Hur blir nya EASA jämfört med JAR?
Finns här någon administrativt kunnig som kan förklara hur det nya EASA-regelverket kommer att skilja sig från tidigare JAR?
Kommer t.ex. JAR-FCL att få en ersättare inom EASA?
Och när börjar denna förändring börja att gälla?
Har försökt att googla efter svar, men hittar bara milslånga texter utan konkreta förklaringar för en stackars hobbyflygare.
Tacksam för svar
svar
Är det bara certifikat som blir EASA? Våra operativa regler här i Sverige kommer alltid att finnas kvar alltså?
Stor tack till alla som hjälpt mig att börja förstå det nya regelverket.
Speciellt tack till Daniel för sin expertkunskap.
Trevlig helg
Bertil
Hej,
Ja det gäller, klicka på länken http://www.easa.europa.eu/regulations/regulations-structure.php då kommer du till EASA´s hemsida.
Klicka sedan på aircrew, så finner du 1178.
Vill du läsa ytterligare så finns även AMC här
http://easa.europa.eu/agency-measures/docs/agency-decisions/2011/2011-016-R/AMC%20and%20GM%20to%20Part-FCL.pdf
1178 är regel och AMC(annex 2011/016/R) är ett sätt att uppfylla regeln, samt utveckling och tolkning.
Ni som har en förfallen klass eller typbehörighet tittar ni på sidan 247 i AMC så finner ni vilka krav ni måste uppfylla, som ett exempel.
Sidan 226 gäller för en IR.
Att läsa 1178 och 2011/016/R kräver en del kaffe och tid, minst sagt.
Trevlig helg/Daniel
Har suttit och läst igenom det dokumentet som Daniel länkade tidigare.
Är det detta dokument som kallas EASA PART-FCL?
På första sidan läser jag “Non-legislative acts”. Är detta verkligen gällande regelverk?
PART-FCL är utgiven av EU kommissionen och står över luftfartslag, luftfartsförordningsamt TSFS/LFS.
Exempel,
Om det i luftfartslagen står att äpplen är runda och gröna medans det i PART-FCL står att äpplen är fyrkantiga och brunblåa. Så är ett äpple fyrkantigt och brunblå.
Är det PEL/FSTD eller PART-FCL som gäller?
EASA Part FCL som du menar är gällande nu, från 8 april i år fullt ut. Vissa delar i den exempelvis nytt certifikat LAPL kommer senare dock.
Skillnader? Helt nytt regelverk och uppbyggnad. EASA ger ut det, mer “måste följa regler” än JAR-FCL som det var lättare att göra avsteg ifrån.
Innehåll? Mycket är taget ur JAR-FCL rakt av men gällande privatflygare så exempelvis om din Single Engine Piston löper ut och du ska förnya den så går det med träning och PC numera, förut ny uppflygning. Sen är det lite småsaker här och där som ändrats. Rekommenderar att gå på TS roadshow, informationsträffar de håller runt om i landet för certifikatsinnehavare.
Lycka till i djungeln!
Hej,
2008:30 ersattes i delar av 2013:22, övriga delar som inte återfinns i 2013:22(från 2008:30) ersattes av PART-FCL.
2013:22 rör de RF som ännu inte har övergått till ATO, gäller längst till 2015-04-07.
Mvh/daniel
2008:30 finns inte kvar alltså?
Hej,
PART-FCL började gälla 2013-04-08, det ersätter JAR-FCL.
Om du vill läsa PART-FCL kan du följa länken nedan.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:311:0001:0193:EN:PDF
För en innehavare av PPL kommer det inte att bli några större skillnader.
Du finner även mer information på TS hemsida.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Certifikat-och-utbildning/Nya-EU-foreskrifter-om-personal-inom-civil-luftfart/
Om du har fler frågor så föreslår jag att du kontaktar din certifikathandläggare.
Mvh/Daniel