Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför har flygplan tittgluggar istf fönster?

Tråden startades av Tittut

Otroligt att utvecklingen av hållfasta fönstermaterial stått stilla sedan flygets barndom.
Tittgluggar borde ersättas med panoramafönster så passagerarna kan ta del av allt som sker runt flygplanet.
Bara en sån sak som att själv iakttaga när piloterna krockar av vingspetsarna och fortsätter som inget hänt.
Som det är nu så får passagerarna lita till de mest häpnadsväckande förklaringar här på forumet och läsa kvällstidningarnas “seriösa” rapportering om incidenter. Det om något göt mig nervös. Inte det jag själv kan iakttaga och sunt bedöma vad som händer.

Nej, öppna upp utsikten. Detta avser ju endast flygplan som flyger i blygsamma 800 km/tim. Inte rymdskyttlar som trafikerar yttre rymden i svindlande fart.

Publicerad den 2013-06-22 08:48
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Tekniker
2013-06-22 13:18

@Teknik-er:

Kul att kunna resonera med hjälp av humor!

Om man faktiskt tittar på vad som fallerade när man använde rektangulära fönster så var det ju inte glaset i fönstren utan metallen i hörnen. Alltså ersätt den farliga ogenomskinliga metallen.
Fram för genomskinliga flygplan!
En ytterligare bonus som ingen nämnt blir ju också att inspektioner vid underhåll blir enklare, man slipper ju öppna luckor.
Bränslemängden i tankarna kommer också att synas, så då behöver man inga mätare.

Teknik-er
2013-06-22 12:13

Hahaha.

JAAA! Låt oss en gång för alla kasta ut vedertagna konstruktionsbegrepp och röra om lite i flygplansgrytan! Man kanske skulle kunna ha som “huvar” över varje sittplats där man sticker ut huvudet och kan få 360 graders utsikt. Eller som Tekniker säger ett genomskinligt flygplan.

Varför uppfinner man inte lite nya lätta och billiga material som är genomskinliga? Ge folket vad de vill ha så de kan sitta som ugglor med huvudet roterande som en saftblandare på axlarna och fatta egna väl grundade beslut om vad de ser omkring sig som de har absolut ingen utbildning på.

Bra tänkt! Det fanns faktiskt ett flygplan med vanliga rektangulära fönster en gång i tiden…det blev inget bra.

Tekniker
2013-06-22 11:18

Bra tänkt Tittut och då menar jag det inte som en sarkasm.
Världen behöver fler som kan göra iakttagelser, därifrån dra sina egna slutsatser och våga säga vad resultatet är, även om det går emot accepterad dogma.

Kort sagt har du gjort en mycket intressant iakttagelse på många plan.

Är det inte dags att kasta gamla konstruktionssanningar överbord och ge folket vad folket vill ha?

Folket vill ju ha genomskinliga flygplan det kan man ju se på att dom nästan vrider nacken ur led för att få en skymt vid varje start och landning.

Nackspärr
2013-06-22 10:50

Jaha, man får väl finna sig i obekväma ställningar när man ska titta ut.
Man ser att folk vill ha koll på vad som händer på flygplatsen men vrider huvudena ur led för att få en skymt.

Skulle SWEBUS ha samma fönster så skulle bussarna gå tomma.

Nä, vakna upp konstruktörer och erbjud den komfort som folk vill ha.
Ryanair och Norwegian brukar gå i bräschen för innovationer.
Kanske Ryanair med sina stora inköp kan påverka slöa konstruktörer och tillverkare till att anstränga sig lite mer och inte köra i gamla hjulspår??

Emil från Lönneberga
2013-06-22 09:44

Nån som har sett Ida?

Erik
2013-06-22 09:41

Jag tror herr TiTTuT får ta och läsa en bok om tryckkonstruktioner innan han kommer med ett sådant aggressivt och fördömande inlägg. Vad äre för fel på detta forum och attityden på er som gör inlägg? Är det så svårt att hålla en artig och professionell ton?

FRU Mäktig
2013-06-22 09:09

Hört talas om kabintryck i kombination med konstruktion?

Googla och läs på!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500