Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ta bort färdsträck på flygkarta

Tråden startades av TA

Vad använder ni för att ta bort markeringar på TMA-kartor om ni ritar direkt på inplastad karta med typ permanent-marker-penna?

Publicerad den 2013-06-29 10:04
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

T
2013-07-01 20:59

Det är farligt med papperskartor när man flyger eftersom det tar för mycket av kapaciteten i cockpit. Använd GPS istället och flyg flygmaskinen, vika papper kan man göra på toa.

Gurkan
2013-07-01 12:45

@Göran,

Ja, vi får hoppas att de inte inför iPad på flightdeck istället för godkända GPSer med ordentliga antenner och mottagare.

Göran
2013-07-01 12:24

Jag var inne på KSAB i fredags. Då förklarade säljaren för en kund att man inte bör lämna kvar fettpennstrecken alltför länge.
Vidare är de nya TMA-kartorna dubbelsidiga. Därför lämpar de sig inget vidare för plastning.
Sedan vill jag varna för att helt förlita sig på GPS under VFR-flygning. Enligt en H50P-skrift om satellitnavigering får man använda GPS som ett komplement, men inte som huvudsakligt navigeringshjälpmedel.
Själv flög jag som passagerare i en PA28 från Visingsö till Skå i lördags. Jag satt och lekte med en iPad och appen Air Nav Pro, medan min son flög efter karta och kompass. Plötsligt visade Air Nav Pro att vi flög rakt norrut, medan gyrokompass, magnetkompass och karta visade att vi hade en kurs omkring 40 grader. Då la jag ifrån mig iPaden.

Bengan
2013-06-30 11:22

T-Röd

Är det någon som läser själva frågeställningen? Eller sitter ni bara och stör er på inläggen?

Henrik
2013-06-30 11:07

Kommentera inte om du uppenbarligen inte är särskilt current på VFR flygning.

T
2013-06-30 10:44

Används det fortfarande papper och penna under flygutbildning? Det är väl lika omodernt och tokigt som att jag fick lära mig om Loran systemet under min utbildning trots att det redan då var förlegat och ej i bruk. Konstigt att just flygutbildning inte kan anpassa sig till verkligheten snabbare. Det är ju svårare att vrida/vända/vika kartan än det är att navigera och flyga flygplanet. Idag används GPS och RNAV för navigering vilket givetvis gör att man ska koncentrera sig på det, och inte att kladda färg på plastade papperskartor som blir söndervikta till oigenkänlighet på ett ögonblick. Många försvarar det gamla systemet med papperskartor eftersom det finns en risk att det elektroniska navigationssystemet kan gå sönder. Den risken är dock oerhört mycket mindre än risken att motorn stannar på flygplanet. Använder man den här argumentationen bör ju enmotoriga flygplan också förbjudas eftersom risken för motorbortfall föreligger eller att man väljer att införa plastade kartor med ritade streck för trafikflyget också då riskerna är för stora med elektroniska navigationssystem.

Jadu Jadu
2013-06-30 10:13

Skrev mitt namn som Jadu, såg nu att inlägget innan också hade det…det var inte meningen at härma den första Jadu

Jadu
2013-06-30 10:10

@Hmmm

Visste inte att detta var ett forum för rättstavning?!?

Vi andra förstår precis vad som menas ändå!

Jadu
2013-06-29 20:12

@william

Nedå inte drar jag strecken med whiteboardpenna före flygning.
Men man kan sudda tracken med whitebordpenna och papper.

William
2013-06-29 18:38

Permanenta pennor som sedan suddas med T-sprit och papper fungerar utmärkt. Då finns ingen risk att man råkar sudda ut något streck med handen under flygning, som med whiteboardpennor. 🙂

Hmmm
2013-06-29 15:01

Heter väl streck?

Fi
2013-06-29 11:19
B737 pilot
2013-06-29 11:05

Jag gör allt på iPad.

Jadu
2013-06-29 10:37

Whiteboardpenna och papper, alternativt t-sprit.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500