Norwegian LH bokar dåligt?
Sitter och tittar på Norwegians långlinjer: Inte en enda avgång är fullbokad, från start till lång fram på höstkanten. Är inte det lite scary? Man åker väl inte helt spontant iväg till BKK eller New York. Trodde allt att man åtminstone skulle stöta på NÅGRA dagar som var fullbokade, men icke. Bra för den som vill iväg, men kommer det att funka för Norwegian?
svar
Å ikke klare å diskutere tema er en annerkjennelse av forrige post sin validitet!
Din referanse er forøvrig “rolig” da en svensk næringsminister presenterte påstanden da Telenor og den norske stat satte krav til norske funksjoner i den planlagte sammenslåingen av Telia og Telenor.
Det hele måtte reverseres og Telia gikk sammen med Sonera imens Telenor fortsatte ensam.
I dag er Telenor et betydelig større bollag enn TeliaSonera takket være Rosengren og hans uttalelser som fikk dealen til å feile.
@Whip
Hur menar du nu?
I Sverige råder åsikts och yttrandefrihet! Norge är en helt annan femma – sista sovjetstaten?
Det sier litt om inteligensen til motstanderene av Norwegian når de velger å ta opp kampen mot globalisering og fri konkurranse på nordens mest useriøse flyforum.
Flere her inne resonerer åpent med åpen referanse om egen ansettelse i konkurrerende selskap.
Tror ikke dere forstår at dere skader selskapene dere forsvarer mer enn det gavner med den måten dere utrykker dere her.
Jeg håper og virkelig tror at så ikke er tilfelle, for om dere virkelig var piloter i SAS, viser dere et skremmende fravær av forståelse og logikk som virkelig gjør meg engstelig for å sette meg inn i flyene for selskapene dere later til å representere.
Å før noen kommenterer st de ikke forstår norsk, så er det faktisk en av kravene til å jobbe i SAS…….
Måtte begge selskap ha lys fremtid og måtte flytorget.se en dag innse at de må gjøre noe med sitt forum som nå minner mer og mer om en anstalt for mentalt tilbakestående.
Det var många som inte trodde att Norwegians långlinjesatsning skulle bli av. Nu när det första planet är i luften så är det många som kommer att ligga sömnlösa och vrida sig i sorg i natt. Hoppas att det går över med tiden 🙂
Ni glömmer Qatar, Emirates och Turkish Airlines! Iofs så är det en mellanlandning på resan till BKK men dem ligger stundtals 2-3000kr under Norwegian. Då pratar vi service dit Norwegian tveksamt kommer nå någonsin.
Sedan så har jag hört att Norwegian kommer ha väldigt trångt i sina 787:or, 290 någonting säten där tillexempel ANA har 220 säten, värt att tänka på om man är över 170!!!
Självklart kommer alla turer de första dagarna att gå helt fulla. Något annat vore en PR-katastrof. Norwegian har nog ordnat med “friends & family” som står berädda att fylla på och dessutom lovorda bolaget om de skulle få någon journalistfråga..
Flyget som går ikväll är nästan fullbokat 🙂 Heja Norwegian!
På hemsidan rear de ut biljetter till kvällens flygning för 2000 kr i ekonomi och 5000 kr i premium. Första Bangkokflyget kostar en femhundring mer.
@pe, då hörde du helt fel, första returen är fullbokad.
TG släppte traditionsenligt sin sommarkampanj ARN-BKK
5.780:- t.o.r. ca 500 kr högre än förra året.
Det är alldeles för liten skillnad på Norwegians pris och Thai för att Norwegian skall kunna fylla BBK under låg och mellansäsong.
Dom måste ner i pris rejält. framförallt när TG byter till B777 i juli
K-d pax, nei. det er realisme-jeg og spesielt mange SAS-ansatte og SAS-tilhengere må forstå at vi er i år 2013 samt at verden er globalisert.
Hörde att returne från JFK på första flighten bara är uppbokad till 15%.
Norwegian med extraavgift för mat och bagage kan bara hälsa hem. De är ofta dyrare! Vem vill sitta bland 290 andra i en trång dreamliner.
Dreamlinern har fortfarande mycket barnsjukdomar och är inte pålitlig. Jag har inte lust att bli fast någonstans på grund av det. När den kört något år och Norwegian sänkt priserna (inklusive bagage), kan jag fundera på det.
Extraavgifter för mat dricka och bagage på långlinjer är riktigt löjligt. Flygningen är så lång så att du inte klarar dig utan. På kortlinjer är det en helt annan sak.
Maggan: Om du bokar deras “business” så ingår mat – annars så beställer du mat när du bokar biljetten – kostar en tusenlapp t/r – och då får du även ta med dig en väska. Om du inte förbokar så får du väl själv kalkylera, och hoppas att det blir något “över”. Kan inte tänka mig att de lastar för mycket mat – Norwegian har aldrig velat landa med “mat över” – sånt kostar pengar. Norwegian ser hellre att allt tar slut, så slipper man den kostnaden. Lågkostnadsbolag. Detta är en del av strategin, som liksom ingår i hela affärsidén. Ibland, på t.ex canariasflygningarna, så ser kabinpersonalen att maten antagligen kommer att ta slut, och då kan de ställa frågan till flygavdelningen i Norge om de kan få beställa extra mat för att det skall räcka. Oftast säger man nej till det från flygavdelningen – detta är inget som kabinpersonalen själva får avgöra (på Norwegian that is). Många har inte förstått detta upplägg med låga kostnader – utan tror att man bara valt att sälja billiga flygbiljetter, och att det ändå skall vara som på ett “vanligt” flygbolag. Vill man senare klaga så är självklart kundserviceavdelningen också minimerad. Det skall vara lite “bökigt” att klaga, ta lite tid. De flesta orkar inte med den processen, men återkommer ändå som kund om biljettpriserna är låga. Detta vet Norwegian gott och väl. Även kunder som säger ALDRIG mer. De återkommer också.
Hur mycket mat kommer Norwegian att ta med sig på långlinjerna? Jag har rest med två gånger och båda gångerna har maten ombord tagit slut och alla har inte kunnat handla…. Nu var det bara 5 timmar t/r kanarieöarna men vad med att sitta hungrig en hel resa till NYC el BKK?…. Då åker jag hellre SAS och vet att jag har mat inkluderat. Som det ser ut nu på flera avgångar är SAS billigare än Norwegian då SAS inte har några tillägg….
Exakt. Lite samma princip som att flyga med SAS för man tror att det är lyxigt och exklusivt med en “gratis drink” och att det fortfarande är år 1960.
Tack för ditt svar pf.
Då är det personligt agg och patriotism som ligger bakom ditt motstånd till SAS.
Då är det av principiella skäl man åker sardinklass för ett par hundralappar mindre i stället för att sitta bekvämt med en gratis drink.
K-d pax, jeg har tidligere følt stolthet over SAS.
Min far arbeidet hele sitt yrkesaktive liv(1946-1997) i SAS, jeg har vært sikkert 100 ggr på Koksa om ettermiddagen i min oppvekst. Ble der smittet av “luftfartkatis”, et “farlig” og mycket vel smittende virus.
MEN, SAS har de siste 10 år, etter at Braathens forsvant fra det norske markedet, ikke klart på en skikkelig måte å betjene Norge-arbeidsplasser har forsvunnet og ikke minst har utviklingen i tilbudte seter klart å holde tritt med etterspørselen.
Når vi vet at Norge er SAS’s største marked i dag, selv med begrensinger i tilbudet, og med min påstand om at dette er lønnsømt, så forstår man at andre måtte komme frem. Ja, vi har fått Norwegian-hadde vi ikke det, ville med stor sannsynlighet (mange) andre utlandska bolag opptrappet flyginger på Norge og i Norge.
Beklager, men det er slikt jeg føler det, selv om jeg mulig beklager å ha reist en del ID på min fars ansienitet fra 1946 ui min ungdom.
Men stackars lille Kalle!
Har du inte förstått att det faktiskt finns mat och dryck ombord även hos Norwegian? Skillnaden är bara den att det är du själv som gör ett aktivt val för vad du vill ha eller betala för!
Ta och gå in på Norwegian och titta på deras menyer så får du själv se!
Jag själv åkt med Thai till Bangkok T/R från Arlanda (Trevligt bolag men sunkig 747) och kan konstatera att jag INTE var speciellt hungrig eller sugen på alkohol på hemresan som avgår midnatt och landar på Arlanda kl 07.00. Skulle jag mot förmodan vara det så hade jag föredragit att själv köpa det jag vill ha istället för att kollektivt bli påtvingad genom ett högre biljett pris! För du måste väl hålla med om att priset faktiskt blir högre med “All inclusive”?
Ser du inte fördelarna med att själv ha möjlighet att välja vad du vill ha med i köpet? Det finns ju där, OM du vill ha det!