Norwegian rekord ökning i Maj
Trafikresultatet för Maj månad är ett nytt rekord för Norwegian Air Shuttle:
Antal passagerare +22%
RPK +34%
ASK +33%
Longhaul är inte inkluderat i ovanstående.
svar
Nu är 787 flygen reggade i Irland
EI-LNA
EI-LNB
EI-LNC
EI-LND
@Harry. I Q1 sjönk CASK med 8%, då huvuddelen av ökeningen nu sker från utlandsbaserna så har CASKen gått ner ytterligare i april och maj samtidigt som priset på jetfuel är lägre än väntat och den låga dollarkursen håller i sig. Allt detta bådar för en positiv utveckling i Q2.
ASK ökar 33% då kommer det in mer pengar det stämmer. Men det kostar också betydligt mer att flyga. Bränsle, flygplan, löner, landningsavgifter mm. Om RASK rasar måste kostnaden minska lika mycket för samma lönsamhet. Det är därför analytikerna sänker estimaten nu när Norwegians RASK och yield minskar. Norwegian måste dumpa priserna för att hålla kabinfaktorn uppe.
Hej,
De gör väl som andra nya bolag, köper ett flygplan för låt säga 350 miljoner och leasar den för 400 miljoner
vilket ger 50 miljoner till kassan….;-)
@Swemma. Tror nog att Emma bara menar att ägarna till SAS har fått ta upp plånboken och langa in 12 extra miljararder för att hålla bolaget igång.
Till Maja på Malö: Har du inget bättre att komma med så kan du hålla tyst.
Till Mähä och Harry: Självklart att yielden är viktig och måste ses i kombination med RPK. Om yield är -7% och RPK +34% så innebär det att intäkterna ökar med 24%, motsvarar en intäktsökning med 225 miljoner NOK. Om det är bra eller dåligt beror ju på hur CASK har utvecklats.
Som Harry skrev, aktien har rasat 17% på 4 dagar. Mäklare avråder från att köpa Norwegian aktier.
Ruben, du må gilla norska flygbolag men det vore kul om du kunde lära dig skriva korrekt svenska.
Det heter rekordökning – inte “rekord ökning”. Ett ord skrivs inte som två. Hur svårt ska detta vara att lära sig? Men du är inte ensam om detta…
Alla månader stavas med lite begynnelsebokstav på svenska. Däremot är Maj ett namn på en kvinna. Hur Norwegian kan ha en ökning i henne har jag svårt att förstå.
Emma:
Kan du berätta vad dessa 12 miljarder i subventioner är?
SAS är som bekant ett aktiebolag, och vilka subventioner har de fått menar du?
Varför utelämnar alla fans kritiska sidor som RASK och YEILD? Det spelar ingen roll hur många passagerare man har om man inte tjänar pengar på dem.
SAS rapport kommer säkert att vara en besvikelse för övrigt, men försök vara lite vågade och ifrågasätta rapporterna oavsett hur mycket ni älskar respektive bolag.
Yield minus 7%, RASK minus 6%, så det är också rekord. Så passagerarökningen sker helt på bekostnad av intäkterna. Norwegian är tvungna till att sänka priserna för att fylla alla nya flygplan.
Detta föranleder ett antal analytiker att sänka rekommendationen för aktien, som rasat i flera dagar.
@Emma, jag håller fullständigt med dig om detta. Fan-klubben låter som en Maranatrörelse, och blundar för fakta hela tiden och försöker leva i en paradox om vara världens bästa flygbolag som samtidigt gör förlust på förlust.
Tar du bort 12 miljarder i subventioner så blir det endast röda siffror!
Emma: Du kan ju åtminstone försöka vara lite saklig i dina påståenden. SAS har inte bara gett röda siffror den senaste 14 åren.
@Soptunnan
Det vore ärligt talat trevligt om SAS för första gången på 14 år presenterade något positivt och utan ursäkter! Håller tummarna!
@Ruben. Ja, ja, ja, vänta till nästa vecka då kommer SAS med sitt resultat för båda maj och Q2. Då blir DY en fjärt i rymden.