Finns det inga svenska fraktflygbolag?
Vet att det finns bolag som UPS, DHL, TNT och mycket annat som surrar med frakt i luften.
Men har vi svenskar inget eget fraktflygbolag som flyger ut och in all frakt här i Sverige?
svar
Kom inte här å snacka skit om Schenker!
West Air lever och frodas. Dock är hela flottan (tror jag) överförda till Luxemburg reg.
När det gäller “flygfrakt” vänder sig företagen till en speditör som sköter transport/dokumentation, finns säkert ett 50-tal i Stockholmsområdet
Några Exempel
Bra:
Agility
Expeditors
Geodis
Mindre Bra:
DHL GF
Kuehne Nagel
Schenker
Övrigt att önska:
Uti
Panalpina
Scanlog
Hur är det förresten med West Air Sweden nuförtiden. Är det fortfarande “yuppie-gustav” och Berglund som driver/äger bolaget? Som yttre betraktare måste man säga att de verkar lyckas betydligt bättre än när undertecknad var “initierad” i verksamheten. Mycket interna motsättningar på den tiden!
Sverige har alltid legat lite bakom
Re:flygfrakt
Starair flyger bara långtidskontrakt och överlever pga extremt stark ägare.
Men Westair / Westatlantic är väl fortfarande ägt av svenskar ?
SAS flög 747Freighters under några år på 90 talet ( wetlease från Atlasair)
och man undrar om någon minns satsningen AdC (air de cologne ) i slutet på
-80 talet med FredOlsen Electra . TNT hette Ipec på den tiden !
West Air (westatlantic) flyger för svenska posten, norska posten, brittiska posten plus Dhl, ups, fedex med flera i hela central Europa.
Från Sverige är det blandannat en ups maskin mellan Malmö och billund (dk)
Ja.
Att ha stora maskiner och bara operera från Sverige duger inte. Man måste operera worldwide och då konkurrerar man med alla andra aktörer.
Men kan man ansluta till en stor aktör, som Starair gjort, med ett långt kontrakt kanske det går?
Är Sverige för litet för ett bolag typ StarAir som har lite storlek på sina maskiner och räckvidd?
Flygfrakten består av så många delar.
UPS, DHL, TNT och FedEx är de som bygger på expresspost/frakt och tar betalt för det.
Stora kunder i fraktbranschen, som Ericsson t ex, kan vända sig till någon annan om dom önskar. Som Lufthansa, Cathay, Korean, Atlas, Air China , Emirates o s v.
Om man vill frakta lokalt i små volymer så kan man vända sig till Westair (West atlantic), Amapola, Farnair, Air contractors, Exin, Swift, Air Est Cargo m fl. Dessa bolag opererar dessutom för UPS, DHL, TNT, FedEx, lokalt i europa.
Det finns även en del “flygfraktmäklare” som tar emot frakt på specifika linjer där mäklaren samlar ihop frakt, wetleasar in en operatör som sen flyger frakten.
Till sist kan man ju även frakta i belly på de flesta vanliga flygbolag.
Vad gäller UPS, DHL, TNT och FedEx så har dom sina egna nav.
UPS i Köln. Där opererar dom med egna amerikanska flyg samt Danska Maerskägda Starair. Feeders är några av de ovanstående småbolagen.
DHL i Leipzig. Egna flyg samt småbolagen.
TNT i Liege. Dom har väl fortfarande egna flyg? men wetleasar bla West atlantics brittiska 737or just nu. Säkert omstruktureringar på g.
FedEx i Paris, egna amerikanska flyg och de lokala småbolagen.
Jo det slinker nog kanske med ett eller annat love letter med även hos dessa bolag men de lever på sin frakt.
Containrar och paletter med CARGO!
Inget insjö fiske med vykort till faster Greta hur veckan har varit i Säffle.
Helt rätt, jag misstog mig. UPS och DHL är inga riktiga fraktflygbolag, jävla postnissar.
Finns det inga riktiga fraktflygbolag som TNT i Sverige?
UPS mfl flyger alltså inte post
Varför blandar (eller buntar) folk alltid ihop post och frakt?
Skulle skrivit det från början att att jag inte är intresserad av några brevduvor.
Hade hoppats det skulle räcka med att detta handlade om flygfrakt.
Amapola flyger post. Varenda natt.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9888
Vilka länder flyger de mellan med sin frakt?
Till något nav?
Finns bland annat Amapola och West Air Sweden.