SAS nya flygplan.
SAS håller ju på att få in en hel del nya och bättre begagnade flygplan till sin flotta.
Min fråga är om det är någon som vet i och med detta att utökar sin flotta eller byter de bara ut dom de har idag?
Och är det några nya större flygplan typ 777,787 eller nyare 330,340 på gång också?
Och blir det några nya IC linjer ?
svar
Om de nu köper nya flygplan, kan de inte betala anständiga löner till nyanställda?
Så många på SAS som klagat på Norwegian och Ryanairs avtal.
Så går facket med på dumpa pilotlöner!?!?
Skärpning SAS.
Apropå ett flygplans ålder. Delta köpte ett antal av SAS gamla MD-kärror och när de fick se dem så visade det sig att de var så väl underhållna att Delta bestämde sig för att köpa resten också.
Ålder är inte allt, det gäller att ha bra underhåll också.
Du har säkert rätt, det är väl det ända argumentet SAS älskare kan ta till…
@businessclass
Det är för att A330 inte är lika bred som en B777. Det är alltså inte som du verkar tro att dom väljer färre säten på en A330.
du har helt rätt, Men de flesta flygbolag som använder 777 kör med 3-4-3 i ekonomi medans de som använder A330 väljer 2-4-2 klart mycket skönare att slippa klättra över folk kan jag tycka.
Sedan håller jag med dig om att servicen för priset man betalar avgör.
Sas äldsta 737 är nyare än norwegians äldsta 737
Hehe Ja men SAS begagnade flygplan har mycket bättre utrustning i cockpit än vad Ryanairs nya har. Norwegians flygplan är också väldigt fullutrustade. Sas fick sin senaste 737-800 (LN-RGF) den 5 Maj iår helt ny från fabrik.
Varför jämföra olika klasser på olika maskiner?? Bolagen köper en maskin och får själva bestämma bredd på stolar samt pitch. En maskin kan invändigt se ut hur som helst! Kolla på privatkärrorna! Sen kan tillverkaren ha förslag på olika lösningar, men kunden får det de vill ha. I slutändan så skiter majoriteten av passagerarna om de flyger Airbus eller Boeing. Pris, service tidtabell avgör. Jag skiter väl i om det står Scania eller Volvo på lokalbussen….
Nu kan ju inte Ryanair och norwegian jämföras med SAS. Jag är ingen SAS fanboy nästan tvärtom då jag anser att de missgynnar Sverige och ARN, men men den frågan hör inte hit.
LAX,BOS och HKG vore intressanta linjer. även MIA men det kommer aldrig att hända då det inte är ett United nav.
I business synpunkt tycker jag att 777 vore ett trevligt val men de är klart sämre i economy class än vad Airbus A330 är.
Norwegian får 17 fabriksnya iår!!!
SAS köper begagnade plan i väntan på fabriksnya! A320 ersätter MD tills de får A320NEO
Ryanair köper sprillans nya fräscha plan.
SAS köper begagnade.
Vilket flygbolag väljer du?
Fresh or trash?
Jag hoppas de väljer Airbus A350 som sina nya IC flygplan.
Sedan är jag en som också hoppas på fler IC linjer från ARN och OSL.
Det år nog ganska viktigt att nästa satsning sker i Norge annars finns det nog risk att de säljer sina aktier i SAS med tanke på försäljningen utav Widerøe.
Även om hjärnan säger att ARN och OSL inte kommer att få några fler IC satsningar från SAS sida.
Såg ett par SAS målade PA28er på Bromma för en tid sen, ska de sättas in på ARN-SDL??? Antar att de är lätt begagnade?
Förutom den begagnade A340:n från LAN Chile så kommer SAS inte skaffa fram fler A340, pga. Airbus slutade tillverka dem för 1-2 år sedan.
Men nyare plan av A330, A350, B777 eller B787 skulle nog vara bra för SAS i passagerarkomfort och i bränslekostnader.
Och jag hoppas också på fler IC linjer, kanske från Oslo. SAS satsar lite på Oslo med som Arlanda.
1 st A340 är på gång in på lease.
Utöver det så kommer det löpande in sprillans nya 737 titt som tätt samt beg. A320.
Tips! Kolla SAS på Facebook, bilder och info om nya leveranser av plan.
En ny IC linje det pratas om är ju mellan SVG och IAH alltså Stavanger- Houston
Har för mig att de hade tänkt att köpa någon/några A350 men att de kanske skulle köpa 787or istället efter någon högt rankad snubbe på sas testat en sådan 😉