 04:00:12
SV: SAS inte överens med sina piloter
Passande ordspråk när strejken tyvärr är ett faktum. Den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket.
Skattebetalare
2019-04-26 03:51:31
SV: SAS inte överens med sina piloter

Members of the Swedish pilot union (Svensk Pilotförening, SPF) in SAS Scandinavia have been called out on strike. As a consequence of the strike, domestic, European and long-haul flights have been canceled, and thousands of travelers will be affected. Flights operated by SAS Ireland and airlines that are subcontractors of SAS will not be affected by the strike.
Re sjuksyrra
2019-04-25 21:39:03
SV: SAS inte överens med sina piloter
Läs på vad skillnaden är mellan blocktid är kontra arbetstid. Förstår du inte skillnaden kanske du bör ta det lite lugnare med dina kommentarer!

Med vänlig hälsning
Sjuksyrra
2019-04-25 21:05:15
SV: SAS inte överens med sina piloter
900h/52veckor är 17h, låter soft.
Johan
2019-04-25 20:21:56
@flygtekniker
Bra, då är det fastställt. JAG tycker, precis som jag skrev tidigare, att det är på tok för mycket för en flygtekniker i kommersiell civil luftfart. Ert jobb är EXTREMT viktigt. Låt säga att du tagit enbart dina 25 dagars semester, alltså 5 arbetsveckor kalendermånad innebär det att du arbetat i snitt 42h/arbetsvecka. Har du jobbat så mycket under liknande arbetstider som piloter arbetar (eller värre) är det galenskap tycker jag.

Istället för att klaga på att piloter har det för bra borde du lägga din energi på att få bättre villkor för din egen arbetsgrupp. Du skulle ha MITT FULLA STÖD!
Flygtekniker
2019-04-25 19:45:45
SV: SAS inte överens med sina piloter
Johan, på mitt lönebesked i December så står det att jag jobbade totalt 1979 timmar 2018. Så var det med den sk lögnen som du trodde på.
Njut av den extra ledigheten i helgen
Flygtekniker
2019-04-25 18:55:29
SV: SAS inte överens med sina piloter
Jag utgick ifrån det Adam skrev att en SAS-pilot jobbar 900 timmar på 1 år.
Självklar så visar vi proffesionell respekt för er vilket jag hoppas är ömsesidigt.
Hepp
2019-04-25 18:17:52
SV: SAS inte överens med sina piloter
Hoppas inte skattebetalarna ska behöva betala den miljardsmäll som en strejk ger.
Bättre försätta SAS i rekonstruktion.
Johan
2019-04-25 17:20:57
@flygtekniker
1900h som flygtekniker blir 36.5h per vecka, om ni inte tar någon semester alls (52 arbetsveckor alltså) vilket innebär att ni alt:

#1 jobbar alldeles för mycket för att det ska vara säkert (framförallt eftersom ni lär jobba mycket nattskift)

#2 inte jobbar i närheten så mycket eftersom du antingen inte vet vad du pratar om/ljuger.

900h blocktimmar som pilot är, som alla i branschen vet, INTE samma sak som 900h arbetstimmar. IOM att du inte ens begriper att hålla reda på skillnaderna så får det mig att anta att alternativ #2 ovan är det korrekta, och jag betackar mig för mer inputs från din sida.

Återigen: varför i HELVETE håller andra yrkesgrupper på att lägga sig i vad som är rimlig lön för ARBETARE i andra sektorer? Var glada om lönerna generellt går upp. Skulle en flygteknikers lön gå ned för att piloterna får bättre betalt? Snarare är det väl tvärtom. Var inte sådana nyttiga idioter.
Re Flygtekniker
2019-04-25 17:04:16
SV: SAS inte överens med sina piloter
Förväxla inte blocktid med arbetstid. Det är två helt olika saker. Blocktid är när bromsarna släpps och pushback påbörjas, samt när man parkerar på gate och sätter bromsarna igen. Arbetstid är när man planerar flygningen. Boarding och deboarding. EI ( external inspection). Övervakar tankning etc. I slutändan kan faktiskt arbetstiden/år överstiga den siffran du nämner att ni arbetar.

Att ni som flygtekniker är oerhört viktiga råder det inga tvivel om. Piloterna är beroende av era insatser. Utan er; ingen flygning. Kanske vore läge att även flygtekniker kan visa sina pilotkollegor proffesionell respekt?

Mvh
Olle
2019-04-25 16:27:44
SV: SAS inte överens med sina piloter
Aldrig förstått mig på den som jämför flygtimmar med annan arbetstid. Går inte jämföra.
Flygtekniker
2019-04-25 15:16:54
SV: SAS inte överens med sina piloter
Svar till Adam.

Att jobba 900 timmar per år är inte så mycket.
Som tekniker jobbar vi ca 1900 timmar per år. Mer än dubbelt så mycket än
vad ni piloter gör.
Vi tekniker har också ett stort ansvar och jobbar för det mesta under hög stress.
Adam
2019-04-25 11:52:34
SV: SAS inte överens med sina piloter
En SAS-pilot jobbar närmare 900h om året idag. Utnyttjandegraden är hög i bolaget. Det, tillsammans med att man som pilot faktiskt har ett väldigt stort direkt ansvar för både passagerare och materiel är goda argument för att kräva en hög lön. Ser man på alla branscher så är ansvar oftast något som just ger löneförhöjningar. En beräkningsingenjör som väljer att bli chef med personalansvar får högre lön som ett exempel.

Jobba 3 av 4 helger är extremt påfrestande för alla i ens närhet. Likaså att ligga borta 5 dagar i sträck. Det gör man på SAS utan extra tillägg (traktamente har alla, och ett traktamente är till för att täcka extra levnadskostnader). Likaså om man jobbar sena kvällar. Media menar att det är orimligt att som SAS-pilot kräva 5 färre arbetsdagar per år, när man redan jobbar "så lite". Om det realiseras kommer det med största sannolikhet ge piloten 5 ytterligare fridagar om året, men utnyttjandegraden kommer fortfarande vara lika hög - det är fortfarande möjligt att jobba 900h (blocktimmar) om året och detta kommer tryckas in på de dagar de väl jobbar.

SAS har en otroligt kompetent pilotkår och en bra kultur bland dessa och det ger ett högt säkerhetstänk vilket jag hoppas kan sprida sig till andra bolag i andra världsdelar.

/Adam, pilot i en annan världsdel.

Puckelbro
2019-04-25 11:22:15
SV: SAS inte överens med sina piloter
Superlativen haglar. En SAS pilot kan schemaläggas upp till 47h/vecka. Som jämförelse har EU en gräns på 60h/7 dagar löpande. Och Svenne Banan kan schemaläggas 77h/vecka (91h/vecka om avtalad veckovila saknas.) De flesta chefer och många akademiker (i privat sektor) Schemaläggs öht inte utan står till förfogande så mycket som behövs. Arbetstidsmåttet är 40h/vecka med eventuell avtalad reduktion. I genomsnitt. Samma som för Svensson och i praktiken mycket mindre än för t.ex chefer, individuellt anställda och egenföretagare. Man jobbar inte 47h/vecka 40 veckor per år även om vissa här vill framställa det så. Hur mycket man arbetar varierar nog med schemaläggningen men jag tvivlar på att någon faktiskt kommer upp 40h/vecka i genomsnitt på helår.

Som kommentar till den hedervärde Pc vill jag tillägga följande. Den kanske främsta orsaken till att piloters löner och förmåner ser ut som de gör är att de har sin grund i en tid då branschen var helreglerad. Under större delen av flygets historia har man i praktiken plöjt ner skattepengar för att piloter ska få så hög status som möjligt. (Landets ansikte utåt osv..) Detta lever kvar trots att det var nästan trettio år sedan avregleringen började.

En annan viktig faktor är att det helt enkelt saknas utbildningskapacitet. Till skillnad från vad vissa här påstår finns det ganska gott om folk som kvalificerar sig för en pilotutbildning. I synnerhet i ett land som Sverige där en ganska stor del av befolkningen klarar av att ta sig över det kanske högsta hindret. Utbildningens pris. Alltså, kö till skolorna, och ännu mer kö av lowtimers som skulle behöva lite mer flygtid. (Jämfört med länder där man betalar för all eftergymnasial utbildning så är kostnaden ändå inte så hög pga utbildningens korta längd. Detta kan vara bra att ha i bakhuvudet då den stora framtida pilotbristen till stor del finns i Sydostasien.)

Enligt hörsägen från piloter jag känner som har en akademisk examen i grunden så är utbildningen inte "extremt krävande" om man är normalbegåvad. Men det får väl stå för dem. Att de valt att utbilda sig till piloter efter t.ex civilekonomexamen beror att det är lätt att räkna hem det hela ekonomiskt om man är rimligt säker på att få en stol på t.ex DY.


Och till sist. Om t.ex Stefan Löfvén går upp på morgonen och tar bilen till jobbet, är det då det mest ansvarsfulla han gör den dagen? Enligt vissa piloter så är det ju det. Han kan ju köra på och döda någon. Väl framme sitter han ju mest på kontoret. Detta är ju fullständigt logiskt om man 7 år gammal. Men...
Flygtekniker
2019-04-25 11:05:31
SV: SAS inte överens med sina piloter
Svar till Pc

Ingångslön ca 30tkr skriver du men vad är lönen efter 10år, 15år, 20år i bolaget?
Som flygtekniker kan jag upprepa dina anledningar som du skriver med lite modifieringar:

1. Krävs grundförutsättningar för att bli flygtekniker (psyke, förmåga och fysik) vilket de flesta inte har
2. Är en krävande utbildning som kräver en kombination av teoretisk och praktisk förmåga som skall kunna tillämpas praktiskt under press (vilket många inte klarar eller är särskilt duktiga på)
3. Är ett tufft jobb med enormt stort ansvar, man är ansvarig för flygsäkerheten på ett flygplan, som man reparerar eller gör service på, som kostar ca 1 miljard , ett ansvar att se till att både ni och passagerarna kommer fram dit ni ska på ett tryggt sätt.

Detta livslånga ansvar vi har som tekniker syns inte i vårat lönebesked.
Det enda man hör ifrån er är eran ingångslön, sen är det tyst.

Som tekniker med 3 certifikat som ligger i högsta lönestegen(15år) är lönen något mer än eran ingångslön.
Dessutom så behöver ni bara ha utbildning och kunskap på en flygplansmodell, vi tekniker har oftast utbildning på flera flygplansmodeller som vi ska kunna.

M v h
En som har era liv i sina händer
Pc
2019-04-25 10:03:14
SV: SAS inte överens med sina piloter
Anette, pilotlönerna hos SAS börjar på dryga 30tkr så där har du fel. Alla SAS piloter står till bolagets förfogande 47,5h i veckan och får en ledig helg per kalendermånad. Utöver detta spenderar man halva sin fritid som omdisponeringsbar (står till bolagets förfogande) på uteststationer, typ LLA, SDL, UME, SFT, MMX osv.

Anledningen till att pilotvillkor ser ut som dom gör i världen är för att det 1. Krävs grundförutsättningar för att bli pilot (psyke, förmåga och fysik) vilket de flesta inte har 2. Är en extremt krävande utbildning som kräver en kombination av teoretisk och praktisk förmåga som skall kunna tillämpas praktiskt under press (vilket många inte klarar eller är särskilt duktiga på) 3. Är ett tufft jobb med enormt stort ansvar, man är arbetsledare i ett flygplan som kostar ca 1 miljard , med ett antal personer man har direkt och personligt ansvar över och mot myndigheterna. 4. Man blir testad regelbundet (minst var 6e månad) teoretiskt och praktiskt, och den medicinska biten kontrolleras av en läkare var 12e eller 6e månad beroende på ålder. Klarar man det inte så åker man. 5. Yrket innebär en extrem press på privatliv då schemat ger mycket lite ledig tid i hemmet. 6. Utbildningen är extremt dyr.

Och så lär det förbli.
@Anette SAS hr
2019-04-25 09:54:10
SV: SAS inte överens med sina piloter
Det du skriver är en stor lögn - skäms!!
Per
2019-04-25 09:28:30
SV: SAS inte överens med sina piloter
För lite i förhållande till andra piloter.
Att jämföra med andra yrken är totalt irrelevant/ icke SAS pilot
Anette SAS hr
2019-04-25 09:26:41
SV: SAS inte överens med sina piloter
Piloterna tjänar 75-150 tusen per månad.
5 fria inläsningsdagar per år. Jobbar inte ens 40 timmar produktionstimmar per vecka
Hepp
2019-04-25 08:56:22
SV: SAS inte överens med sina piloter
Vad tjänar en SAS Pilot ?
Hep
2019-04-25 08:52:53
SV: SAS inte överens med sina piloter
Till SAS piloter: Sök jobb på ngt annat bolag istället för att gnälla. Skall ni söka i Sverige så lär ni garanterat få gå ner i lön om det överhuvudtaget finns ngt bolag att söka till om ni inte vill flyga propp. Söker ni utomlands så blir det baser i andra länder och städer kanske inte så lockande så det är bara att välja.
Magda
2019-04-25 08:30:14
SV: SAS inte överens med sina piloter
Senaste nyttt är att det förmodligen blir strejk.

Piloterna viker inte en tum från 15% lönelyft och att sitta med i företagsledningen och styra företaget med två representanter.

De vill också jobbar 5-4 till 2029 med ett avtal.

Det ser mörkt ut.
Puttanesca
2019-04-25 00:15:24
SV: SAS inte överens med sina piloter
Kan SAS överleva en strejk till? Kommer man att avboka beställda Airbus?
@hopp
2019-04-24 21:46:35
SV: SAS inte överens med sina piloter
Inga piloter, inget flygbolag. Vill inte ledningen hålla sina redan ingångna avtal så blir det strejk.
Hopp
2019-04-24 21:34:39
SV: SAS inte överens med sina piloter
SAS piloter vik Er inte en tum för de orimliga arbetsgivarkraven. Låt dom hitta piloter på ngt annat håll istället om dom tror det blir billigare. Jag tror inte SAS vet hur bra dom har det.
@Hepp
2019-04-24 21:30:04
SV: SAS inte överens med sina piloter
Vad är orimligt i våra krav??

Och jag hoppas inte du är så naiv och korkad så du tror på allt som SAS matat media med...

att folk inte är mer kritiska till vad som står i tidningarna gör mig mörkrädd.
Kalle
2019-04-24 21:10:28
SV: SAS inte överens med sina piloter
Re Hepp.

Berätta. Hur bra har vi det?
Kalle
2019-04-24 21:07:49
SV: SAS inte överens med sina piloter
Sv akktu stakki.

Men tyvärr har du fel. Jobbat många veckor i sträck som varit 45-47h varierat över dygnets alla timmar. Så nej, jobbar jag 47h en vecka så kan jag jobba 47h veckan efter med. Sluta uttala dig om saker som du inte vet något om.
SAS FP
2019-04-24 20:15:54
SV: SAS inte överens med sina piloter
Som sagt - SAS som AG har vetat om att avtalet sades upp, varför, och i god tid. Att man sen inte velat ta tag i detta förrän i elfte timmen (som vanligt) gör det hela enbart parodiskt.... tänker tillbaka på förra sommaren när FAIL inte kunde levererade och man bönade och bad oss pilot i SAS Scandinavia om hjälp. Det var sista gången jag hjälper företaget om man sen ändå bara får skit och ingångna avtal ständigt och systematiskt bryts.

Lycka till denna sommaren säger jag bara :)
Hepp
2019-04-24 19:58:46
SV: SAS inte överens med sina piloter
SAS ledningen vik Er inte en tum för de orimliga pilotkraven. Låt dom söka jobb på ngt annat bolag istället om dom yror det passar bättre. Jag tror inte SAS piloterna vet hur bra dom har det.
Jacob Olsen
2019-04-24 19:27:48
SV: SAS inte överens med sina piloter
Der bliver strejke. Det kan ikke reddes. Parterne står desværre for langt fra hinanden, og SPG kan ikke nå at få alle fire pilotgrupper til at samordne deres krav, så en fælles aftale er mulig. Tidligste arbejdsdag fra Fredag 26. april kl 00.01 bliver på mandag 29. april kl 14.00.
LenaLasagni
2019-04-24 18:13:29
SV: SAS inte överens med sina piloter
Har också sett den undersökningen och det är de piloter som flyger långt och snart går i pension som är mest missnöjda.

De unga piloterna har ett helt annat tänk och förstår att man kan inte få 15% i påslag om biljettpriserna inte stiger motsvarande. Det är inte historien som är framtiden för SAS det är förmågan att tänka nytt och framåt.
Inge Sympati
2019-04-24 18:10:42
@Kalle
Jag vet att du försöker få oss att tro att SAS piloter är dom som jobbar mest i samhället och att det är mest synd om dom. Men, jag VET att ni inte jobbar 47h vecka på vecka. Visst under vissa veckor har ni långa dagar och mycket tid, men det ska du veta att vi andra också har. Andra veckor har ni väldigt många dagar ledigt i jämförelse med oss andra. Därav känner jag ingen sympati för er strejk.
flöjten
2019-04-24 18:04:50
SV: SAS inte överens med sina piloter
Vill inte ta något parti egentligen. Men är det inte lite vanskligt att driva på löneökningar för hårt. Risken med det är att antalet jobb här i Skandinavien minskar. För några år sedan var man väl rätt glad över att jobben fanns kvar. Det verkar inte råda någon brist på piloter som uppfyller (minimi)kraven nuförtiden. Alla de som rekryterats till SAS de senaste 5-6 åren har ju vetat vilka villkor de skrivit på för. Att Norwegian är ett bättre alternativ är en klen tröst då de inte rekryterar i dagsläget? Bara några tankar...
MagnusMakaron
2019-04-24 16:51:52
@BettiSpagetti
Spännande!
Vilken undersökning refererar du till, har du kanske en länk?

Hur bra har de det då? Berätta gärna!
BettiSpagetti
2019-04-24 16:21:24
SV: SAS inte överens med sina piloter
Enligt en färsk undersökning är de mest missnöjda SAS piloterna de som flyger longhaul och har det som bäst.
Akktu Stakki
2019-04-24 16:16:42
SV: SAS inte överens med sina piloter
@Kalle
Om en pilot i SAS jobbar 47 timmar på en vecka så jobbar denne pilot endast hälften veckan efter. Med 5/4 systemet når man aldrig upp på 40 timmar/vecka i genomsnitt.
Något de flesta andra får ”njuta” av.
Sek
2019-04-24 15:52:45
SV: SAS inte överens med sina piloter
Jämförelsen mot löner som utbetalad i Euro , Pund eller för all del typ all annan valuta blir så klart skev och väldigt lidande av Ingves bedrövliga penningpolitik.
RG
2019-04-24 13:09:49
@Sjuksyrra
Vad snackar du om??

SPG har väl ingen strejkkassa.
(däremot har SAS det via flygarbetsgivarna)
Sas
2019-04-24 12:37:03
SV: SAS inte överens med sina piloter
Om SAS som AG börjar med att hålla ingångna avtal och hedra överenskommelser så hamnar man inte i sådana lägen.
Om man ideligen bryter mot avtal och vill ta alla tolkningar i AD så blir förtroendet därefter.

Sorry SAS men ni har bäddat för den här utgången helt själva.

Go SPG
Kalle
2019-04-24 12:28:02
SV: SAS inte överens med sina piloter
Re: inge sympati.

De flesta (inga) som jobbar skift jobbar inte 47h i veckan, med hemmafrånvaro 90h per vecka.
Sjuksyrra
2019-04-24 11:24:08
SV: SAS inte överens med sina piloter
Hoppas SPG har stor strejkkassa för det kommer bli dyrt för dem.
FDSAS
2019-04-24 10:53:40
SV: SAS inte överens med sina piloter
Är det bara piloterna på SAS som fått stå tillbaka har inte övriga personalgrupper fått göra det? Har tidigare varit anställd på SAS och det mesta fick stå tillbaka eller såldes ut innan man började titta på piloterna som hade väldigt bra villkor, tidigare SAS ledningar har inte vågat ta fajten med piloterna. En annan sak vill man jobba kontorstider jobba då på kontor och gå ner i lön. Pilotyrket kan vara svårt att gå ihop med familjeliv men det vet man väl innan man satsar på att bli pilot.
Orolig resenär
2019-04-24 09:54:48
SV: SAS inte överens med sina piloter
Jag kommer inte att våga åka SAS framöver. Strejkhoten kommer nog att dugga tätt
framöver. Åkte med Ryanair häromdagen istället. Väldigt positivt
överraskad. Även om resan ner till Nyköping är en liten extra belastning så
måste jag säga att för mig blir det Ryanair mycket mer framöver. Dessutom mkt
billigare.
Märkligt
2019-04-24 08:45:27
SV: SAS inte överens med sina piloter
En Sjuksyrra kan tjäna 67000 i månaden. Det är det dubbla mot en pilot FO i SAS.
Kommer det piloter in på sjukhusforum och säger det är för mycket?

@@företagsledare
2019-04-24 04:01:14
SV: SAS inte överens med sina piloter
Flag carrier har noll betydelse idag. Norwegian flyger fler pax än SAS.
@sjuksyrra
2019-04-24 01:17:28
SV: SAS inte överens med sina piloter
Vi lever på den internationella marknaden. flyglöner i Sverige har halkat efter internationellt sett, se denna strejk som en test för en utjämning. Piloter behöver inte alltid flytta, utbud och efterfrågan sett till övriga marknaden kommer hitta ny jämnvikt. Glöm inte heller att sas piloter var en fång väldigt bra betalda. Sedan 2000- talet fick de sänka löner kraftigt för att rädda sas. (En kostnadskostym som ledningen skapat) Sett till reallöner under persioden har de tappat ännu mer. Det kommer en dag då lönerna ska justeras tillbaka om inte helt så något. Den dag är nu när sas gör rekordvinster igen.

Den verklighet vi lever i är risken för skilsmässa överhängande. Jobbar minst tre helger av fyra, får inte sommar semester då min fru har semester och får inte ledigt till barnens födelsedagar och andra helgdagar. 5-4 som ett stabilt förutsägbart schema är inga konstigheter efter den operation vi kör. Bara att se till närmsta konkurenterna som har liknande.
Johan
2019-04-24 00:47:16
@sjuksyrra
Varför är det fantasiökningar? Är det procentsatsen du är upprörd över, eller ökning i faktiska kronor? Oavsett svar vore det klädsamt om du redogör för var dina källor om avsedd siffra kommer.

Är du verkligen sjuksyrra måste jag säga att DU om någon borde vara glad åt ökade löner i ALLA sektorer. Ni är de som borde ha absolut högst löneökning (i faktiska kronor) på hela arbetsmarknaden. Ökningar i andra sektorer kan bara vara till hjälp i er sak. Skrämmande hur näringslivet har lyckats manipulera det allmänna tänkandet att olika arbetare argumenterar MOT arbetare i andra sektorer.

Hälsningar Johan, flygkapten
Re:@företagsledare
2019-04-23 22:07:29
SV: SAS inte överens med sina piloter
Är jobba 5, ledig 4 dagar någon norm i övriga samhället tror du? De flesta av oss som jobbar skift är inte ledig 4 dagar efter 5 dagars tjänstgöring. Dags att vakna, vilken verklighet lever ni i!? Och ja, vi har också långa arbetsdagar.

/Inge Sympati
Sjuksyrra
2019-04-23 20:19:30
SV: SAS inte överens med sina piloter
Detta är fantasiökningar, vad lever piloter i för bubbla?
@företagsledare
2019-04-23 19:55:51
SV: SAS inte överens med sina piloter
Norwegian fick 17% ökning i botten och toppen på löneskalan. SAS piloter blev totalt akterseglade göra året då de skrev ett års avtal. Börjar du på SAS idag så är det väldigt dåligt betalt. Extremt dåligt för att vara flag carrier. Både Ryan och Norwegian har 5-4, 5-4 schema, men sas försöker tvinga på variabelt dvs noll förbarhet. Ni dom inte är insatta utan hänger på FT och tror på all propaganda från företagen... ni skulle bara veta.
Företagsledare.
2019-04-23 18:04:34
SV: SAS inte överens med sina piloter
SPG vet 8nte vad snittlön är utan hänvisar till att 30% bla bla bla.
13% löneökning och 5 dagar mer semester är orimliga krav på den svenska arbetsmarknaden.
Kund
2019-04-23 17:33:57
SV: SAS inte överens med sina piloter
Hej

Någon som vet hur förhandlingarna fortskrider?
Har en resa bokad med SAS på lördag 27/4. Då vi inte har så många alternativ att välja på istället vore jag glad om denna resa genomförs. Hoppas på pengarna tillbaka i annat fall.

Tacksam för info!
@@ Akktu Stakki
2019-04-22 17:47:37
SV: SAS inte överens med sina piloter
År 2017 hade SAS nyemission igen men den gången, precis som du säger, gick varken den svenska eller norska staten in och stöttade nyemmission. Men det gjorde Danmark som vid det tillfället ägde 14,2 procent av SAS aktierna. Nyemission var den gången 1,88 miljarder.
@@ Akktu Stakki
2019-04-22 17:32:16
SV: SAS inte överens med sina piloter
År 2009 och 2010 tog SAS in 6 miljarder respektive 5 miljarder. Vid det tillfället ägde Sverige, Norge och Danmark, om jag inte kom ihåg fel, nästan 50 procent av aktierna i SAS. Vid bägge tillfällen sköt länderna till sin andel av kapital till SAS för nyemissionerna.
SPG
2019-04-22 16:53:51
SV: SAS inte överens med sina piloter
Hela vägen in i kaklet nu gubbar!! Go SPG!!
Sv @@Akktu Stakki
2019-04-22 16:10:59
SV: SAS inte överens med sina piloter
Svenska och Norska staten har inte deltagit i de senaste nyemissionerna. Norska staten har sålt hela sitt innehav i SAS. Svenska staten har genom att inte deltaga i nyemissionerna minskat sitt aktieinnehav i SAS.
Pilot
2019-04-21 18:19:07
SV: SAS inte överens med sina piloter
100% SPG
@Sink rate
2019-04-21 17:33:42
SV: SAS inte överens med sina piloter
Tersmeden är ju duktig på att gå ut i media också.
@@Akktu Stakki
2019-04-21 16:23:13
SV: SAS inte överens med sina piloter
SAS har sänkt SAS-piloternas löner till under marknadsmässiga löner jämnfört med kollegor både i skandinavien och europa. Piloter i andra bolag blir i dag drabbade på grund av att SAS fick igenom sänkningen av deras piloters löner för ett antal år sedan. Lägg där till att SAS gjort två stora nyemissioner där drygt 30 procent har kommit från staten i de tre ägarländerna. Nu har SAS vind i seglen, och gör och har gjort de senaste två åren stora vinster samt nyanskaffning av nya flygplan. Staten tillsammans med SAS ledning samt piloter har gjort att övriga bolag går på knäna. Det behövs inte monopol med de förutsättningarna, för att lyckas.
@Akktu Stakki
2019-04-21 14:40:13
SV: SAS inte överens med sina piloter
Precis. 15% plus mindre flygande så att de kan spendera mera tid i USA villan. Att sedan SAS konkar har mindre betydelse.
Akktu Stakki
2019-04-21 12:32:51
SV: SAS inte överens med sina piloter
Ge piloterna 15%. Det har varit ett visst eftersläp de senaste 5 åren och så har vi ju Sveriges turist attraktion nr 1, Stora Kronfallet, att beakta.
Villan i Spanien, Frankrike, Portugal eller USA har blivit 25% dyrare i drift.
Dessutom har väl sill och potatis härhemma gått upp med 16% under samma period.
Sink rate
2019-04-21 10:58:42
SV: SAS inte överens med sina piloter
Det finns som vanligt många och duktiga förstå-sig-påare... håll förhandlingarna bakom stängda dörrar och fokusera på att lösa det utanför media.

Kan rekommenderar den här klassikern:

https://www.youtube.com/watch?v=tAgjII4CRi4

Confessions of a Union Buster Interview

SAS har snart bockat av alla punkter och följer mallen perfekt - håll ihop SPG så löser vi det här.
@Jack
2019-04-21 08:39:52
SV: SAS inte överens med sina piloter
Jag tycker SPG kan säga något istället då de är desom hotar med strejk, kan man skicka räkningen dit?
Frågande
2019-04-21 07:45:28
SV: SAS inte överens med sina piloter
De här 15% som nämns nedan, är det en engångshöjning eller 15% per år?
Det känns som ni blandat päron och äpplen här? 15% per år känns inte realistikt. Stämmer det så ställer jag mig bakom SAS som företag och rekommenderar alla medlemmar i SPF att se över vilka de valt att representera dem.
Om SAS menar 2% per år så kanske det är 5% per år för en tre-årspetod som SPF kommer med. Ngn som vet?
Jack
2019-04-20 19:32:20
SV: SAS inte överens med sina piloter
Bara 6 dagar igen, och 0 info från SAS! Hur är detta möjligt?
Mera betalt
2019-04-20 16:08:44
SV: SAS inte överens med sina piloter
Klart att SAS piloterna ska ha mera betalt. Utan dem kan inte flygplan flyga. Fackets ansvar är att med alla medel driva upp piloternas löner. En liten strejk då och då skadar inte. De som tycker att SAS biljetter är för dyra kan undvika SAS och flyga med andra. Inga problem.
Olle
2019-04-20 14:31:01
SV: SAS inte överens med sina piloter
Fack fungerar dåligt i dagens samhälle där historielösa "vuxna" alltid tycker dom ska ha rätt iom att dom är tokcurlade sedan barnsben.
Inte naiv
2019-04-20 13:12:00
Se gå ur facket
Att gå ur facket är väl bland det dummaste man kan göra?! Engagera dig istället! Facket har förmodligen rätt och du har otur när du tänker...
@SK
2019-04-20 11:47:10
SV: SAS inte överens med sina piloter
Kanske dags att byta fack då? ??
Går ur facket nu
2019-04-20 10:45:32
SV: SAS inte överens med sina piloter
Om SPG hade kommit till förhandlingsbordet tidigare höstas så hade vi inte varit i denna situation. Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.
SK
2019-04-20 00:51:38
SV: SAS inte överens med sina piloter
Piloterna i SAS vill ha 15% mer. Facket vill ge 2%. Det kallar iaf. Jag rätt så långt ifrån.

Eller?, ..
WT
2019-04-19 19:02:05
SV: SAS inte överens med sina piloter
Framsteg görs för att undvika strejk.
@Kolle
2019-04-18 22:32:37
SV: SAS inte överens med sina piloter
SAS lönekostnader är omkring 25% av operativa kostnader, medan vinstmarginalen är mycket, mycket mindre.
Dr. Krall
2019-04-18 21:45:10
@ @Dr. Krall
Okej, vilka är de då...alla dessa flygbolag som har gått bankrutt pga. fackföreningarnas krav?
Kolle
2019-04-18 20:38:12
SV: SAS inte överens med sina piloter
@ “@ dr.krull”. Ja, berätta. Ungefär hur står del av kostnaderna är det?
Tim
2019-04-18 20:21:31
SV: SAS inte överens med sina piloter
Hoppas att uppehållet som förhandlingarna gör under påskhelgen ger resultat.
principles
2019-04-18 18:42:34
SV: SAS inte överens med sina piloter
Ray Dalio, en som verkligen har koll på ekonomi, då han driver världens största värdepappersfond
berättar om hur anställda under 20 års tid fått det sämre till fördel för bolagens vinster.

Ni som tror detta bara handlar om piloter har fel. Hur skall andra yrkesgrupper som lastare, flygvärdinnor med mera kunna kräva högre lön om inte piloterna får det?
Dessutom har SAS inga höga löner för sina piloter i jämförelse.

Läs gärna vad Dalio säger här, och vikten av fackförbund.

https://nordic.businessinsider.com/bridgewater-reports-on-falling-labor-wages-increased-profit-margins-2019-4?r=US&IR=T
@@Dr Krall
2019-04-18 17:42:44
SV: SAS inte överens med sina piloter
Det kan ju också vara så att inkomsterna är för dåliga som gör att de konkar.
Anders
2019-04-18 17:38:06
SV: SAS inte överens med sina piloter
Nu har sas ändå gjort rekordvinster efter att piloter fått stå tillbaka de sista tio åren för att rädda sas. Nej löner är intern av de största posterna. Fuel och leasingavtal bara för att nämna några...
@Dr Krall
2019-04-18 16:10:50
SV: SAS inte överens med sina piloter
Kolla alla flygbolag som har gatt bankrutt pga for hoga krav fran fackforeningar. Man gar inte bankrutt om inte kostnaderna ar for hoga. En stor del av flygbolagets kostnader kommer fran loner och formaner.
Doktor Krall
2019-04-18 11:43:32
@ @A330
Hur menar du nu?
Det är ju varje år strejker i alla möjliga företag och det leder i princip aldrig till att företagen gör bankrutt.
@A330
2019-04-18 10:52:30
SV: SAS inte överens med sina piloter
Typiskt pilot att tro de är enskilt viktigast yrkesgruppen i ett flygbolag och att de ska ha ensamrätt att få en löneökning som övriga yrkeskategorier i ett flygbolag bara kan drömma om. Det behövs cabin crew, tekniker, groundhandling, op-personal och tro det eller ej även adminpersonal. Alla är beroende av varandra och om en yrkeskategori ska få 75% av kakan och övriga dela på resten. Är det rimligt?

@A330
2019-04-18 00:41:51
SV: SAS inte överens med sina piloter
Vad piloterna inte forstar ar att de driver foretaget bankrutt. Det ar inte forsta gangen det har hant. Men so what, ingen forlust om lilla SAS forsvinner. Det finns gott om bolag som kan ta over trafiken.
Johan
2019-04-18 00:11:18
@A330
TACK!

Exakt så ska man tänka, men det verkar som att alla i hela västvärlden har köpt näringslivets predikan om dålig lönsamhet och ingen marginal för reella löneökningar de senaste decennierna. Deras mantra har blivit den nya sanningen. Samtidigt fortsatter aktieägarna och ledning få betalt i allt högre nivåer.

Man måste respektera dem - de har vunnit på K.O. Arbetarna har blivit på tok för dåliga på att ta för sig vid borden - glöm inte att vi piloter inte är annorlunda än några andra lönearbetare när det kommer till maktbalans mot arbetsgivare.

Gå med i facket - kräv att få del av vinstkakan i större utsträckning!
A330
2019-04-17 19:52:33
SV: SAS inte överens med sina piloter
Det är förvånansvärt märkligt hur många människor inte förstår sig på grundläggande ekonomi, förhandlingar, rättigheter osv.
Ett bolag har makt och pengar, gentemot en enskild anställd blir denna maktbalansen förödande. Dvs David mot Goliat. MEN om man går ihop som grupp så blir maktbalansen jämt fördelad! ALLA bolag vill betala så lite som möjligt för ett så bra arbete som möjligt. ( naturligt) och alla piloter vill ha så mycket pengar och fritid som möjligt för så lite arbete som möjligt) ( Naturligt igen)
Kruxet här är att få så stor del av kakan men utan att företaget ska konka. Om det hade varit lätt att byta ut piloter, ( överflöd, lätta att utbilda osv) så hade man inte haft den makten man har, därför är villkoren för piloter bättre än för flygvärdinnor osv. Ni som säger ” om det inte passar byt jobb” varför ska man göra det? Man är väl inte dum! Byter jobb gör man om man förlorar kriget! Samma sak gäller för alla grupper som är svåra att ersätta/ byta ut. Tror ni att Zlatan, tjänar miljoner för att företaget vill betala? Eller för att han kräver så stor del av kakan som möjligt? Såklart när hans värde som spelare går ner så går han ner i lön också. Han är ju tillräckligt smart att fatta det.Det finns ingen rättvisa i löner, annars hade inte en dockusåpakändis/influenser tjänat mer än en barnläkare eller en lärare, det finns tillgång/efterfrågan, makt och tillgång till pengar. Sen är det krig om kakan. Så piloter stå på er!
@J. Hoffa
2019-04-17 17:36:20
SV: SAS inte överens med sina piloter
Varifrån får du all felaktig information?
J. Hoffa
2019-04-17 12:04:43
@ @J. Hoffa
Det är inga attacker, det är endast påtalande av felaktiga, inkonsekventa och osammanhängande påståenden.
hej
2019-04-16 22:39:02
SV: SAS inte överens med sina piloter
Om man nu är beredd att strejka för bättre villkor, då måste man nog faktiskt tåla att folk ställer sig frågande till varför. Då det i det här fallet är kunderna det går ut över i slutändan. Som resenär blir jag inte direkt mer sugen på att boka en flight med ett flygbolag om jag tidigare råkat ut för att en resa med bolaget har blivit inställd pga strejk.

Sen tycker jag däremot att piloterna ska ha schyssta villkor och att det kan finnas ett mervärde i sådana saker, ur ett samhällsperspektiv. Men vet inte om alla tänker på samma sätt.
@J. Hoffa
2019-04-16 18:48:13
SV: SAS inte överens med sina piloter
Sluta med dina personliga attacker.
Ikkestrejkaren
2019-04-16 16:34:53
SV: SAS inte överens med sina piloter
Air Berlin i KK, WOW i KK, Monarch i KK, Germania i KK, NextJet i KL, Primera Air i KK, Flybmi i KK, Privat Air i KK senaste åren.

Lufthansa, Air France, Norwegian, Finnair, Alitalia, Malysian, Asiana, BRA, AirBelgium, JetAirways, Avianca, Thai och många många fler gör inte så imponerande reslutat...
Det är ju bara scrolla ned i alla nyhetsflöden så ser man att det aldrig tar slut.

Är det verkligen läge att sätta sig på tvären och strejka?
Håller med många andra talare. Duger inte lönen så byt bolag som ni hänvisar till då ni tycker förhållanden är bättre där uppenbarligen.

Jag skulle lätt kunna få 20.000:- mer i lön om jag letade mig ut i världen.. men vill jag det. Nej. Sverige är riktigt bra att bo och arbeta och en lägre lön är något jag accepterar. Den dagen det inte är ok så drar jag bara.
Johan
2019-04-16 14:09:40
@eller
"Fast självklart är plattan säkrare än många gator. Jag har satt min fot på dem bägge många gånger.
Och självklart kan de bl.a ha monotona arbetsuppgifter. Men tror nog att kreativiteten behövs och flödar mer på kontor än i en cockpit där det mesta, förståeligt nog, görs efter checklistor och förutbestämda procedurer. Inte allt såklart,men ändå det mesta"

Påstående 1 håller ingen kommersiell pilot i världen med dig om. Om du nu inte menar plattan på din lokala flygklubb, vilket jag gissar att din erfarenhet kommer från, om det inte är från ett passagerarperspektiv.

Påstående 2 håller jag delvis med om. Det krävs säkert MER kreativitet för VISSA kontorsarbeten, men återigen: de i högt uppsatta roller - framförallt i finans - har monotona arbetsuppgifter, blandat med mycket analys, riskanpassning och people management - precis som en viss annan yrkesroll som diskuteras i det här forumet.

Du får gärna redogöra vad du har för erfarenhet av komersiellt flyg, jag tycker att du argumenterar som en flygfantast som inte har full insyn.

Jag är kapten på medium jet med ca 9000h flygtimmar för referens.
J. Hoffa
2019-04-15 21:23:42
@Skattebetalare
Du skrev:
"Pilotlonerna hos BA, DL, KLM/AFA ar hogre an SAS pga att de flyger storre flygplan och producerar storre inkomster till foretaget. Dessutom flyger the mera."

Vad menade du då...att de flyger mer på sina semestrar eller är det nå'n sorts alternate facts?
Om inte så har du gjort just precis det, jämfört SAS med BA, DL, KLM/AFA vad gäller arbetstid.


JetBlue har haft sin fackförening för piloter länge - sedan lååångt innan du skrev motsatsen, ännu en av alla dina felaktigheter. Däremot har företagsledningen vägrat att erkänna dess existens tills relativt nyligen. Till slut förstod även de att det inte var en framkomlig väg.

I den här tråden har du skrivit: "Det finns stora flygbolag som har inga fack alls..."
Vilka då?


Jag har väldigt många års erfarenhet av kommersiellt flyg. Problemet är att din erfarenhet mest verkar härröra sig till kabininredning och annat i periferin.
@J. Hoffa
2019-04-15 17:17:18
SV: SAS inte överens med sina piloter
Jag har aldrig jmft SAS med KLM/DLH, etc, eftersom jag inte vet hur manga timmar deras piloter flyger. Daremot vet jag mycket val vilka typer de flyger.

Jet Blue hade inga fackforeningar anda tills nyligen, sa du kopierar en gammal kommentar.

Jag har manga ars erfarenhet inom det kommesiella flyget i USA. Vad har du for erfarenhet?

Ture Sventon
2019-04-15 14:36:11
@Byt jobb
Vad har märket med något att göra överhuvudtaget?
J. Hoffa
2019-04-15 14:28:13
@Skattebetalare
Jag har mycket aning om USAs pilotföreningar.

Du skriver ofta just det; att folk inte har en aning om både det ena och det andra.
Det är endast ett mediokert försök till härskateknik.

Du har i väldigt många trådar i det här forumet visat att du har relativt lite insikt om ganska mycket. Du är däremot väldigt pigg på att presentera dina, ganska udda och extrema, åsikter som fakta.
I alla de trådar där till och med du själv inser att du är ute och cyklar tystnar du bara i för att sedan glatt hoppa in i en annan tråd med samma arroganta och nedlåtande tonfall.

Faktum är att det mesta du har skrivit i den här tråden är direkt felaktigt - sorry.
Jag tror de flesta förstår att det enbart är åsikter du presenterar.


I den här tråden skrev du: "Det finns stora flygbolag som har inga fack alls..."
Senare berättar du glatt om de stora bolagens pilotfack.
(I en tidigare tråd har du för övrigt även hävdat att JetBlue inte har någon fackförening för piloter.)

Du frågar i ett inlägg: "Hur manga timmar flyger SAS piloter per ar?"
Det frågar du efter det att du tidigare indikerar att du vet hur mycket de flyger eftersom du jämför deras flygtid med BA, DL och KLM/AF.
Hur går det ihop?


Jag har mycket god kunskap om pilotföreningar i Europa och USA och jag har även god inblick i deras betydelse för arbetsvillkor och löner.
Sammanfattningsvis kan jag bara säga att du vet inte vad du talar om - sorry igen.
Byt jobb
2019-04-15 14:16:08
SV: SAS inte överens med sina piloter
Är så trött på att höra på att piloter gnälla och jämföra löner, SAS betalar dom löner dom behöver betala. Flytta till Kina eller Sandlådan om du vill få upp din lön. När jag vill få upp lönen mer än märket så här jag bytt arbetsgivare och det har hänt att gamla arbetsgivaren då kontrat och erbjudit mer för att få mig stanna kvar. Har flugit tidigare och det absolut tråkigaste som finns är att flyga rakt fram, otroligt monotont och dött, man är mer av en system övervakare än pilot. Fick förklarat att pilotyrket inte passar människor med en kreativ ådra dom blir lätt uttråkade av att sitta i en cockpit.
@J.Hoffa
2019-04-15 13:13:03
SV: SAS inte överens med sina piloter
Du har ingen aning om USAs pilotforeningar. Vissa bolag tillhor ALPA, medan Delta har eget fack, Southwest har eget, Jet Blue har eget, UPS har eget, osv.

/Skattebetalare
Kalle
2019-04-15 11:32:28
SV: SAS inte överens med sina piloter
Samma visa varje gång. En massa förståsigpåare ger sig in i debatten och försöker argumentera att piloter har för bra betalt. Varför?...är ni avundsjuka, sticker det i ögonen eller är ni bara rädda för att era bokade flighter ska bli inställda?
Personligen tycker jag att det är alldeles för dyrt när jag renoverar mitt hus. Jag är dock inte inne på ”byggforum” och uttalar mig om byggarbetares arbetsförhållanden eller lön. Detta trots att jag förmodligen vet mycket mer om det än vad förståsigpåarna här vet om piloternas.

Med det sagt vänder jag mig nu till kollegorna på SAS: Era villor är åt skogen för dåliga och inte marknadsmässiga. Jag hoppas verkligen att ni får rejäla förbättringar!
Tompa
2019-04-15 10:47:04
SV: SAS inte överens med sina piloter
Block hours e inte hela arbetstiden en pilot jobbar. Stirra inte blint.. mycket* duty och training hours ska adderas..
eller
2019-04-15 10:24:30
SV: SAS inte överens med sina piloter
@johan
Det får du såklart tycka att jag är..
Men min poäng var att Knölen inte gjorde jämförbara liknelser och har inte nåt att göra med allt det du nämner.
Fast självklart är plattan säkrare än många gator. Jag har satt min fot på dem bägge många gånger.
Och självklart kan de bl.a ha monotona arbetsuppgifter. Men tror nog att kreativiteten behövs och flödar mer på kontor än i en cockpit där det mesta, förståeligt nog, görs efter checklistor och förutbestämda procedurer. Inte allt såklart,men ändå det mesta.
:)
BLH
2019-04-15 08:02:58
SV: SAS inte överens med sina piloter
Max 900 block/år är lag och ingen flyger mer än så.
En som vet
2019-04-14 22:04:26
SV: SAS inte överens med sina piloter
Med dispens kan man flyga mer än det i grunden tillåtna.
J. Hoffa
2019-04-14 20:22:45
@Skattebetalare
Du tycks inte förstå att företagsledningar tycker det är positivt att de anställda är organiserade i ett flertal fackföreningar istället för i en enda fackförening.
Att piloter i amerikanska bolag är organiserade i endast en, stark fackförening är önskedrömmen för piloterna vilket också ger högre löner och bättre villkor.
@Kurt
2019-04-14 17:43:43
SV: SAS inte överens med sina piloter
EASA tillåter 1000 flight hours/pilot/12 months. Menar du att SAS piloter flyger 1000 fh/pilot/12 months?
under 700 blh
2019-04-14 17:35:38
SV: SAS inte överens med sina piloter
Ganska lågt i sammanhanget.
Dr. Krall
2019-04-14 16:47:39
@Skattebetalare
"Pilotlonerna hos BA, DL, KLM/AFA ar hogre an SAS pga att de flyger storre flygplan och producerar storre inkomster till foretaget. Dessutom flyger the mera."

Nej, du har som så ofta fel - de jobbar inte mer.

Dessutom är deras A330, 737, A330 inte större...
...men de har dubbelt så höga löner.
Check
2019-04-14 11:14:13
SV: SAS inte överens med sina piloter
En heltidspilot ligger på i snitt dryga 800blh/år i SAS.

Det som drar ner snittet är ett antal hundra piloter som arbetar deltid samt en växande grupp som dessutom tvingas ner på deltid. Alla de räknas med i bolagets totalsnitt, vilken ligger strax under 700blh/år.
Undrande
2019-04-13 16:49:52
SV: SAS inte överens med sina piloter
Hur mycket flyger en SAS pilot per år? 500 timmar?
Klonken
2019-04-13 13:34:16
SV: SAS inte överens med sina piloter
Sv till ”sv klonken”: Skicka den frågan vidare till signaturen ”mera betalt???”.
@Dr. Krall
2019-04-12 22:51:48
SV: SAS inte överens med sina piloter
Hur manga 777, 747, A380 har SAS jmft med BA, KLM, etc.
sv Klonken
2019-04-12 19:33:27
SV: SAS inte överens med sina piloter
Det är väl SAS som har klantat till det. Säljer man en flygning till en viss destination. Då är det självklart, att man har möjlighet att genomföra den. SAS = SÅS.
Blågul 5%
2019-04-12 19:28:15
SV: SAS inte överens med sina piloter
Fredagsunderhållning när den är som bäst, sitter här med en öl och tittar på vad all småpåvar skriver om sina respektive bolag. Kul och speglar okunnighet rakt igenom.
Johan
2019-04-12 18:42:44
@eller
Vad är din poäng? Att människor i näringslivet aldrig dricker kaffe under arbetstid? Att det är ett problem att människor som arbetar obekväma arbetstider (varje dag) och med arbeten som har cyklisk arbetsbelastning tar en power nap under lågintensiva perioder där arbetet lugnt kan skötas av ens arbetspartner? Tror du att folk i uppsatta tjänster aldrig spelar golf/minglar/vilar etc på arbetstid? Tror du att det är säkrare att vistas på plattan på en internationell flygplats än att korsa gatan till och från arbetet i ett civiliserat land? Tror du att människor i högt uppsatta positioner i näringslivet inte har monotona arbetsuppgifter som kräver väldigt lite kreativitet?

Jag tycker att du härmed är diskvalificerad från den här diskussionen.
eller
2019-04-12 13:21:17
SV: SAS inte överens med sina piloter
@ knölen
du jämför ju ytterligheter... Vad jag vet så sitter man med en kopp kaffe i lugn och ro vääääldigt ofta i cockpit oxå, t.o.m sover en del..vilket man inte gör på kontor. Och kontor behöver inte innebära lung och ro, kanske inte jobb på liv och död (vilket det rätt sällan är i luften oxå iof) men kan finnas stress och andra påverkningar som inte finns ombord. Sköter man jobbet på kontoret lika väl som man sköter jobbet ombord så handlar inget om liv eller död. Skulle nog säga att piloter lever mer tryggt inne på sin arbetsplats än kontorsfolk som kanske måste korsa en gata på väg till lunch-haket, istället för att få den serverad i knät :)
Knölen
2019-04-11 23:32:51
@ puckelbro
Det är lite skillnad att sitta på sitt kontor i lugn o ro med en kopp kaffe och ansvara för en budget i bästa fall eller sitta i en cockpit m snöstorm O 130 människor i planet vars liv du är ansvarig för.
Zooma ut och se lite objektivt på tillvaron..
Den jämförelsen gillar jag.
Klonken
2019-04-11 21:27:48
SV: SAS inte överens med sina piloter
Sv. Skattebetalare: demonstrera din kunskap, hur mycket flyger en SAS pilot per år.

Sv. Mera betalt????: Detta berodde på att flygplatsen inte fanns med i databanken i flygbolagets performance och nav-underlag. Har inget att göra med piloter att göra utan med att management i tidigare led har missat att få in allt underlag i systemen både till flygplan och piloter.
Kalle
2019-04-11 21:26:54
SV: SAS inte överens med sina piloter
Faktum är att kompetenta piloter är oerhört viktiga för stora flygbolag. Det visar inte minst de två max-olyckorna. Flygbolagen vet om att en olycka är en total katastrof för flygbolaget även i ekonomiska avseenden och därför prioriterar alla stora flygbolag i västvärlden pilotkompetens. Sanningen är också att kompetenta piloter kostar och där har SAS och SAS-piloternas fack blivit helt ifrånsprungna. Piloterna på SAS ligger nautiska mil bakom sina kollegor på Norwegian och med tanke på kostnadsläget och skatter i Skandinavien så är de ljusår bakom kollegor i Europa.
Ett snabbt exempel så har en Norwegian-kapten i CPH ca 85-105 000 DKK i månaden 5-4 roster och bra pension. Vad har en SAS-skeppare?
@Kurt
2019-04-11 21:20:20
SV: SAS inte överens med sina piloter
Du vet inget om USAs flygbolag eller Southwest. 80% av de anstallda pa Southwest ar med i fackforeningar. SWA har egen pilotforening dar kontraktet ar helt baserat pa FAAs krav. Sist jag kollade, flog piloterna 900+ timmar / ar i snitt. SWAs 737 piloter ar bland de hogst betalda 737 piloter i USA pga att de flyger mera an de andra. SWA piloters lon ar baserad pa stracka (great circle distance) och inte tid. Lonekurvan har utseende som yield kurvan. Kontraktet ar mera som en broschyr med nagra fa sidor. Mycket enkel jmft med vanliga pilotkontrakt.

Hur manga timmar flyger SAS piloter per ar?

Delta airlines har endast pilotfack. Anstallda som kom fran Northwest ar fortfarande medlemmar i de fack de hade under NWA tiden. JetBlue har endast pilotfack.

Om det ar nagot mer du vill veta fraga garna.

/Skattebetalare

J. Hoffa
2019-04-11 18:51:23
@Skattebetalare
Vilka stora bolag i USA är det som inte har fackföreningar för piloter?
Doktor Krall
2019-04-11 18:49:05
@Skattebetalare
Som så ofta har du givetvis fel.

Piloterna på BA, LH, KLM/AFA flyger mindre än piloterna på SAS.
För övrigt är väl deras 737,320, 330 ungefär lika stora som de som SAS opererar? Eller menar du att de är lite större på nå't sätt?
Johan
2019-04-11 18:31:19
@Puckelbro
Det där med "tillgång och efterfrågan" trodde jag att intelligenta vuxna människor hade kommit förbi som standardsvar på komplexa arbetsmarknadsfrågor.

Som sagt, SAS får nu skrapa i botten av talangtunnan (självklart med untantag)

Varför piloterna på SAS accepterar att ha blivit frånsprungna av sina kollgeor på de andra europeiska flaggbolagen begriper jag inte. Sverige har ju dessutom högre kostnadsläge än vad en del av de länderna har.

Någon måste gå i främsta ledet och begära höjningar till vettiga värden. Att vara en professionell flygare är ett livskall - man blir statistiskt säkrare och effektivare med erfarenhet. Det måste belönas, annars får vi ju omvärdera vad en flygkapten är för något. Många av oss hade lika gärna kunnat gå in i näringslivet vid ung ålder och plockat ut höga löner, bonusar och andra förmåner (och inga supertidiga mornar, sena nätter och arbete över industrisemester och högtider)

Vill arbetsgivarna ha andra typer av personer i cockpit (läs: dummies) får de gärna vara tydliga med det. De kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Kurt
2019-04-11 18:22:06
SV: SAS inte överens med sina piloter
@ Skattebetalare, du fortsätter demonstrera 100 % okunskap när det gäller SAS och flygbranschen i Europa, du verkar bara ha koll på lågservice bolag som SWA. SAS piloter idag flyger max tillåten tid enligt reglerna. Att SWAinte tillåter fackföreningar betyder inte att andra bolag i USA har samma attityd.
En riktig skattebetalare
2019-04-11 17:59:09
Naiv världssyn
När går man från att vara naiv nyliberal med en 17-årings världssyn till en mogen man med möjlighet att se världen lite mer nyanserat...?
@Puckelbro
2019-04-11 17:56:52
SV: SAS inte överens med sina piloter
Håller med, det går inte att jämföra piloter med chefer i näringslivet, inte alls. Kanske mer relevant att jämföra piloter med sjöbefäl och befälhavare på skepp.
Mera betalt????
2019-04-11 17:45:03
SV: SAS inte överens med sina piloter
https://www.expressen.se/kvallsposten/sas-plan-flog-till-fel-stad-saknade-rutten-pa-kartan/
@Sven dottir
2019-04-11 17:26:31
SV: SAS inte överens med sina piloter
Fack behovs inte i moderna samhallen dar folk har frihet att soka de jobb de vill ha och som betalar vad de vill ha. Om det inte finns sadana jobb borde de tanka pa sina egan krav som orimliga.
KAJ
2019-04-11 17:07:14
SV: SAS inte överens med sina piloter
re: Puckelbro

Ja majoritet av oss förstår skillnaden. Dock finns det ett fåtal människor som fortfarande inte gör det.

Skattebetalare
2019-04-11 17:05:50
SV: SAS inte överens med sina piloter
Pilotlonerna hos BA, DL, KLM/AFA ar hogre an SAS pga att de flyger storre flygplan och producerar storre inkomster till foretaget. Dessutom flyger the mera.

@Kurt
2019-04-11 16:58:36
SV: SAS inte överens med sina piloter
Som vanligt vet du inget om USA. Det finns stora flygbolag som har inga fack alls, och piloterna har fatt ordentliga lonesankningar hos Delta, American och United.
Puckelbro
2019-04-11 15:50:15
SV: SAS inte överens med sina piloter
Jag gillar jämförelsen mellan piloter och olika chefspositioner. Låt oss sätta det i perspektiv: Chefer är anställda som individer och har ledande roller i företaget. Piloter är kollektivanställda och har rollen fordonsförare...

Det måste rimligtvis finnas några till som förstår skillnaden.
Orimligt
2019-04-11 12:30:55
SV: SAS inte överens med sina piloter
Topplönerna i LH, KLM och AF är ca 240 000€/år. Inångslönerna är ca 80 000€ om man har erfarenhet. BA någon nämnde ligger lite lägre.
Detta är i stora drag det dubbla vad SAS har i Sverige. Svenska topplönen i SAS är 1 200 000 kr/år.
Ja jag menar NAS core, exklusive traktamenten.
I Norwegian Spanien tjänar alla styrman ca 6000€ i månaden inklusive tillägg. Dock när den pensionen inte lika bra som i skandinavien.

Men som sagt så tycker jag inte att det är LH, KLM och AF man kan kan jämföra sig med. Men Norwegian däremot som har mycket högre löner än SAS just nu.
LAS är knas
2019-04-11 11:25:24
SV: SAS inte överens med sina piloter
Avtalsförhandlingar handlar ju inte bara om lön !
Man vill ha ett vettigt liv utanför jobbet också speciellt om vi ska arbeta till 69 år ålder eller längre..
Banan kungen
2019-04-11 10:24:16
SV: SAS inte överens med sina piloter
Pilot löne diskussionen borde varit död o begraven för länge sedan,helt ointressant utanför avtalsrummet och bransch avundsjukan.

I var och varannat bolag i Sverige i de flesta branscher jobbar försäljningschefer , VD : ar , avdelningschefer, CFO: s mm, med liknande eller högre löner. Dess numerär torde vida överstiga antalet piloter.

Dessutom erhåller dessa 4-6 månaders bonus och om du går ut och sparkar på ett träd i skogen så faller det ner ett par dussin av varje kategori . Därför behöver man inte hävda att de är unika i sitt ämbete, de har däremot lyckats i avtals förhandlingar- väl bekommet.

Så varför inte behålla lönen ge 4-6 månads bonus o fri tjänstebil mm. Då borde denna avtalsförhandling passera relativt omärkt , för det gör det ju i andra branscher.
eller
2019-04-11 09:50:24
SV: SAS inte överens med sina piloter
@orimligt
Du menar att man ska jämföra SAS löner med andra liknande bolag på flygmarknaden utanför sverige? Ska man göra samma inom alla marknader? ska svenska servitörer då tjäna som tex norska, spanska eller polska? Ska svenska lastbilschafförer tjäna som de i UK eller som de i grekland? ska våra läkare tjäna som i US eller som i turkiet? Eller ska lönerna vara mer anpassade efter landet man bor i..
Ska man jämföra och klaga på arbetsförhållanden så får man väl jämföra allt, inte bara lönen; pension, försäkringar, arbetsmiljö, kollegor, mat, boende möjligheter, arbetskultur, personalledning mm
@Orimligt
2019-04-11 08:16:11
SV: SAS inte överens med sina piloter
Kan du vänligen förtydliga vad du mener, ärdet att bolagen AF, KLM, BA och LH har tjäner 2x vad SAS gör, eller menar du på allvar att piloterna på dessa bolag tjäner dubbelt så mycket som SAS piloterna? Detta virker otroligt. När det kommer till Norwegian mener du då skandinaviska piloter anställda på Norwegian " core"?
Orimligt
2019-04-11 01:53:19
SV: SAS inte överens med sina piloter
Det är helt fel att ha som ingångsvärde att piloterna i SAS skall vara nöjda med sin lön bara för att de tjänar mer än medelsvensson. Det handlar om vad som är standard i branschen och för internationella bolag så är lönerna höga. SAS ligger i botten.
Hur kan man motivera ingångslöner som är 13000kr lägre än Norwegian?
SAS ligger mycket lägre än jämförbara bolag och det är orimligt. Nej, det är inte LH, AF och KLM man jämför sig med för de tjänar dubbelt så mycket som SAS
Sven dottir
2019-04-10 22:42:01
SV: SAS inte överens med sina piloter
Skattebetalare, man har ikke et samhalle uden et jævnbyrdigt forhold mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Det kan Ryanair modellen bekræfte, for hvis den arbejdsmodel blev indført i Scandinavia, så havde vi ikke noget samhalle overhovedet. Ryanair er liberalisme i ekstrem grad, og med det kan man ikke have et samhalle. For et velfungerende samhalle kræver at alle betaler sit til skoler, sygehuse, universiteter, infrastruktur mm.

Det eneste som fackforeningar gør, er at de udjævner styrkeforholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager.

Don't Mourn — Organize!
Kenny
2019-04-10 22:37:25
SV: SAS inte överens med sina piloter
Som vanligt har en viss signatur här inne grovt missuppfattat verkligheten igen. Det som inte hör hemma i ett modernt samhälle är åsikter från 30-talet. Nyligen har tom OECD, IMF och världsbanken anslutet sig till att hylla den skandinaviska modellen då de kommit fram till avsaknad av kollektivavtal inte underlättar utan skapar problem för företagen. Men precis som vi alla här inne redan förstått så är det så att det finns en hjälte här inne på forumet som kan mer om Boeing och FAA, än just Boeing och FAA. Och denne samma person borde nog slå näven i bordet och säga åt OECD & co att skärpa till sig.
Kurt
2019-04-10 18:05:54
SV: SAS inte överens med sina piloter
@ Skattebetalare, som vanligt stämmer det ju inte vad du skriver. Det finns visst starka fackförbund i USA, bl.a. pilotfacket...Desutom har du absolut ingen kundskap när det gäller SAS, som du har demonstrerat ett antal gångar
Reality check
2019-04-10 17:25:47
SV: SAS inte överens med sina piloter
Att gå ut i strejk för man tycker ingångslönen på 40 tusen i månaden och topplönen på 100 tusen är för låg känns ändå rätt cyniskt mot alla passagerare som drabbas = betalande kunder...
Skattebetalare
2019-04-10 12:59:13
SV: SAS inte överens med sina piloter
Dessutom hor inte fackforeningar hemma i ett modernt samhalle. Lat foretagen bestamma loner och villkor och passar det inte ar det ju bara att soka jobb nagon annanstans. Se pa Usa som ar varldens basta land att leva i och dar fackforeningarna ar svaga men flygsakerheten ar den hogsta i varlden och sjukvarden ar forstklassig och tillganglig for alla.
RG
2019-04-10 09:23:03
SV: SAS inte överens med sina piloter
32.000? Lägsta nivån är 35.600 om man har noll erfarenhet. 40.000 cirka, med erfarenhet.

Det är fortsatt inte bra, men hitta inte på 32.000 och andra lögner.
Johnny
2019-04-10 05:42:16
SV: SAS inte överens med sina piloter
Jag bor i Stockholm och har nyligen tackat nej till ett FO jobb på SAS pga av den dåliga lönen.
Just nu så jobbar jag i Chicago som kapten på ett regionalbolag och efter 4 år så tjänar jag betydligt mer än vad jag skulle göra inom 20 år på SAS.
Jag skulle inte vilja något annat än att slippa pendla till USA varje månad men med en ingångslön på 32000/mån plus traktamente kan jag inte ta.
Skattebetalare
2019-04-09 23:05:17
SV: SAS inte överens med sina piloter
SAS har fler fackforeningar an andra bolag. Lat dessa fack fajtas sinsemellan om loner och formaner med forutsattningen att den totala lone/formanskostnaden inte stiger. Hogre kostnader ar inte vad SAS behover.
Sv Stefan
2019-04-08 14:27:10
SV: SAS inte överens med sina piloter
Hur många är fast anställda av alla piloter?

Det är så vitt jag vet ett fåtal med speciella uppgifter.

I snitt betalar RyanAir inte så mycket. Piloterna måste även betala sin egen typrating.

Du ser med den glade optimistens ögon på detta. RyanAir är också ett bolag som nyttjar piloter med låg flygtid. Har en bekant som nyligen börjat flyg för RyanAir han har minsann ingen fantasilön när allt är betalt. Blir hans beskattningsbara inkomst 30 tusen i snitt är det bra.
Det kan variera mycket månad från månad.


Stefan
2019-04-08 13:39:36
SV: SAS inte överens med sina piloter
Siffrorna gäller fastanställda, dvs inte de som är egna företagare.
sv. Stefan
2019-04-08 10:28:12
SV: SAS inte överens med sina piloter
Det var inte just imponerande, med tanke på att man inte är anställd på Ryanair, men ärtvungen att driva eget bolag. Om dina siffror stämmer då är väl Ryanair i bottenskicktet lön mässigt,
Sv Stefan
2019-04-08 08:16:41
SV: SAS inte överens med sina piloter
Det är inte lön. Kaptenen är inte anställd av RyanAir. De flesta piloter jobbar för ett annat bolag eller firma. I de flesta fall sin egen firma.

D.v.s det som betalas ut från RyanAir är inte jämförbart med lön.
@Stefan
2019-04-08 07:44:25
SV: SAS inte överens med sina piloter
Vad ingår då i en Ryanairlön? Sociala avgifter? Tjänstepension? Kaffe och mat på jobbet? Uniform? Utbildning betald? Hur många timmar jobbar hen? Dubbla bostäder?
..bara undrar.. så vi jämför äpplen med äpplen
Stefan
2019-04-07 22:04:02
SV: SAS inte överens med sina piloter
En kapten på Ryanair tjänar 115.000-120.000kr per månad numera.
Sven dottir
2019-04-07 19:23:15
SV: SAS inte överens med sina piloter
peanut, min pointe er blot at SAS skal rekruttere ca. 1000 piloter over de næste ti år. Det bliver ikke noget problem overhovedet, at få nok kvalificerede ansøgere, på trods af at SAS nok er det europæiske legacy selskab der idag tilbyder de dårligste vilkår. Jeg kender ihvertfald ingen, og når man sammenligner med Lufthansa, KLM, AirFrance, BA og Virgin, er de i en helt anden liga.
Biljettpriser
2019-04-07 15:19:53
SV: SAS inte överens med sina piloter
Bra att piloterna vill ha mera betalt så att SAS måste höja biljettpriserna och bli mera konkurrenskraftigt mot Norwegian, Ryanair och andra bolag.
Hepp
2019-04-07 12:06:40
SV: SAS inte överens med sina piloter
I min branch funkar det så att om man tycker man ligger fel i lön så får man söka sig någon annanstans. Tycker en SAS pilot att man har högre lön i Europa så sök dit vetja. Hur svårt ska det vara.
Peanut
2019-04-07 09:58:16
SV: SAS inte överens med sina piloter
Sven Dottir, detta med att SAS har 3000 piloter i sin pool.
Låt säga siffran stämmer. För det första har SAS knappt börjat gräva ur denna pool, så det vet inte hur få det är intresserad när det väl kommer till kritan. Många av dem sitter garanterat redan på jobb, och det nog svårt att motivera en ansökande att ta ett jobb med 30%-50% lägre lön på SAS, om de inte måste. För det andra slänger många piloter in en ansökan på ALLA bolag, så antalet sökande betyder inget. Så då den dagen SAS har slut på piloter som vill hem till vilket pris som helst, eller på annat sätt måste få ett jobb, blir det tufft. Se på andra bolag i Europa som faktiskt anställer.
Löneväxlaren
2019-04-06 21:01:08
SV: SAS inte överens med sina piloter
Hur står det till med tjänstepension och andra förmåner om man jämför med TK, DY, AY och andra operatörer i Norden.
Det skiljer sig väl också med skatter och sociala avg. mellan våra länder? Eller är det precis lika?
A
2019-04-06 20:07:06
SV: SAS inte överens med sina piloter
Flyger du röd näsa är de 30-50000kr/ år ökning.
Puckelbro
2019-04-06 20:01:11
SV: SAS inte överens med sina piloter
Guatav: Om vi lägger ihop veckoslut och övriga helgdagar borde förhållandet vardag helgdag vara nånstans runt 2:1. (Jag utgår från att semester läggs ut även på helgdagar.) Om trafiken vore exakt likadan vardag som helgdag borde en SAS pilot jobba ungefär varannan helg, eller motsvarande. Inte tre av fyra.

Johan, mfl: Marknad handlar om tillgång och efterfrågan. Det är ju fint att folk vill bidra med sina "skills". Men i en affärsverksamhet är det bättre att betala 100K för en adekvat pilot än 200K för Richthofen. Tillräckligt bra räcker bra.

Alla: Det viktigaste i företaget är försäljningen. I slutet på dagen är intäkterna som räknas. Det finns många sätt att lösa flygandet på. Cityjet t.ex. Inga pengar, inget flyga. Och jag tvivlar på att det är piloterna som tryggar SAS kundavtal.
Sven Dottir
2019-04-06 19:58:02
SV: SAS inte överens med sina piloter
SAS piloterne er både gået ned i løn, pension, diæter med mere. Oven i det så flyver de meget mere idag end de nogensinde tidligere har gjort.

Alligevel har SAS ingen problemer med at rekruttere nye piloter. Der er mere end 3000 ansøgninger i poolen.

Ingen tvivl om at det er nu at musketereden, skal stå sin prøve. Det er nu eller aldrig, for hvis ikke nu hvor SAS har rekordoverskud, så kommer det aldrig til at lade sig gøre med forbedringer i pilotoverenskomsterne. Og hvis det ikke nu vil lykkedes pilotforeningerne at stoppe SAS udlicitering til SAIL, Cityjet, AirNostrum med flere, så undergraver piloterne deres egen styrke, nemlig at kunne ødelægge SAS.

Hvis ikke SAS Pilot Group får sat foden i nu, så er det slut med Skandinaviske piloter i SAS som vi kender det.

Det er aller sidste udkald, og derfor har de 4 foreninger lavet musketereden - en for alle og alle for en.
@Mäklaren
2019-04-06 19:46:55
SV: SAS inte överens med sina piloter
Tror även BRA jet har bättre lön än SAS.
sv Mäklaren
2019-04-06 16:35:22
SV: SAS inte överens med sina piloter
Thomas Cook Scandinavia är löneledande. Norwegian snäppet efter.
Rickard
2019-04-06 14:59:31
SV: SAS inte överens med sina piloter
Inget nämns om hur piloter på SAS gått ner i lön senaste åren för att hjälpa bolaget. Det motsvarar en sänkning på mer än 20procent medan finans och ledningsgänget ökar sin lön.. trotts konjunktur. Nu går SAS bra, man presenterar ett önskemål om förbättrad lön, samt schema och avtalstrygghet.

I presentationen bör man uppmärksamma att kostnaderna nästan blir oförändliga för SAS, i det korta och långa loppet, även om man möter pilotönskemålen.

Win win för både piloterna och bolaget, så slipper bolaget alternativa kostnader i form av missnöjda piloter, strejk och framtida resursbehov.

Stå på er! Ni förtjänar bättre. Väljer SAS alla dar i veckan om jag vet att flyhpersonalen mår bra.
Mäklaren
2019-04-06 11:56:57
SV: SAS inte överens med sina piloter
Att jämföra hur lite man tjänar i norden jämfört med vad man skulle tjäna i ex Turkiet, Tyskland, Dubai eller Asien. Är inte relevant, för det är ändå inte aktuellt för speciellt så många. Det är som om du ha vill köpa en 60kvm lägenhet i centrala Stockholm, men inte har de ca 5,2 miljonerna som lägenheten kostar. Vad gör du då?

Klagar du hos mäklaren om att i Skellefteå minsann får man ett slott för de pengarna?
Kräver du mer pengar av din arbetsgivare så du har råd att bo centralt?

Troligtvis inget av ovanstående, utan istället letar du efter en mindre lägenhet eller en som inte är lika centralt. Eller så flyttar du till ditt slott i Skellefteå, som är stort och fint men som inte är där du vill bo...

Således bör jämförelsen inte ske mellan två alternativt som inte är relevanta utan snarare mot övriga operatörer i Norden. Så lönen och förhållanden på SAS bör vara i linje med hur det är hos BRA, TUI, Finnair, Norwegian och Thomas Cook. Annars blir det att jämföra päron och äpplen.
Johan
2019-04-06 11:45:07
SV: SAS inte överens med sina piloter
RE: @Pilot

Så där kan man inte tänka. Bor inte piloterna i de bättre betalda bolagen nära sina familjer? Är LH fullt med piloter från andra länder som pendlar? På BA?

SAS betalar kassa löner jämfört med de konkurrerande bolagen i Europa. Därför kan många av vi erfarna kommersiella piloter i Europa aldrig tänka oss att komma "hem" och bidra till vår flag carrier. Jämför det med Tyskar, Fransmän, Britter, Irländare, Holländare etc. som står i kö för att bidra med sina färdigheter/skills(!) till sina nationella bolag. SAS får skrapa i botten av talangtunnan.
TK
2019-04-06 09:54:40
SV: SAS inte överens med sina piloter
Är väl bara att söka jobb på Turkish då om man vill ha den lönen. Antagligen har de lite utmaningar med att få tag i folk.

WOW, Monarch, Primera och Air Berlin är exempel på flygbolag som gått i konkurs och då har lågkonjunkturen knappt kommit igång ännu. Kan bli utmanande tider.
Guatav
2019-04-06 09:48:03
SV: SAS inte överens med sina piloter
Puckelbro:

För info så var det så att förr stämmer det att det var lågtrafik på helger och högtrafik på vardagar. Numera är det mer utjämnat då det flygs väldigt mycket skidcharter vintertid och solcharter vår/sommar/höst under helger.
@pilot
2019-04-06 09:44:59
SV: SAS inte överens med sina piloter
Fast... är det bara lönen som är de viktiga borde ju alla piloter säga upp sig och ta ett välbetalt jobb i Asien, men så kommer det aldrig att bli. Vill du jobba i Skandinavien så får du acceptera en annan lön, men då får bo i ditt land nära vänner och familj. Vilket också den stora majoriteten också är nöjd och tillfreds med.
Pilot
2019-04-06 06:59:20
SV: SAS inte överens med sina piloter
TK nyanställer FOs med ingångslön med basic Salary på ca 60k. Sen tillkommer tillägg. Sätt det i relation till SAS. Lönerna måste upp på sas. Stå på er!!!
Vihar
2019-04-05 23:59:35
SV: SAS inte överens med sina piloter
SAS kommer bli tvungna att höja lönerna/villkoren för eller senare. Dom ska rekrytera massor framöver och jag ser egentligen 3 alternativ.

1. Villkoren höjs nu, och det kostar några slantar.

2. Villkoren höjs inte nu, man får problem att rekrytera piloter som gör karriär i andra bolag och därmed dras SAS in i ett stålbad som liknar förra sommaren.

3. Man dumpar "Scandinavian" i SAS och flyttar jobben utomlands.
Kurt
2019-04-05 22:01:06
SV: SAS inte överens med sina piloter
SAS enda möjlighet att överleva på sikt är att banta. den stora administrationen kraftigt. Det finns fortfaranda för många mellan chefer som egentligen inte vet vilken funktion dom har...
Alex
2019-04-05 18:38:53
SV: SAS inte överens med sina piloter
Bra att värna om att ha jobben kvar i Skandinavien. Sen gäller det ju dock att rannsaka sig själva, och mer kämpa för arbetstider och förutsägbarhet än att begära ökade löner om de ska få allmänhetens stöd. Oavsett vilka löner som är de helt faktiska, så tjänar piloter mer än de allra flesta och plus att de har en given lönetrappa som få yrken har. Hoppas verkligen parterna kan enas om ett långsiktigt avtal utan att det behöver bli strejk.
Pilot
2019-04-05 18:15:11
SV: SAS inte överens med sina piloter
SPG verkar inte vara en så bra förhandlare, kanske dags för SAS piloter att byta fackförbund innan det är försent.
Bult
2019-04-05 17:21:28
SV: SAS inte överens med sina piloter
Ingångslön om 35-40 k/månad för en ny styrman.
En garanterad löneökning om 2-3 k/månad per anställningsår (30 st lönesteg), utan någon extra ansträngning utöver att göra sitt jobb. Sen ett kaptenstillägg på 15 k/månad.

Ledsen men om man bedömer att man kan övertyga opinionen/allmänheten om att man är underbetalda. Det är antagligen svårt. Åtminstone så länge det går tretton piloter på dussinet.

Att schemat verkar kämpigt och borde ses över det håller jag däremot med om.
Analytiker
2019-04-05 17:02:12
SV: SAS inte överens med sina piloter
Att SAS blivit "framgångsrikt" beror till stor del att lönekostnaderna, för flygande anpassats till verkligheten. Nu gäller det att städa upp i administrationen, i alla tre länder + att inse att man inte är något speciellt bolag.
Overhead kostnaderna, är fortfarande en kvarnsten för SAS
Puckelbro
2019-04-05 15:52:06
SV: SAS inte överens med sina piloter
Sist jag kollade hade en vecka 5 vardagar och två helgdagar. På lördagar är det inte överdrivet mycket trafik. Har SAS 15 piloter per flight på Söndagar? 20 på storhelger?
Sen undrar jag om ni förstår vad marknadsmässig egentligen betyder. Sök jobb på LH eller BA och se hur det går...
eller
2019-04-05 14:20:05
SV: SAS inte överens med sina piloter
Ökning på 2-3000kr/år, är det sakta verkligen?
Enligt SAS så ligger snittet på strax över 90.000kr/mån. Självklart är det då säkert stora skillnader mellan styrman och kapten, men att höja 15% låter väl rätt orimligt?
Antigen jobbar man i ett företag som är konkurrenskraftigt och kan överleva eller så byter man arbetsplats om man inte trivs. Rätt enkelt. (annat alt. är ju att kräva villkor om ist sänker företaget..)
Företag finns ju till för kundernas skull, inte för de anställdas.
Rickard
2019-04-05 12:11:16
SV: SAS inte överens med sina piloter
Det tar många år att nå upp till de lönerna som anses dugliga. Ingångslönen för styrman är väl mellan 36-40.000 beroende på bakgrund.. sen stiger lönen sakta (2-3000/år).
Lön
2019-04-05 11:38:47
SV: SAS inte överens med sina piloter
SAS är väll ett av de sämst betalda B737,A320 jobben i Europa?
I alla fall när man tittar på de större bolagen.
Wiseman
2019-04-05 10:47:34
SV: SAS inte överens med sina piloter
Vad tjänar en SAS-styrman med, låt säga, 20 års anställning i bolaget? Vad är kaptenstillägget?
 

Tillbaka

Volflight
Flygrevyn
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev