Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair haveri

Tråden startades av Funderaren

Jag har för mig att Michael O’leary sagt att Ryanair aldrig varit inblandat i ett haveri?
Räknas inte det här som ett haveri:
http://www.francoflyers.org/2008/03/limoges-airport.html

Är det fel att påstå att han ljuger?

Publicerad den 2013-06-26 10:28
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

Tekniker
2013-06-27 20:04

Varför har flygforums moderator valt att ha kvar DC10 och pf:s inlägg när man raderat 737 pilot:s och mina inlägg? dom går tvärs emot varandra där 737 pilot förespråkar olyckor medans jag är emot.
Var vänlig radera även DC10 och pf:s inlägg, för det ser konstigt ut annars.

DC-10
2013-06-27 17:14

Det är dags att forumets moderator tar bort inlägg som typ B737 pilot skriver.
“Önskar att två Ryanair plan ska kollidera”
En kommentar som är mycket låg och ointelligent.

pf
2013-06-27 16:59

B-737 pilot, jeg håper du ikke er pilot, for om du vil ha havarier, så bør Flygtorget melde fra om deg til rette myndigheter-jeg skal inte dømme, men noen bør se på om du fortfarande har rette kvalifikasjoner til å føre et plan.

Micklovic Prpil
2013-06-27 16:16

Fast grejjen är ju att ingen blev skadad.

Michael
2013-06-26 23:03

SAS har haft en massa haverier. Några med dödlig utgång. Varför är det tyst om dessa?

Palermo
2013-06-26 22:20

@Rom

Då är vi glada över att “det endast var lyckliga omständigheter som hindrade detta från att bli ett haveri med dödlig utgång” !!
För jag hoppas verkligen att Du inte menar att Du önskar Ryanair en olycka med dödlig utgång!!

Tekniker
2013-06-26 18:26

@ Kalle:

Men du verkar inte bli förbannad över SAS olyckor?

Kalle
2013-06-26 17:23

Fan va irriterad jag blir som resenär och betalande kund!!

Den där fånen O’Leary sitter ju i TV och påstår att man inte haft några haverier!!??? Helt sjukt!!

Är det sån mentalitet i det företaget så kommer det nog värreolyckor framöver!!!

Ok om man har problem, alla flygbolag har väl det? Men att inte kunna stå för det.
Fy fan va dåligt!!!!

Rom
2013-06-26 17:15

Ja

Rom
2013-06-26 17:14

Ja

Gege
2013-06-26 16:16
Rom
2013-06-26 15:33

Ryanair hade ett haveri i Rom för några år sedan. Flygplanet totalhavererade och skadades så allvarligt att det inte gick att reparera.

Vid tillfället fick man ett flertal birdstrikes i motorerna på kort final och valde att göra en go-around istället för att fortsätta landningen. På grund av skadorna klarade motorerna inte påfrestningen av att spolas upp till go-around thrust utan man fick totalbortfall av all dragkraft, men lyckades turligt nog göra en “kontrollerad krasch” på landningsbanan.

Det var egentligen bara tur att båda motorerna stannade kort efter att man påbörjat go-around. Hade motorerna varit ännu mer robusta och hållit sig gående i kanske 30 sekunder till innan de stannat, hade man kraschat i terrängen eller mitt i bebyggelsen.

Detta räknas absolut som ett haveri och det var endast lyckliga omständigheter som hindrade detta från att bli ett haveri med dödlig utgång.

Lasse
2013-06-26 14:32

Det roliga är ju att hela Ryanair sfären doftar av oro och förvirring. Man mörkar bränslebrister och vill inte kännas vid sina misstag. Stressen bubblar bland piloter som mår dåligt av att kanske förlora sina jobb. Man går runt och ler och nickar glatt, fast bakom fasaden rasar hela grunden..

Det är så hemskt att det ska behöva ske olyckor, men jag är övertygad om att snart smäller det i den där firman… Tyvärr..
Frågan är ju hur dom tacklar det då? Kommer dom våga kännas vid sina misstag, som normala bolag gör? Eller kommer man erbjuda 1000 nya gratisbiljetter från Stansted för att rikta om fokus mot det istället?

Varför flyger passagerare med Ryanair?

John Doe
2013-06-26 13:29

En bra landning är när man kan går ifrån flygplanet
En perfekt landning är när man kan återanvända flygplanet

JD

B
2013-06-26 12:54

Är ni piloter som skriver?
Det här är en runway excursion, hände för Ryan i Prestwick 2010 och Charleroi i början av 2000-talet också.
SAS gjorde det i Köpenhamn för några månader sen också, samma vecka som de hade en engine failure där också. Qantas gjorde det med en 747 för ett par år sen med. Händer lite hela tiden och blir oftast inga stora nyheter av det eftersom det mest blir plåtskador.

Och han har sagt att de aldrig haft ett haveri med dödlig utgång, vilket är helt sant också.

pf
2013-06-26 12:49

Anders1, det du sikter til hendte vel i Manchester. British Air Tours(dotter til BA den gangen), planet en B-737-200.

Ser dessverre ikke sammenhengen mellom det, og evnt fremtidig Ryanair-accident. Legger til at jeg ABSOLUTT INTE ønsker acceidents, hverken med Ryanair eller andre bolag.

Anders1
2013-06-26 12:41

Var det inte en maskin som brann upp någonstans i England för ett antal år sedan? Passagerarna var nära att brinna inne de samtliga i kabinen befann sig i forward galley och ingen kunde evakuera från aft.. Utrymmningen tog någonstans mellan tre och fem minuter om jag inte mins fel (mot maximala 90 sekunder via hälften av dörrarna).

Sv SHK
2013-06-26 11:20

Det blev säkert en haveriutredning!
Inga skador?
Landningsstället kan ha skadats även om det ej syns på bilden. Det krävdes med all sannolikhet en översyn.

Dessutom plöjdes gräsmattan upp (djupa spår). Störning i flygtrafiken kostade nog också en hel del. Pilotens Ego också skadat.

Desperat
2013-06-26 11:09

Usch.. Jag tycker så synd om alla som jobbar på Ryanair.
Vilken hemsk känsla att gå till jobbet varje dag och veta att man måste försöka försvara ett korthus som håller på att rasa ihop.
Hoppas att ni alla får ett riktigt flygjobb någon dag!

SHK
2013-06-26 11:04

En avåkning utan skador räknas nog inte som ett haveri, snarare incident.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500