Tråden startades av: Jan B  2020-10-09 23:22:29
Fjärrstyrda torn är ett problem för försvarsmakten 
Östersund ser ut att gå miste om etableringen av ett nytt regemente. 2017 sade FM nej till fjärrstyrning av tornet i Visby med anledning av tekniken att fjärrstyra enligt LFV:s remote tower koncept. De föreslagna orterna för placering av nya regementen, Falun och Sollefteå, har båda närbelägna flygplatser som inte är planerade att fjärrstyras med denna sårbara och för försvaret starkt begränsande teknik. En teknik som sågats av övriga flygbranschen av bl a flygsäkerhetsskäl, men även bevisats bli mycket dyrare än traditionella torn. Orter med fjärrstyrda torn på flygplatserna är en akilleshäl ur försvarssynpunkt i olika grader av beredskapsläge. De fyra flygplatserna i Swedavias regi, Kiruna, Östersund,Umeå och Malmö, har ännu inte driftsatts med remote tower. Varför haltas inte detta projekt när nackdelarna är så uppenbara?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kryckan
2020-10-31 00:37:59
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Civilt är det inte heller så kul att behöva ansvara för trafiken när RTC-system som testas påverkar systemen för den dagliga driften på ett negativt och farligt sätt. Det finns enheter som nu haft så många rapporterade driftstörningar att verksamheten är direkt farlig. Men det går så länge det går.
Ola
2020-10-26 09:13:24
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
@@Ola
Hur mycket dyrare Sundsvall och Ö-vik är nu när de är fjärrstyrda skulle jag också vilja veta. Men om det hade blivit billigare då hade vi fått veta det utav LFV och SDATS högljutt med pompa och ståt. Sedan 2015 när Ö-vik driftsattes har det inte yttrats någonting om sänkta kostnader. Den dagen som de verkliga kostnaderna hamnar i de berörda kommunernas knän då kanske vi får veta. Än så länge verkar det inte som det finns några fina siffror att skryta med.
@ola
2020-10-25 18:17:20
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Jag funderar mycket kring hur SDATS kan behålla Övik o Sundsvall i portföljen om man är 100% dyrare? Där står ju tornen redo att bemannas igen, till skillnad från Sälen.
Urban
2020-10-25 14:33:26
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Att LFV får hålla kostnaderna för fjärrstyrd flygledning hemligt och likaså Swedavia om Brommautredningen är mycket märkligt och oansvarigt mot Sveriges skattebetalare. Staten borde inte få tillåtas glömma vilka som äger dessa bolag.

Problemet är att staten och landets ledande politiker vet att de vilseleder alla och att det blir stopp i maskineriet om sanningen kommer ut.

Varför styrs landet utan demokrati och öppenhet?
Olle
2020-10-25 10:52:40
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
"Alla projekt / produkter kostar mycket pengar i start och tjänas in efter x antal år."

Hur kan man skriva något så naivt? Det är ju inte ens i närheten av sant! ALLA projekt...! Det är ju en självklarhet att ALLA projekt inte blir lönsamma utan avslutas när man inser att det inte var så bra som man hoppats på.

Ola
2020-10-25 08:09:20
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
@@Ola
Om det nu är så självklart att det blir en bra affär om några år när ännu fler flygplatser är fjärrstyrda, gud förbjude, då vore det ju bra om kostnadskalkyler presenterades någon gång. Allt är så hemligt att den enda slutsatsen man kan dra utav det är att siffrorna är så fullständigt katastrofala.
@Ola
2020-10-24 16:43:22
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Alla projekt / produkter kostar mycket pengar i start och tjänas in efter x antal år. Även RTS kommer att vara en bra produkt för alla om några år.
Ola
2020-10-24 09:18:11
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
När det gäller kostnaderna så är det fortfarande en stor hemlighet både vad det gäller grundkalkylen och var kostnaderna ligger nu. Det enda vi med säkerhet vet är att kostnaderna har skenat långt över alla rimliga gränser. LFV kommer aldrig att offentliggöra siffrorna förrän de tvingas till det. En antydan till verkliga siffror visade sig vid upphandlingen av de 5 flygplatser som ACR återvann. SDATS bud med fjärrstyrning var 100% dyrare och då hade de ändå slimmat budet så hårt de kunde. RTS-projektet har blivit en gökunge som hotar hela LFV:s verksamhet och kommer att fördyra för branschen i all framtid tyvärr, pga de enorma kostnader som redan förslösats. Tur för LFV att det mesta trots allt är skattepengar i form av bidrag. Att allt ändå tillåts vara hemligt är en gåta. Men om man har regeringens stöd att hemlighålla så är det väl möjligt. Förtroendet till Riksrevisionen kan få sig en knäck den dag det upptäcks att trixandet med siffror i LFV:s redovisning och bokföring visar sig dölja de verkliga kostnaderna för RTS.
A
2020-10-23 14:02:40
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Re: Ö
Är systemet då per definition bra då...? För att norska flygvapnet tycker så...? Känns som om Norge, med sina oljepengar, kan ta mindre hänsyn till vad det kostar.
Ö
2020-10-23 06:09:10
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Norska flygvapnet verkar inte fullt lika skeptiska som det svenska.

https://twitter.com/Luftforsvaret/status/1319339344298233862?s=20
Hehe
2020-10-21 15:16:48
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
@Lotta, Gullans kusin:
Tack AC, alltid lika underhållande.
Sune Oldin
2020-10-17 09:06:45
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
@Lotta, Gullans kusin
Tack för inlägget, jag skrattade när jag läste det. Förstår att det bara är ironi, men tyvärr är det ju lite i de banorna som förespråkarna för RTS tänker. Och de förespråkare som är mer insatta och t o m arbetar med projektet har börjat inse att detta var något som aldrig skulle ha påbörjats.
Bertil
2020-10-16 14:23:11
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Jag hörde att Gullans yrkesgrupp skulle ersättas med robotar. Synd, jag tycker att Gullan går så chict i serveringsgången på flygplanet.
Tänk om man då kapar Gullan så hon serverar dubbla GT utan att ta betalt. Gud vad trevligt. Nä Gullan vi kan väl vara överens om att det här med fjärrstyrning inte är bra mer än till garageporten. Hej då Gullan och trevlig helg.
Lotta, Gullans kusin
2020-10-15 23:38:30
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Kan någon förklara varför fjärrstyrning skulle vara ett problem för militären? Systemet är väl omöjligt för en ev angripare att påverka? Att ta sig in i och försöka hacka måste ju vara jättesvårt. Och vem skulle vara intresserad av några filmade plan? Det finns ju så många bra filmer på youtube som är roligare att titta på. Det måste väl vara det bästa om alla flygplatser hade fjärrstyrda torn? Då kan man ju beställa en film om man var med i planet som landade och det skulle ju kunna bekosta det som man håller på att bygga upp. Och dom som inte tycker om kameror bara för att man tror att dom ska gå sönder kan ju åka någon annanstans istället. När jag var inne i en affär igår då såg jag att man kunde köpa kameror billigt på rea. Då blir det ju inte så dyrt ifall någon går sönder eller nå’t.
Jan B
2020-10-13 10:53:17
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Försvarsmaktens villkor för att de fyra Swedaviaflygplatserna skall tillåtas bedriva fjärrstyrd flygtrafikledning i LFV:s regi, är att det finns en backupfunktion i form utav en TLF-vagn eller motsvarande lokal fysisk lösning när fjärrstyrningen av olika anledningar lägger av. Någon sådan lösning finns fortfarande inte framtagen för att tillgodose försvarsmaktens krav. Inte heller alternativet att bibehålla det fysiska tornets operativa driftstatus med flygledare som har behörighet i respektive torn. Förmodligen är inte försvarsmakten medveten om denna brist som LFV inte har för avsikt att lösa i jakten på att till varje pris få igång driften från RTC Arlanda efter år av förseningar pga brister i de tekniska lösningarna man vill införa. All lokal tillgänglighet utav operativa flygledare försvinner också i och med planerna på att övergå till fjärrstyrning.
Henning W.
2020-10-12 10:37:44
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Har ni hört talas om mind-control?
Pål
2020-10-12 10:22:10
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Skillnaden med bemannade torn oct RTS är att bemannade torn ytterst sällan tvingas stänga ner och dirigera om trafiken. Kan inte nämna en enda regional flygplats att detta skett på 10 år. Någon anna som känner till ett exempel då ett regionalt torn tvingats omdirigera trafiken pga av stängt torn. De senaste åren har Örnsköldsvik tvingats stänga flygplatsen vid ett flertal tillfällen då det fjärrstyrda systemet legat nere i Sundsvall eller däremellan.

Desto mer komplicerade system desto större risker för driftstopp. Inget som Försvarsmakten vill eller kan planera efter....
@Pål
2020-10-11 22:56:26
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Hört talas om backup? Bemannade torn har en statistik som är 1000 ggr värre.
Kan B
2020-10-11 22:03:04
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
@Frans
Det finns inte några fördelar, bubblan har spruckit, det är en tidsfråga nu innan denna skam blir ett snöpligt officiellt faktum för LFV och SDATS. Synd bara om man hinner nedmontera den lokala verksamheten i det pågående Swedaviaprojektet och att vi för lång tid får dras med det gissel till teknik som tack och lov ännu inte är driftsatt i de utpekade tornen.
Tankevurpan
2020-10-11 20:51:24
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Räkneexempel

Antagande: Total investeringskostnad 500 milj

Besparing personal: Besparing flygledare bedömt 30 % av de fyra flygplatsernas flygledare. Högt räknat för de fyra flygplatserna handlar det om 45 FL. Besparing 13,5 tjänster med beräknad lönekostnad (återigen högt räknat) 2 milj/person = 27 milj/år.

Nybyggnation av flygledartorn antagande ett var 15/år kostnad 25 mil/st.

Besparing på 15 år: 405 + 25 = 430 milj.

Alltså är payoff tiden mer än 15 år även om besparingen för personal är högt räknat och inga nya kostnader för tekniker och teknikuppgraderingar räknats med. Troligtvis ligger payoff på 20+ år och borde det finnas många bättre investeringar staten kunde gjort för de pengarna, som skulle gynnat oss skattebetalare.

Finns ingen vettig som skulle ta en sådan investering, om man inte får ett Arlandabanan upplägg, eller får leka med andras pengar!
Tankevurpan
2020-10-11 20:34:21
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Problemet med projektet är inte om det fungerar eller inte. Det största och mest idiotiska med det hela är kostnaden!! Aldrig någonsin skulle ett privat företag göra en investering som aldrig någonsin tjänar in sig själv.

T.ex. att Volvo skulle bygga en bil så dyr att den aldrig skulle gå att sälja!!

Det är det som är största invändningen! Detta implementeras endast p.g.a. att Swedavia och LFV har monopol på flygplatserna det är frågan om! Sjukt slöseri med skattepengar!!
Pål
2020-10-11 11:24:19
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Ett bra redundanssystem för medelstora och större flygplatser så att man kan plocka upp en begränsad trafik när ordinarie torn ligger nere. I annat fall ett mindre lyckat projekt. Inte minst för flygbolag och passagerare. Om jag är rätt påläst så har man minst ett tiotal gånger de senaste åren fått gå till alternativ flygplats när turen skulle gått till Örnsköldsvik. Inget man skryter med från LFV/SAAB eller flygplatsen själv. Men passagerarna vet!

Hur blir det när fler flygplatser är beroende av en central och den går ner? Måste flygen återvända till ursprungsflygplatsen då?

@JanB
2020-10-10 14:00:32
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
För att det finns fler fördelar.

Mvh
Frans
Andersson
2020-10-10 11:08:14
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Svaret har du i att dom som testar systemet är beroende av att systemet fungerar bra, annars försvinner arbetstillfällena där dom jobbar...
LFV själva är ju instans i vem som menar att det fungerar...! Vem ska annars ha åsikter?
Ett mardrömsprojekt som har kostar många 100-tals miljoner.
Krävs nog ett GD-byte för att någon ska våga backa.
Anders
2020-10-10 10:30:28
SV: Fjärrstyrda torn är ett problem för försva ...
Jag tycker det verkar som att många (förutom här på Flygtorget då kanske) börjar inse att det inte finns så många nackdelar med RTC som man från början gärna tror. Förmodligen har det ett samband med att den generella kunskapsnivån och insikt i hur RTC fungerar höjs. Dom som brukar ropa högst och argast har generellt begränsade kunskaper om hur flygledning i ett torn fungerar.

Just Visby kan jag förstå att Försvarsmakten är emot då det är lite annorlunda med förbindelser till en ö så långt bort. Särskilt när det tidigare varit problem med både el- och data-förbindelserna dit.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn