Vilka blir SAS longhaul från ARN o OSL!
SK aviserade idag nya interkontinentala linjer
från ARN och OSL fr o m hösten 2015.
Vilka kan man tänka sig att det blir? Har givetvis
premissen att SAS överlever ( vilket jag tror och
hoppas).
Det ryktades om 3 plan till de nya rutterna.
Hur ska de slingas?
Kan man tänka sig OSL – SIN, ARN – HND och
kanske OSL – PEK? Kanske ARN – BOS?
svar
Oslo-Taipei med SAS Asia, registrerat i ROC för att undgår riskerande av SAS trafikrättigheter i PRC. Självklart med personal anställd på lokala villkor. Flygplanets namn: Liu Viking
@svar pf , Enig Seoul er sikkert oppe og vende som mulighed og ville väre et boost for skandinavien , rigtig mange Koreanere har vi med fra NRT mod skandinavien så hvorfor ikke direkte.
Pierre H, Seoul hadde vært en flott destinasjon å gå inn på. Koreanerne er et stort potensiale for vår turistindustri.
Tredje kinesiske destinasjon ? Jeg mener at nåværende luftfartsavtale med Folkerepublikken ikke tillater det. Men, verdens største by i folketall Chongqing, hadde for meg vært fristende. Disse destinasjoner må være fra ARN.
Jeg tror ikke på kinesiske destinasjoner fra OSL f.t. Det politiske klimaet mellom Norge og Kina er alt annet enn godt etter at en “dissident” fikk Nobels Fredspris for noen år tilbake.
@svar pf , Tjaa jeg skal gerne indrömme vi på sin vis flyver rundt i en Nokia 3210 just pt. men på den anden side så syntes jeg faktisk cabin crew på Sas kan så meget som mange andre selskaber ikke kan , og undskyld hvis det bliver opfattet som pral , men vi er faktisk rigtig gode til afkode folks behov , vi kan interagere med folk , uanset farve , religion, kön eller sexuel orientering og det uden at have den mindste flig af fordomme over sig og delivered med et glimt i öjet, vist vi har nogle äldre , måske mest på ARN men de kan også noget som f.eks amerikanerne ikke kan som i mine öjne behandler pax som små börn , östens cabin crew kan göre präcis det de får besked på og du kan ikke före en dybere samtale med dem uden at de gör hvad de kan for at “slippe” väk osv osv, så alt ialt tror jeg Sas står godt når ellers kabinerne bliver upgraded med real flatbeds i C , VOD og Wifi , ja så er der ikke nogen der giver os baghjul.
Og vil man absolut möde söde unge piger på Sas longhaul ja så skal man nok alligevel lägge vejen forbi CPH hvor der er rigtig mange nye piger på 22-28 som flyver langt og med de nye planer går alderen vel også ned på de to andre baser.
Ok jeg ved godt der er frie sjusser og så videre på en del selskaber men vover alligevel at sige at Sas meget vel bliver fremtidens valg for hele skandinavien.
Men jeg tror ikke så meget på SIN men mere på en kinesisk destination , altså en tredie og så måske MIA fra ARN og LAX fra OSL.
Mulig vår gode venn Pierre H ikke samstemmer, men jeg tror det er en “ørliten” skilnad på servicen sammenlignet SAS og Singapore Airlines, selv på Y-class.
Hvordan skal SAS fylle flyet lønnsomt med revenue pax? ID-pax blir ingen problem, når man oppdager at servicen “muligens” er bedre på konkurrerende, selv samarbeidende selskap/bolag?
SIN är markerat som en SAS destination i senaste numret av SAS ombordmagasin. (Grön “plupp” som indikerar SAS egna destinationer).
Såg det idag på flighten till OSL.
Kommer förstås inte att ske. Men Arlanda-Manila hade varit skoj eftersom jag åker dit åtminstone en gång per år.
“at” pf, så du mener at SAS vil være “like” suksessfulle?
HNL.
Sthlm-Toronto eller Sthlm-Vancouver kommer säkert bli aktuellt. Finnair flyger redan dagligen på säsongsbasis till Toronto, och Stockholm eller Oslo har ingen förbindelse dit så de borde fungera. Annars är väl Sthlm-Tokyo ett hett tips eftersom Japanerna hellre besöker Sverige än Danmark.
Finnairs framgångskoncept försökter Norwegian fortfarande kopiera och vi ser ju alla hur det går…
Tydligen kan inte SK flyga mer än 14 ggr/vecka till Kina över Ryssland. Eftersom både PEK och PVG flygs från CPH dagligen (eller nästan från PVG) kan vi utesluta en ny kinesisk destination. HKG skulle däremot fungera. SK har inte koncession till HND och kan bara öka NRT med 4 frekvenser i veckan.
Flighter på mer än 10 h till långväga asiatiska destinationer kräver mer än ett plan för daglig frekvens. Så SIN, HKG måste slingas med destination på den amerikanska östkusten.
I inlägget nedan påstås att OSL och ARN ska dela maskinerna, med 1,5 var. Det innebär ju minst en gemensam destination.
Svårt pussel detta.
Men om det blir två från ARN och en från OSL. Vad tror ni om..
ARN-SIN
ARN-YYZ (Det blir också en bra förbindelse mellan YYZ och SIN om turnaround på homebase ARN inte blir för lång. 330:orna kan också slingas med ORD och EWR för längre serviceuppehåll och kortare byte på ARN för resenärer mellan YYZ och SIN)
OSL-BOS (Känns som att SK siktar på fler destinationer i USA, inte fler frekvenser. Därför går ORD bort)
@svar DW , Strejke hvorfor ? Vi gläder os på vores svenske og norske kollegaers vegne at de får flere langruter samtidig som RG har tilkendegivet at vores overenskomst på CPH er konkurencedygtig sammenlignet med alle andre selskaber hvor man har normale ansättelsesvilkår , bl.a Norwegian men dog kun for en hvis del af deres personale host host!!!
De må holde seg geografisk slik at man kan anvende samme flyindivid på samme destinasjon innen 24 timer, dvs samme avgangstid alle ukens dager. her ligger mye av suksessen hos Finnair og interkont.
Bara en tidsfråga innan personalen i CPH börjar strejka över att långlinjer startas från andra orter än därifrån.
Ni som är kunniga på turn-around: hur många långlinjer i veckan och vart är MÖJLIGT att flyga från ARN med totalt tre nya maskiner som dessutom ska serva Oslo?
Inga har gissat rätt hittills vad det gäller destinationer. Det blir tre långlinje maskiner som delas mellan OSL/ARN vilket då innebär att båda baserna får 1,5 ny långlinje maskin in i produktion.
Asien destinationen är inte helt klar ännu.
SAS må højest flyve 10 gange om ugen til Tokyo-Narita, og i 17 gange om ugen til Japan. Udover Narita må der flyves til Kansai, Nagoya og Fukuoka, og ikke Haneda.
Derudover må der på hver rute, f.eks. København-Narita, kun være 7 ugentlige afgange.
Det bliver tre fly , spännende at se om de også skal renoveres til den nye standard.
Men inden man gläder sig alt for meget i Oslo så tror jeg man skal indstille sig på at det kun bliver en maskine og rute derfra , formentlig til USA , men to fra Arlanda grundet den geografiske placering til Asien som så begge fly også kommer til at gå til.
Destinationer ? Svärt at gätte men Singapore , en Kina dest. andet end Bejing og/eller måske Seoul.
Står det alla alla måste vara longhaul? Från Stockholm tror jag mest på destinationer i Iran och Irak samt möjligen också Beirut. Turn around en eller ett par gånger i veckan på samtliga. Från Norge har de väll redan berättat om nya businessrutten Stavanger-Houston?