Charles Chef&HRExpert
2023-03-14 10:56:47
|
SV: Fjärrstyrda torn och dimridåer
Inlägget om "besparingar" är infantilt!
Om vi fortsätter i samma anda och besparingarna alltså ska bli 1.128.048 kronor och man ställer det mot investeringskostnaderna som är en miljard så tar det alltså ca 886 år innan man når breakeven..!
Nej så infantilt kan man givetvis inte presentera siffrorna! Tror det enklaste är att konstatera att LFV ALDRIG har presenterat siffror som indikerar en verklig besparing, dom vet att det inte går. Utöver detta, de flygplatser som själva får välja i upphandlingar, dom väljer INTE RTS. DOM VÄLJER INTE RTS!
Inlägget om besparingar är så oerhört okunnigt och omoget att det inte förtjänar ett bemötande men ok. Precis som någon skriver, det är en stor skillnad i mängden trafik nu efter pandemin, dessutom ska man veta att det har jobbats MYCKET övertid!
Vidare, LFV har blivit av med 12-14 flygledare (och det lär bli fler) under övergångsperioden. Till en kostnad av ca 5-6 miljoner per flygledare. Förtroendet för LFV som arbetsgivare är rekordlågt, det är iofs svårt att kvantifiera men bra är det väl inte för LFV.
Vidare, de ökade kostnaderna på centralerna där man måste utöka bemanningen, när tex ESMS blir RTS, är det ingen som räknar in i kostnaderna för RTS.
Vidare, så har man i sista momangen insett att det krävs OLDI (torn1) på en del torn. Detta ska man nu införa till en enorm kostnad. Troligen krävs det att man installerar i alla cabbar för att dom måste vara identiska. Kostnad, enorm!
Vidare, banljus...! Otroligt svårt att få det att synka mellan vissa flygplatser och RTC.
Vidare, RPUns livstid hinner gå ut innan tex ESMS är fullt integrerat på RTC och då måste man ha en annan lösning på detta under övergångstiden. Kostnad, astronomisk!
Vidare, det får konsekvenser även för ACCna (som redan har problem att täcka upp för stora pensionsavgångar) som nu inte får så många elever som dom behöver eftersom så många lämnar operations så att eleverna måste gå dit. Kostnad för den övertid som kommer lite längre fram, enorm!
Vidare, alla de andra argument som nämnts tidigare med personalpolitik, förlorade skatteintäkter för mindre kommuner, riskerna i dessa oroliga tider, kostnaderna, kostnaderna, kostnaderna och återigen kostnaderna. Vidare, hur länge kommer de flygledare som jobbar på andra sidan "lönegapet" acceptera att deras kollegor 50 meter därifrån tjänar mer. En mer enad TWR-flygledarkår kommer att ställa mer krav!
Det är och förblir ett fiaskoprojekt som helt omintetgör möjligheten att utveckla modern teknik som hade varit bra för flygbranschen. Riskerna ställt mot en (påhittad) vinst är så oerhört stora! Det går aldrig att räkna hem.
Det har blivit lite av en sektvarning i den lilla grupp som förespråkar RTS och vår ledning och styrelse vågar inte vara dom som tar nesan att lägga ner projektet.
Tack för mig!
|