Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sparrow Aviation

Tråden startades av Sparven

Sparrow Aviation (www.sparrow.se), ny aktör på svenska inrikes marknaden, kul och spännande!

Hade inte hört något om detta tidigare. Någon som vet mer? Är det ett flygbolag eller researrangör? Svenskt AOC eller någon wet lease variant?

Alltid kul med nya aktörer, önskar dom lycka till!

Publicerad den 2014-07-17 15:53
Skriv ett svar
Antal svar: 154

svar

Linkan
2018-06-29 16:50

Det finns redan upphandlad trafik till mindre orter där staten är med och finansierar. Det har funnits länge. Men ibland är småbolagen så sugna att få flyga på en ort att de säger vi flyger på kommersiella grunder och då slipper de upphandling och konkurrenter som insett att det inte fungerar utan stöd. Ett exempel är Nextjet.

Skattebetalare
2018-06-29 01:53

Sverige har endast 10 miljoner inv vilket är mindre än många storstäder på denna planet. Den svenska inrikesmarknaden är nästan lika med noll så det är inte lätt att erbjuda vettig flygservice med vinst. De flesta bor söder om Stockholm och man kan lika gärna köra bil dit man ska. Flygtrafik från Norrland borde subventioneras, precis som man gör i USA när det gäller flygtrafik till glesbebyggelse.

Rip
2018-06-27 19:33

Då var det slut på denna historien.

Positiv
2015-01-29 13:15

Ojojoj, va kul det är att läsa inlägg från “förståsigpåare”, dessa personer måste vara något av de mest bittra/självgoda människorna vi har i Sverige, om ni nu är så duktiga själva..varför tar ni inte tag i livet och gör någonting som är positivt för Svenskt flyg, – istället för att kritisera alla andra som försöker.

//Positiv

Hubert
2015-01-15 16:45

Om ni nu är så duktiga på Sparrow, så lägger ni inte ned. Ni fortsätter och har vettiga avta för era anställda. Skyll inte ifrån er! Tråkigt att inte sparrow klarar av detta dock. Svenska flygbolag drivs av för dåliga entrepenörer i många fall. 🙁

Rune
2015-01-15 16:34

Precis. Bara en ursäkt att lägga ner en olönsam linje!
Vad händer med BMI ERJerna och fd CityA-folket nu?

Snygg Exit
2015-01-15 13:28

Nedläggningen av Säve innebär att Sparrow kan göra en snygg exit.
GSE-BMA har bara varit en stor förlust. Sannolikheten för en årlig vinst på linjen var lika med noll.
KID kvar? Hur länge?

Korta sagan
2015-01-14 19:45

Till följd av avvecklingsbeslutet av Göteborg City Airport har Sparrow Aviation tvingats ta beslutet att avveckla linjen till Bromma flygplats. Sista dagen Sparrow Aviation flyger mellan Göteborg City Airport och Bromma flygplats är söndagen 18:e januari.
Situationen är högst beklaglig för alla passagerare som drabbas. Samtliga biljetter till inställda avgångar kommer återbetalas.
”Det är med tungt hjärta vi tvingas avveckla denna framgångsrika satsning. Redan tredje veckan hade vi uppnått en beläggning om 58 procent. Under hösten har vi sedan sett en ökande beläggning samt en mycket god tillväxt i snittbiljettpriset. Att tvingas avveckla en linje som har fått sådan god respons från marknaden är både jobbigt och sorgligt” kommenterar Sparrow Aviations styrelseordförande Stefan Crafoord-Wiklund.
Vänligen observera att Sparrow Aviations trafik mellan Kristianstad-Österlen Airport och Stockholm Arlanda Airport fortlöper som vanligt.

CH Hermansson
2014-12-26 11:56

Om nu paxen gått ner på Säve så beror ju det på att ingen vet att det går flyg därifrån till Bromma, marknadsföringen av Sparrow är ju obefintlig i Göteborg.

@Roger
2014-12-26 11:23

Om du bemödat dig att titta på andra trådar här på torget, så kan ske du sett att Sparrow EMB inte påverkas. Planet väger inte så mycket.

Göte Borg

Roger Gross
2014-12-26 11:01

Hur går det för Sparrow på linjen Säve-Bromma nu när media skriver att Säve är stängt, de måste ju lida av detta?

Höken
2014-12-13 14:00

Siffrorna fortsatt nedåt på KID! Krävs folk med erfarenhet från flyget för att vända trenden…

Håkan Persson
2014-11-24 16:30

Enligt Sparrow anställd så är snitt yielden ännu inte över 1000SEK på GSE BMA.
Loadfactor ca 50%.
Ca 25000SEK per leg alltså.
Operational costs ?

CC
2014-11-24 13:45

Håkan, vad hur du för källa till dessa siffror?

Håkan Persson
2014-11-24 13:26

Paxsiffrorna ned på KID STO.
Yielden låg, speciellt på GSE BMA.
Sparrow blöder! Hur uthålliga är ägarna?

Höken
2014-11-24 10:09

Skifta på 2013 och 2014, så blir det rätt. 🙂

Höken
2014-11-24 10:07

Ojdå, mer än 1000 färre pax på KID inrikes oktober 2013 kontra 2014.

Det jobbas hårt för att hålla ner siffrorna, man kan ju bara spekulera om varför…

Luttrad
2014-11-20 21:05

TT,vad snackar du för goja? Mavia landar inte under .40?,då skulle vi ju ställa in var och varannan landning på vintern..

guest96
2014-11-20 17:58

och det gick inte så bra med citys erj på vintern hände mig flera gånger tyvär har vi för dåliga bromsvärden men 737 och md80 kunde landa utan problem och det var till och med på kallax med Sveriges längsta bana en erj135 som tar 37 pax borde kunna landa utan problem men ikke

TT
2014-11-20 12:45

Mavia landar heller inte under 0.4, därför har förmodligen Bromma landets bästa snöröjning så att värdet “aldrig” blir lägre än 0.4 så de kan landa… Dvs så länge Mavia landar så kan BMI landa 😉

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500