Ta bort färdsträck på flygkarta
Vad använder ni för att ta bort markeringar på TMA-kartor om ni ritar direkt på inplastad karta med typ permanent-marker-penna?
svar
Det är farligt med papperskartor när man flyger eftersom det tar för mycket av kapaciteten i cockpit. Använd GPS istället och flyg flygmaskinen, vika papper kan man göra på toa.
@Göran,
Ja, vi får hoppas att de inte inför iPad på flightdeck istället för godkända GPSer med ordentliga antenner och mottagare.
Jag var inne på KSAB i fredags. Då förklarade säljaren för en kund att man inte bör lämna kvar fettpennstrecken alltför länge.
Vidare är de nya TMA-kartorna dubbelsidiga. Därför lämpar de sig inget vidare för plastning.
Sedan vill jag varna för att helt förlita sig på GPS under VFR-flygning. Enligt en H50P-skrift om satellitnavigering får man använda GPS som ett komplement, men inte som huvudsakligt navigeringshjälpmedel.
Själv flög jag som passagerare i en PA28 från Visingsö till Skå i lördags. Jag satt och lekte med en iPad och appen Air Nav Pro, medan min son flög efter karta och kompass. Plötsligt visade Air Nav Pro att vi flög rakt norrut, medan gyrokompass, magnetkompass och karta visade att vi hade en kurs omkring 40 grader. Då la jag ifrån mig iPaden.
T-Röd
Är det någon som läser själva frågeställningen? Eller sitter ni bara och stör er på inläggen?
Kommentera inte om du uppenbarligen inte är särskilt current på VFR flygning.
Används det fortfarande papper och penna under flygutbildning? Det är väl lika omodernt och tokigt som att jag fick lära mig om Loran systemet under min utbildning trots att det redan då var förlegat och ej i bruk. Konstigt att just flygutbildning inte kan anpassa sig till verkligheten snabbare. Det är ju svårare att vrida/vända/vika kartan än det är att navigera och flyga flygplanet. Idag används GPS och RNAV för navigering vilket givetvis gör att man ska koncentrera sig på det, och inte att kladda färg på plastade papperskartor som blir söndervikta till oigenkänlighet på ett ögonblick. Många försvarar det gamla systemet med papperskartor eftersom det finns en risk att det elektroniska navigationssystemet kan gå sönder. Den risken är dock oerhört mycket mindre än risken att motorn stannar på flygplanet. Använder man den här argumentationen bör ju enmotoriga flygplan också förbjudas eftersom risken för motorbortfall föreligger eller att man väljer att införa plastade kartor med ritade streck för trafikflyget också då riskerna är för stora med elektroniska navigationssystem.
Skrev mitt namn som Jadu, såg nu att inlägget innan också hade det…det var inte meningen at härma den första Jadu
@Hmmm
Visste inte att detta var ett forum för rättstavning?!?
Vi andra förstår precis vad som menas ändå!
@william
Nedå inte drar jag strecken med whiteboardpenna före flygning.
Men man kan sudda tracken med whitebordpenna och papper.
Permanenta pennor som sedan suddas med T-sprit och papper fungerar utmärkt. Då finns ingen risk att man råkar sudda ut något streck med handen under flygning, som med whiteboardpennor. 🙂
Heter väl streck?
Köp Fettpennor, går bra sudda bort.
http://www.pilotshop.se/SE/Catalog/navigation_loggbooks/pennor/320.2008.00.html
Jag gör allt på iPad.
Whiteboardpenna och papper, alternativt t-sprit.