Norwegian B733
När kommer Norwegian att ta sina Boeing 737-300 ur produktion?
Dessa flygplan har en mycket hög ålder och det känns osäkert att flyga med flygplan som är byggda på 90-talet.
Det verkar som att 9 maskiner av typen fortfarande flyger regelbundet. En tionde (LN-KKW) verkar nyligen ha tagits ur trafik.
svar
Och vilket datum flög du?
Vilket flightnr var det på din flight?
Är du helt säker att du flög Norwegian???
Låter väldigt likt beskrivningen på en SAS 736 ! !
Önskar Norwegian kunde ägna lite underhållspengar på passagerarkabiner och toaletterna på dessa gamla flygplan. Flög en dessa antikviteter från Bergen till Alicante i höstas. Toan stank av urin fast detta var dagens första flygning. Sätena var totalt nedsuttna. Borden hängde, plastdetaljer satt fast med silvertejp… Gott om smuts och fastkletade tuggummin. Inte fräscht någonstans.
Gamla plan är minst lika säkra som nya, om de underhålls rätt.
Personligen tänker jag att de kanske till och med kan vara lite säkrare då teknikerna känner till planets fel och brister bättre än på ett helt splitter nytt plan.
Att Norwegian fortfarande flyger runt med gamla -300 är för att de inte får nya plan tillräckligt snabbt för deras expansion. Att dessa flyger mestadels inrikes Norge beror dels på att de är baserade i Oslo, och dels för att de lämpar sig bättre att operera till de flygplatser som finns i nordnorge än den tyngre -800an.
LN-KKW serial nbr 24213 yom 1989.
Noen av SAS’s B-737-600/700/800 er omtrent like gamle som Norwegians nyeste B-733, og det er rett det som skrives at flere av de(DY 733’s) er fra 1980-tallet.
I det siste har Norwegian lagt ned noen ruter utenom Oslo. Jeg tror flere ruter er i faresonen fordi en 189/186-seters kjerre blir for stort.
Og når det gjelder disse, vi får se på prisutviklingen dersom det bare er SAS som sitter igjen(et lite stikk til de som skriver om”russinplock”)
Så vidt jeg vet roteres også B-733 på utlandske destinasjoner til/fra Norge.
Är det inte så att samtliga 733 dom äger har winglets eller är det bara kkx ? Det ser ju i alla fall bättre ut 🙂
Det sägs att 738 inte är optimal i Nordnorge varför man föredrar att flyga 733 just där. Eller ?
Vår kärra LN-KKW är inte från 90-talet utan 80-talet 🙂
Dags för inloggning och moderatorer på detta forum. Nivån sjunker ännu djupare för var dag som går. Tacka vet jag a – n e t
Leffe, over and out!
Dc10 jag hatar besser wissers
733 skall fasas ut på sikt, utom några stycken som behövs för operation på nordnorska flygplatser.
Norwegian har 74 st 737-800 i drift, av dessa är 58 st tillverkade 2010 eller senare. Snittåldern på 737-800 är 3,5 år.
Helt otroligt att som det förefaller några noviser sitter här på forumet och diskuterar flygplansålder kontra säkerhet. Någon som hört talas om luftvärdighetsbesiktning/ARC?
@@SAS. Han flyger med “söppel”!
Pålitligt, möjligen. Men gammalt skräp är det. Oekonomiskt och miljöovänligt.
Festligt att Kjos pratar vitt och brett om konkurrenter och säger att de “flyger med söppel” (=sopor), när det är han själv som gör det.
Enligt Norwegians egen årsberättelse skall de flyga med de här urgamla maskinerna under hela 2015.
737-300 är ett av de säkraste planen som finns i operation har för mig det byggts 1000st.
Ett väldigt pålitligt och säkert plan med tanke på hur många det flygs fortfarande.
Sköter man maint enligt Boeings rek så är det lika säkert som ett nytt.
Jag skulle oroa mig mer för att flyga 736 med SAS. Inte orolig för säkerheten, utan mer orolig för risken att åka på någon bakterie eller annan sjukdom. Planen är bedrövligt skitiga. Matrester och annat mög på golvet är mer regel än undantag.
Angående flygsäkerheten så är det underhållet och antal cykler som avgör, inte ålder.
Akta dig!!! Det är skitfarligt….. 😉
När SAS pensionerade sina DC-9 runt -99 så var den äldsta från -68…
Varför skulle det vara farligt att flyga en maskin som är byggd på 90-talet? Sålänge det servas regelbundet lär det inte vara större risk än en sprillans ny kärra…