Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Chefskapten?

Tråden startades av Victor Johansson

Hej!
Jag är 16 år och mycket intresserad av flyg. I påskas var jag på Arlanda och såg en äldre flygkapten som hade guldblad på skärmkanten som dom andra jag såg inte hade. Kan det vara en slags chefskapten som är duktigare att flyga flygplan än dom andra kaptenerna? Hur blir man i så fall en sådan? Ska man ha extra utbildning och typ flygit typ tuffare flygplan som stridsplan innan? Vet någon mer om detta? Tack, Victor

Publicerad den 2013-04-20 01:09
Skriv ett svar
Antal svar: 26

svar

@En vanlig pilot
2017-01-17 00:52

Det är så här facken vill ha det i SAS och då blir det så, tyvärr.

En vanlig pilot
2017-01-16 14:11

Nu glömde du ju det HALVA streck som de oerfarna piloterna från TFHS har..
Efterblivet gradbeteckningssystem vi har på SAS. En kvarvara från militär tid då folk ville visa upp sig i uniform, CRM saknades och det var “MITT flygplan”..
Fyller ingen funktion utanför bolaget utan är tvärt om kontraproduktivt, och ännu mindre inom bolaget. Man väl får fråga sin kollega om man är osäker på dennes erfarenhet.
1/2
1
2
2&1/2
3
4….

sc FC SAS
2017-01-15 20:03

Inte undra på att SAS har problem……..

FC SAS
2017-01-15 09:18

I SAS gäller detta angående strecken.

1 streck: år 1. Provåret. 3 dje styrman
2 streck: år 2-4 2e styrman
2.5 streck: år 4-10 Två breda streck med ett smalare emellan.1e styrman
3 streck: 10 till man blir kapten eller går i pension. Överstyrman

4 streck: kapten. i teorin så kan man gå från färre än 3 streck direkt till kapten. Det beror på efterfrågan inom bolaget. För mig tog det 11 år.

Werner Zimmermann
2017-01-10 00:56

Zådana kallar vi ”Bijouteri kapitäner” i ze Lufthanza… Dom gilla att zmycka sig som flickorna på Reeperbahn…

Boeing
2017-01-06 20:03

I flera bolag har kaptenen guld på mösskärmen, bara för att han är kapten.
SAS t.ex, Lufthansa osv..

Generalen
2017-01-06 17:20

På bolaget jag flyger åt har alla kaptener en rulle folie på huvudet med små guldstjärnor på. Dom som inte haft sönder något flygplan sista 28 dagarna får ett diplom som man hänger runt halsen. Detta är mycket uppskattat bland anställda och passagerare som direkt kan se oddsen för en lyckad flygning.

HA
2013-08-10 21:39

De tuffare piloterna syr på ett tygmärke med texten “seargent of arms” har jag hört.

Wannabee
2013-08-10 21:02

Jag undrar också eftersom jag vill flyga flygplan som flygs av lite tuffare kaptener.

Herr Überchefskapitän
2013-04-23 19:17

Nej, Liberace!

@Sir väs
2013-04-23 14:25

Du är inte pilot, du är Elvis Presley! =)

Herr Überchefskapitän
2013-04-23 14:05

I det bolag JAG är chef i, har jag ett brett guldstreck och sedan fyra smalare under. Dessutom har jag guldlöv på skärmen på mössan och jag ser sååå coool ut så! Bolaget börjar på E…

Stora flygbolag har streck i guld, små har i silver. SAS har också silver. Platina? Är dett någon som har fått hybris här va?

tekniker
2013-04-21 22:43

Glöm inte bort att även flygteknikern har 3 streck… fast han har ju ävan lite lila mellan strecken…

Men att teknikern kan ha fler streck än en ny styrman kan ju sticka lite i ögonen på vissa…

Grader
2013-04-21 22:35

Kolle, givetvis har de i kabinen också streck efter grad. Dock är det endast kapten som har fyra.

Kolle
2013-04-21 19:14

Då var det en styrman som serverade min mat i ekonomi häromdagen (3 streck)

Streckkoden
2013-04-21 18:23

Antal streck på axelklaffarna kan ha lite olika betydelse på olika bolag.
2 och 4 streck har för det mesta samma betydelse.
2 streck – styrman / First Officer
4 streck – befälhavare / Captain
3 streck varierar lite mer, tex
– styrman
– styrman under uppgradering till befälhavare
– styrman som aldrig kommer att bli kapten

Örjan XV
2013-04-21 06:27

SAS har väl platinafärgat.

fp
2013-04-20 20:43

Jeg har sett en Alitalia kapteine som hadde en star ovenfor sine fire striper på uniformen sin. Jeg ble fortalt at det var fordi han var en teknisk Kaptein. Jei gjetter han hadde en som slags spesiell teknisk trening på dette spesielle flyet, jog eg vill huske det var en MD80. Kan skje vare att han skal kunne gi utdanning till sine kollegor og fortella hvad di gjor feil?

Olle
2013-04-20 18:59

Varför skulle militär flygutbildning vara bra att ha som flygchef? Kanske då om man jobbat som divisionschef tidigare och har just den ledande erfarenheten men i övrigt… förklara gärna för en ovetande? (militär flygning har inget med civil flygning att göra. Låter mest som en gammal hållning att man var tvungen att ha flugit militärt för att bli respekterad. Många x militärer brukar vara av den uppfattningen, speciellt utländska.

Att ha en ekonomisk universitetsutbildning kan nog vara en bra fördel eftersom man som flygchef blir en länk mellan ledningen och den operativa verksamheten (alltså bra med kunskap i företagsekonomi om man vill avancera ytterligare). Dock verkar de flesta chefspiloter bara vara duktiga rövslickare eftersom de oftast inte har någon direkt operativt ansvar mer än att sortera papper, tillstånd, kontakt mellan luftis och bolaget (det ligger mer på COOn eller Accountable Manager). Flygchefer med ryggrad är få vilket är helt förståeligt. Alla människor som blir managers blir det för att de blir omtyckta av de som är över dem…. man blir inte omtyckt om man går emot ledningen. Ibland har man tur och jobbar för ett företag med bra ledning och då finns det också en chans att man har en bra flygchef som får använda sin egen hjärna. Inte lätt att hitta dessa bolag idag dock men det går.

Star captain
2013-04-20 18:42

I vissa bolag får kapten lite mer utsmyckning på sin hatt. De kan även få en tex stjärna över de fyra strecken på axlarna /kavajen. Detta har inget att göra med hur bra de är som piloter utan visar bara vilken grad de har i bolaget, men det kan även vara att de besitter mycket erfarenhet, tex 10 000 timmar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500