Norwegian till Kiruna
Från oktober när vinterprogrammet börjar så startar Norwegian flyga Arlanda – Kiruna, alla veckans dagar utom lördagar.
Biljetterna släpps till bokning idag.
svar
@Mikael. Nu pratar du strunt. En vanlig kombination är torsdag till söndag.
När jag kollar priser för denna kombination, avresa 6 feb-14, retur 9 feb-14 så får jag fram följande billigaste priser för båda bolagen:
SAS 2146:- tor o retur, allt inkluderat
Norwegian 1218:- rur o retur, inkl 1 väska.
@Resenär. På Norwegians maskiner finns 124 st platser vid fönster eller mittgång samt 62 st mittplatser. Senast jag reste så kunde man välja plats själv vid incheckning. Skulle alla 124 platser vara slut så är det ju bara att gratulera Norwegian 🙂
Räcker det inte att resa med ett myggnät?
Nä, det är otroligt svårt att förstå att ni har turister där uppe när Stockholm är ca 1,5h söderut med flyg!!
Har inte SAS ett vinstkrav? Jag tror nog att dom har det numera. Ingen vill slänga in mer stålar.
Jag väljer då gärna själv ett säte vid fönster eller mittgång om flygtiden är 1 h och 30 min. som de är mellan Sthlm-Kiruna. Samt att bagaget ingår i priset vilket oftast är de vanligaste för de som flyger till och från Kiruna, att de har rejält med bagage. oftast är de ju turister vilket de allra flesta inte förstår.
SAS har ju inget vinstkrav! Därför lyckas dom hålla lägre priser trots högre omkostnader.
Om SAS är billigare än Norwegian kan man ju faktiskt börja undra över förtjänsten. SAS overheadkostnader är ju skyhögt över Norwegians, vilket torde innebära att SAS flyger linjen med förlust.
Tack för info Mikael…jätteintressant vad just du tänker boka…
Säg mig, vad är det för ett populärt säte ni alla vill ha på turen till Kiruna?
Häääärligt med valfrihet 🙂
Jag har försökt boka flera biljetter med Norwegian och samtliga blir dyrare med Norwegian än SAS som har allt inkluderat. Finns därför ingen anledning att välja Norwegian som blir dyrare.
Norwegian är, om man vill välja sittplast samt ha med incheckat bagage, ofta dyrare än SAS där de ingår de som kostar på Norwegian. Jag har jämfört flera avgångar då jag ska boka en biljett i November, och de lutar åt SAS faktiskt eftersom de är billigare.
Får se hur länge det vara denna gång
@ Anton
Hur menar du nu att Finland kräver finskt AOC?
Nas flyger från HEL både inrikes och utrikes, det är väl knappast i Finland restriktionen ligger?
Anton, En eller annen forordning innen EU (Norge er med her gjennom sin EØS-avtal om luftfart) sier at AOC i en av hjemmenasjonene skal være nok.
Om du fortfarande tviler, v.g. styrk dine skrifter med dokumentasjon.
@pf & Mia. UAE är inget problem, Finland kräver finskt AOC.
@Anton?
Varför inte det? Fungerar att flyga från CPH och ARN på norskt AOC, menar du att det krävs ett finskt?
Den verklighet kanske inte är så långt borta… 😉 Nas sneglar redan på linjer österut som kräver finskt AOC…
Anton, UAE har en meget liberal luftfartsavtale med EU, her bør Finland-Førenade ArabEmiratet være tatt hånd om….
@pf och Mia. Norwegian får ikke tillstånd att flyga HEL-DXB.
De/dem…
Ja det antar jag att de skall så att de får använda flygplanen, de lär väl få lägga ner Arlanda-Dubai när Emirates börjar flyga den sträckan!
Mia, Norwegian har få plan baserad i HEL. tar man et av de ut for å gå DXB-HEL t/r tar det ca 16 timer. Man må måle mye annen produsksjon opp mot lønnsømhet for å starte opp DXB, tror jeg.
För alla som reser mellan Kiruna och Stockholm eller tvärtom så är de en klar fördel att Norwegian flyger en daglig förbindelse. De gör att SAS måste minska ner med en förbindelse per dag och att sänka priset något på övriga avgångar. SAS har i stort sett alltid fullsatta plan på Sthlm-Krn-Sthlm så de lär kunna flyga vidare utan problem. Det är bara positivt med konkurrens.